Rida - med sitsen

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare BadbrudenXS
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 4 181
Sv: Rida - med sitsen

mackan skrev:
det är också balansen... åker skänkeln fram så åker sätet bak, dvs du sitter i stolsits och inte på sittbenen/bäckenet.

Okej Tack!! :) Tar till mig alla bra tips i tråden! :)

Senast ändrad av en moderator:

Ang. att rida på lina:
har ni inspännning på hästen då? Jag tänker mest på det att t.ex. min häst är ganska dåligt musklad i ryggen, känns ju inte så kul att sitta ner direkt i ryggen i alla gångarter utan stigbyglar osv. om hon då springer runt med sänk rygg? Hur gör ni andra när ni tränar på lina? :bow:
Jättebra tips i tråden, verkligen :D

melinda skrev:
Ang. att rida på lina:
har ni inspännning på hästen då? Jag tänker mest på det att t.ex. min häst är ganska dåligt musklad i ryggen, känns ju inte så kul att sitta ner direkt i ryggen i alla gångarter utan stigbyglar osv. om hon då springer runt med sänk rygg? Hur gör ni andra när ni tränar på lina? :bow:
Jättebra tips i tråden, verkligen :D

Ja - inspänd. för hästens skull som du skriver, så den får stöd nog att jobba i balans.
ska man lina ö.h.t bör hästen vara inspänd....

Tycker också att hästen bör vara inspänd, om man ska longera den oht.. Annars är ju tömkörning bättre, men det kanske inte är så aktuellt om man ska öva sitsen.. ;)

Räta upp dej och titta framåt mellan hästens öron.
Tänk att du nästan ska luta lite bakåt och "tyng" ner i sadeln.
Tänk inte så mkt på att trampa ner hälarna om du gör det är det lätt att hoppa i sadeln.
Lycka till! :)

Jag har gjort så att jag slår en knut på tyglarna och lägger upp stigbyglarna. Därefter provar jag att rida på volter, göra framdelsvändningar, bakdelsvändningar, rider ridvägarna osv. Detta har jag bara gjort i skritt och för att dubbelkolla att jag inte använder tyglarna för mycket.

Jag brukar även släppa stigbyglarna varje pass och dra upp fötterna mot sadeln. Därefter släpper jag ned fötterna igen och då har över- och underskänkel hamnat där den ska. Detta bör man bara göra på en häst man litar på iofs.. så att det inte blir en massa skutt och bock och man flyger av..

Jag har aldrig ridit för någon tränare inom den centrerade ridningen, däremot har jag två böcker av Sally Swift och brukar tänka på hennes liknelser medan jag rider. Något som jag har haft stor nytta av är att rida med mjuka ögon och stubbiga ben. Att man tänker sig att benen slutar vid knäet och man inte har någon underskänkel.

Rider mycket utan stigbyglar när jag rider på ridbanan. Anledningen är att jag rider i en allroundsadel där jag inte kan få en bra sits. När jag sitter som jag ska så når jag möjligen stigbyglarna med yttersta tåspetsen :eek:

mvh Anna

Okej, ska tänka på detta när jag rider eller tränar sitsen under longering. Tack för alla bra tips! :):bow:

jag har hittat en sida med centrerad ridningtränare på cnetreradridnings huvudsida. jag ska på kurs hos en av dem =) ska lära mig det nu, ska bli spännande att se hur det funkar...

Rid barbacka!!!! ;) Det har hjälpt mig mer än jag någonsin kunnat tro. Visserligen har jag trillat av och så därefter (har väl inte den stadigaste ponnyn & balansen..) Men hela ridningen ahr blivit mycket bättre! Och behöver du hjälp meed att se hur den "korrekta" sisten är tycker jag att du ska ta till hjälp av en tränare! :)

Liknande trådar

Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
519
Senast: Edla
·
Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
355
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
564
Senast: Elo
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 780
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka