rida på cykelvägar?

L

Ludde20

Kan man rida på cykelvägar? Säkert en väldigt dum fråga tkr vissa, men jag och min kompis hade tänkt rida hem till våran kompis på hennes födelsedag coh överraska henne. Men jag bor liksom i limhamn och ska rida från malmö ridklubb till henne. Så kan man rida på cykelvägar? Isf så blir det ju småvägar en bit bort från stora vägarna.

Sv: rida på cykelvägar?

Nä, man får kanske inte rida på cykelvägar. Men häromkring gör alla det, ingen som klagar. Men man får se till att ta reda på efter hästen om den skiter..

Kanske det är mer noga på andra ställen, men här är det som sagt ingen som bryr sig om att man rider på cykelbanorna. Jag tycker det är lämpligt så slipper man trängas med bilarna.

Det är enligt lag inte tillåtet. Tänk på att när vi är ute och rider är vi ambassadörer för samtliga ryttare i hela landet.
Allemansrätt med hänsyn och gott omdöme...

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Generellt är det ridförbud på cykel och gångvägar men i vissa komuner har man undantag för detta. Det kan gälla enstaka gångbanor eller alla gångbanor.

Innan du litar för mycket på det jag har skrivit så ring till din komun och fråga. Det var för över 6-7 år sedan som jag pratade med min komun om det så det kan ha ändrat sig.

Mvh

Tora

Hmm...det är vägtrafikförordningen som säger så, har svårt att tro att kommun kan sätta den ur spel. Om det sitter en trafikskylt "cykelväg" får man inte rida där. Trafikskyltar gäller lika i hela landet ;)

Rolle
Islandshästar på Lödrift

men det är väl bättre att man rider på cykel vägarna än på "stora" vägen??

Nja det kan ju vara så att lagen är dispositiv. Jag ringde i alla fall till komunen och de svarade att just på den gångvägen så var det ridning tilllåten fast det inte satt någon ridning tilllåten skylt utan bara gångväg skylt. Det är först nu för något år sedan som det kom upp en påbudskylt för ridning.

Vissa saker regleras i den komunala bilagan och där brukar det stå vissa lokala avvikelser.

Men som sagt detta var många år sedan och det kan ha ändrats. Det bästa är att ringa till komunen och fråga.

Mvh

Tora

Tänk på att när vi är ute och rider är vi ambassadörer för samtliga ryttare i hela landet.
Allemansrätt med hänsyn och gott omdöme...

Just det.
Att reta upp cyklister och gångtrafikanter är inte ett bra sätt att få förståelse för vårt hästintresse.

Immer

Förstår inte vad du menar. Du får nog förklara lite bättre.

Mvh

Tora

En trafikskylt i Haparande har samma betydelse som i Ystad. Sedan är lagen med största säkerhet dispositiv så att kommun kan besluta och hänga på tilläggstavlor med bl.a. ridning tillåten (lägg märke till att jag inte tar upp ridning förbjuden) :D

Rolle, som håller hastigheten enligt skyltarna i hela landet, + moms :cool:
Islandshästar på Lösdrift

:mad: gör det så ni förstör för alla andra

allemansrätt och trafilklagar vara ngt som hälften alla hästägare helt har missat!

*kl* Själv rider jag hellre på cykelvägen än att riskera mitt och hästens liv på vägen med alla galningar, även om jag bryter mot lagen.

När jag kör min ponny med rockarden så håller jag mig hellre på trottoaren än uppe på stora vägen. Skulle hindra trafiken så mycket med den bredden och långsamheten. Ingen i byn har klagat hittills, och jag är absolut inte ensam om att rida/köra på trottoaren här heller.

Okej. Det jag menar är att det generellt är ridningsförbjud på trottoarer men att i vissa kommuner så kan det vara tillåtet att rida på alla eller vissa delar av trottoarnätet.

Anledningen till att jag ringde kommunen var just för att det var sådana diskussioner om man fick rida på vägen eller inte. Det fanns ingen påbuds skylt för ridning uppsatt utan bara vanlig cykel/gång skylt. Men någon hade hört av någon att man fick rida där trots allt (du vet hur det är någon har hört av sin kompis pappas exfrus kusin att så fungerar det). Så för att vara säker så ringde jag och pratade med kommunen och då kom det fram att det var tillåtet att rida på cykeldelen av vissa gångvägar. Så för att vara säker på om man verkligen får eller inte får rida på en gångväg så är det bästa att ringa och fråga då det kan ta många år innan det blir skyltat om det överhuvudtaget blir skyltat.

Ett annat undantag finns också runt Åby i Mölndal men där är de kanske bättre på att skylta.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 551
Senast: Lavinia
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
37
· Visningar
2 150
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 626
Senast: Otherside
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 260
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka