Rida med pessoabett

Koppen

Trådstartare
Vet inte om jag lagt denna tråden rätt. Moderator får flytta den isåfall. Jag har sökt i forumet efter liknande trådar men har inte hittat svar på vad jag ville veta så jag skapar en egen. Kan man byta till pessoabett om man ska rida ut i skogen och ens häst är het? Sedan har man det vanliga bettet vid annan ridning?
Iaf tills hon slutar vara så het ute?

Sv: Rida med pessoabett

Jag har funderingar på att skaffa ett pessoabett, och då tänkte jag ha två tyglar: Dels de vanliga tyglarna i den vanliga, stora bettringen, sen ett par extratyglar i någon av de små pessoaringarna under stora bettringen, som jag kan ha som "nödbroms".

Jag tror att det kan vara en god idé för min del, så kan jag både rida med ett mjukare bett (dvs utan pessoainverkan) och ha en "nödbroms" om det behövs.

Det är bättre att skaffa en pelham eller ett jaktbett.

Hästarn har en tendens att "knäppa" av i nacken med ett pessoa.
Om du tittat på olika hästar som går på pessoa så kan du tydligt se vad jag menar.

Men om man tex tänker på hur värdelös gummisnodden är, så är det väl OK som jag tänker va? En tillfällig lösning åtminstone? Jag vill gärna följa med på stallets uteritter (20 st!) men det går inte som det är just nu!
Tror jag ska testa som CeciliaW skriver. Det är ju bara att byta om det inte funkar!

Jaag använder Pessoabett när jag rider ut med min ena häst och tre delat bett annars,och jag tycker det fungerar bra. Däremot så bör du nog ha olika träns, för till pessoabett så behöver du ha kortare sidostycken (finns speciella pessoabettsträns).

Hur stor skillnad är det med två ringar istället för en?
Är det nåt mer man ska tänka på?

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
621
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
958
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 016
Senast: lirco11
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 412
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Minska antalet fästingar på katt
  • Smitare - hur gör ni?