• Gnägg
  • Trådstartare Trådstartare Edla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 2 579

Bukefalos 30 år!

Jag har använt ChatGPT men det gäller främst stavning av olika saker och flytet i text på engelska, det känns rätt tryggt då den hämtar informationen från vad folk skriver rent allmänt ute på internet och vad som är vanligast. Så språk har den kunnat hjälpa mig med på ett bra sätt.

Jag har försökt med mera detaljerad information som jag kunde ha behövt i arbetet men 2 gånger av 3 så har den svarat fel så den är inte så pålitlig när det gäller rena fakta på detaljnivå.

Försökte även med att få formler för mina Excel dokument men t.o.m för AI är Excel ännu ett mysterium... :cautious:

Min kommer inte ihåg ens om jag frågar specifikt om något vi skrivit om 🤨
Jag gick in på min för den hade samma problem!

Man kan gå in på inställningarna och typ trycka på "sätt på minne". Det funkar så länge du är inloggad på appen :)

Jag skulle vilja att den redigerade bort en grej i ett foto men har inte lyckats än :confused: annars gör den många roliga saker.

Då skulle jag nästan rekommendera en funktion på CapCut
Mon erfarenhet är att Chat GPT är inte speciellt bra på det 😅

Oj det visste jag inte
Vad är det som är dåligt för miljön med Chat GPT?

Servrarna som krävs drar kopiösa mängder energi. Det finns en anledning till att Sverige är populärt för etablering av serverfarmar (kallt klimat samt stora mängder el till ett förhållandevis lågt pris).

En annan sak är att den tränats med vad som i många fall varit copyrightskyddat material utan att den som äger rättigheterna fått betalt. Många tidningar har börjat blockera AI botar som försöker lära sig av tidningarnas onlinematerial av just det skälet.

Det finns många möjligheter med AI men jag anser att det också ska användas med försiktighet. Ingenting är gratis, det finns alltid en kostnad någonstans.

Servrarna som krävs drar kopiösa mängder energi. Det finns en anledning till att Sverige är populärt för etablering av serverfarmar (kallt klimat samt stora mängder el till ett förhållandevis lågt pris).

En annan sak är att den tränats med vad som i många fall varit copyrightskyddat material utan att den som äger rättigheterna fått betalt. Många tidningar har börjat blockera AI botar som försöker lära sig av tidningarnas onlinematerial av just det skälet.

Det finns många möjligheter med AI men jag anser att det också ska användas med försiktighet. Ingenting är gratis, det finns alltid en kostnad någonstans.
Utöver detta, som jag håller med om, tycker jag att det är obehagligt att känna att AI "shejpar" oss. Det är jättekul att göra gulliga bilder, att hänga på trender och t.ex. göra sig själv som leksaksfigur i förpackning (den trend som jag själv föll för senast) eller sin hund som människa. Men på ett liknande sätt som att vi blir innehåll/grund för annonsförsäljning på t.ex. Facebook, blir vi ju då träningsmaterial för maskinen. Det är kanske svårt att komma runt att bli det i någon mån om man öht använder internet, men personligen tycker jag att obehaget tar över det roliga i meme-skapandet när man väl tänkt den tanken.

Utöver detta, som jag håller med om, tycker jag att det är obehagligt att känna att AI "shejpar" oss. Det är jättekul att göra gulliga bilder, att hänga på trender och t.ex. göra sig själv som leksaksfigur i förpackning (den trend som jag själv föll för senast) eller sin hund som människa. Men på ett liknande sätt som att vi blir innehåll/grund för annonsförsäljning på t.ex. Facebook, blir vi ju då träningsmaterial för maskinen. Det är kanske svårt att komma runt att bli det i någon mån om man öht använder internet, men personligen tycker jag att obehaget tar över det roliga i meme-skapandet när man väl tänkt den tanken.

Instämmer till 100%. En sätter det roliga i halsen när en funderat ett varv till över det hela (utöver elförbrukningen då).

Ska en använda AI ska en vara mycket medveten om vad en ger sig in på, integritetsmässigt.

Jag bad om ett igångsättningsschema för en häst som vilat hela vintern. Fick ett rätt tufft schema med ridning varje dag. Påpekade då att jag kör ibland också samt att det kanske kan vara bra med vilodagar ibland, då fick jag ett identiskt schema men varannan dag var vila. Fortfarande ingen körning.

Det här är dock Copilot, men jag håller med om att den är oerhört inställsam.
Jag upplever själv stor skillnad mellan CoPilot och ChatGPT. Jag upplever att ChatGPT oftare söker på nätet och använder vettiga källor, medan CoPilot genomgående(!) fabricerar svar utifrån sannolikhet och redovisar dem som otvetydig fakta även när man ber om källor. Flera gånger har CoPilot vägrat att redovisa hur den kommit fram till ett visst felaktigt svar, utan vill bara byta ämne. Det har jag aldrig varit med om med ChatGPT.

CoPilot använder jag numera bara för oerhört triviala uppgifter, utan krav på korrekta faktasvar.

Det är det många verkar glömma litegrann, den lär sig av det vi säger till den och utvecklas på det sättet. Det är ju inte så att AI kan allting bara sådär, den formar sig efter det vi berättar för den. Och när den har fel och folk rättar den så ändrar den egentligen sig bara till det som vi vill veta, inte det som är rätt.

Man måste vara försiktig med att sätta sin tilltro till AI, det är lätt att bli manipulerad och lurad.

Jag upplever själv stor skillnad mellan CoPilot och ChatGPT. Jag upplever att ChatGPT oftare söker på nätet och använder vettiga källor, medan CoPilot genomgående(!) fabricerar svar utifrån sannolikhet och redovisar dem som otvetydig fakta även när man ber om källor. Flera gånger har CoPilot vägrat att redovisa hur den kommit fram till ett visst felaktigt svar, utan vill bara byta ämne. Det har jag aldrig varit med om med ChatGPT.

CoPilot använder jag numera bara för oerhört triviala uppgifter, utan krav på korrekta faktasvar.

Vi blev tillsagda att använda copilot på jobbet för att lära känna verktyget. Dvs fråga om precis vad som helst. Men jag tycker inte det är nån större skillnad mellan svaren jag fick från den och det jag själv kan söka rätt på.

Däremot slukar den mycket mer energi än om jag söker via sökmotor, så det känns sådär att fråga den.

Vi blev tillsagda att använda copilot på jobbet för att lära känna verktyget. Dvs fråga om precis vad som helst. Men jag tycker inte det är nån större skillnad mellan svaren jag fick från den och det jag själv kan söka rätt på.

Däremot slukar den mycket mer energi än om jag söker via sökmotor, så det känns sådär att fråga den.
Intressant, jag upplever som sagt att den är direkt undermålig för rena faktafrågor. Den gissar hej vilt, inte sällan helt utan underlag, och framställer svaren som bombsäkra. CoPilot har även, flera gånger, försäkrat mig uttryckligen att angivna svar är validerade mot trovärdiga källor, trots att det visar sig vara ren lögn och att inga källor funnits.

Intressant, jag upplever som sagt att den är direkt undermålig för rena faktafrågor. Den gissar hej vilt, inte sällan helt utan underlag, och framställer svaren som bombsäkra. CoPilot har även, flera gånger, försäkrat mig uttryckligen att angivna svar är validerade mot trovärdiga källor, trots att det visar sig vara ren lögn och att inga källor funnits.

Ja, ibland svamlar den verkligen. Tex när den höjde mitt stos morfar till skyarna och föreslog att jag skulle betäcka henne med hennes kusin som också har samma hingst i stammen. När jag påpekade att jag inte ville inavla och gärna ha en rödblack fölunge så började den föreslå shettishingstar (som inte ens var i avel) till mitt fjordsto. Där nånstans gav jag upp.

Jag använder en del olika GAI till olika saker. Främst ChatGPT till text men jag tycker det är lite roligt att jämföra olika ibland med och kan rekommendera https://lmarena.ai/ där man ställer samma fråga till två olika chatbots och kan säga vilken man tycker gav bäst svar men man vet inte vilka det är förän efteråt.

Copilot tex använder jag främst till att sammanfatta dokument eller sidor när jag surfar, annan texthantering brukar jag gå till ChatGPT. Den är ypperlig för att få ett utkast att börja arbeta med. Tex "skriv ett ansökningsbrev som lyfter följande punkter" och så har jag en början som jag sen redigerar om tills det inte ser ut som orginalet alls men det är mycket lättare för mig att arbeta så.

Sen hallucinerar alla på någon nivå, det är i stort sett oundvikligt. Jag upplever att ju smalar ämne destu svårare har den till att svara vettigt vilket kanske inte är så överraskande. Källorna är bättre idag än de var tidigare men det händer fortfarande att bots påstår massa saker som inte står i källorna

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka