Rida på hans väg???

Hallau

Trådstartare
Hej har nu äntligen i månadsskiftet köp min lilla gård. Men nu är det så här: För att komma till min gård(som ligger en bit in i skogen) måste jag åka på en enskild väg som ägs av en surgubbe.
Nu har han sagt till mig att jag inte för rida på vägen för att hästarna skvätter upp gruset. Kan han förbjuda mig jag måste ju kunna komma ut med mina hästar???

Det finns tydligen någon skogsstig, men den tar en stund innan man kommer ut på grusväg. Har ju inte lust att behöva rida i skogen om becksvarta vinterkvällar.
Någon som kan hur detta fungerar?? :confused:
 
Det finns en urgammal lag om nyttjande av vägar. På vårt torp har vi skogsvägar som andra skogsägare måste åka på för att det ska vara möjligt för dem att komma till sina skogskiften. Det är förbjudet för oss att hindra dem t ex med vägbommar. Att det finns lagar kring detta fick jag veta av Lantmäteriet. Du kanske kan kolla med dem vad som gäller betr. din/gubbens väg. Den vägen kan t ex vara samfälld och då betyder det att ni äger den gemensamt.
Fast att man har rätt att använda en väg betyder ju inte att man får förstöra den, det är riktigt som gubben säger, hovarna sprätter ju iväg gruset på ett annat sätt än vad en traktor eller bil gör. Därför kan ju du vara schysst och betala några tusenlappar för vägunderhållet per år. Ring till en grus och makadamfirma och fråga vad det kostar med några lass grus, dom vet säkert det om du kan säga hur lång vägen är.
Lycka till!
/nocke
 
Det beror ju på om vägen går över gubbens tomt eller inte...om inte så har du all rätt i världen att rida där.

Allemansrätten innebär att markägaren måste tåla andra nyttjar hans mark utan att han får ersättning därför.

Saxat från Agrias sida..

http://www.agria.se/agria/text.nsf/id/1944
 
Du har rätt att färdas på vägen både i bil och till häst.
Den rätten har du för att du måste få komma till din fastighet.
Men du har också skyldighet att stå för din del av kostanden för vägens underhåll.
Så vad ni måste göra är att utifrån den förväntade nötning som du antas göra på vägen, ridning + bilkörning, beräkna en procentsats på hur stor del du skall betala.
Det är så man gör.
 
Vägen går precis utanför hans tomt, alltså invid hans staket. Gäller inte allemansrätten ett visst antal meter ifrån hans trädgrd?

Ska försöka diskutera ev ersättning för användandet av hans väg, men när det kommer till hästar är det liksom stopp. Han hänvisar till skogen.
 
Glöm allemansrätten vad gäller vägar. Iallafll när dethandlar om ridning. Enstaka tillfällen är ok men så fort det blir synliga skador som det blir.. så gäller inte den. Försök "köpa" dej rätt att rida där. Ta reda på vad det är för väg. Det finns privata vägar! Gör upp om priset..
Tänk på att det inte bara är grusen som kostar utan även arbetet.
Kanske han själv fixar det om han får betalt?
 
Vägen går precis utanför hans tomt, alltså invid hans staket. Gäller inte allemansrätten ett visst antal meter ifrån hans trädgrd?
I det här fallet så handlar det inte om just allemansrätt.
Om det är vägen som går till din fastighet, så finns det 2 möjligheter.

1. Du har rätt till att använda vägen för att din fastighet är styckad ur en större fastighet, då så MÅSTE den större fastigheten ge dig rätt till att ta väg. Men du måste betala för slitaget alternativt helt och hållet underhålla din väg själv.

2. Du har rätt till att använda vägen av HÄVD. Om din fastighet alltid har haft vägen till och från på just den vägen, så har du rätt att använda vägen. Du måste gissningsvis även bidra med pengar för vad du sliter på den, men där så är jag inte helt säker faktiskt.

Du har naturligtvis rätt att färdas på det vis som du önskar på denna väg. Med bil, till fots, till häst, med häst och vagn eller vad du nu kan komma på. Men det betyder inte att man "får rida" på den med hänvisning till allemansrätten, ty den gäller nog inte där alls.

Hur går vägen och vart går den sedan?
Går den bara hem till dig?

Ska försöka diskutera ev ersättning för användandet av hans väg, men när det kommer till hästar är det liksom stopp. Han hänvisar till skogen.
Det kan han ju hålla på med. Men med gården du köpt så följer vissa rättigheter, en av dessa är att kunna ta sig dit och därifrån på en väg.

Och ärligt talat, vad kan han göra om du bara rider där i alla fall?
Jo det enda han ev kan få till är ett föreläggande om att du skall betala för ditt slitage, men det har du ju inget emot.
 
Tack för alla råd!
Vägen går endast till mitt hus som är permanent boende. Sedan går det vidare ifrån min gård en risig traktorväg som en bonde använder ibland för att komma till sin mark. En bit av den äger jag, men där har man aldrig pratat om ersättning för användandet.
 
Det är bättre att titta i Fastighets-registret faktiskt.
Men sevitutet, det hade jag ju glömt.
Det skulle ju avgöra saken en gång för alla.

Det är då bra att titta på Gubbens Fastighet, vilka servitut som den belastas av.
 
Undrar jag också.
Det borde vara servitut om det är rätt skött från början, men det är det ju inte alltid.

Är det en vanlig grusväg, (inte gräs eller sand) så blir vägen inte förstörd om man skrittar lugnt. Ingen kan komma och påstå att gruset sprätter bort från vägen. Det gör det bara i högre hastighet.

Sen kan man ju vara lite diplomatisk och berätta för grannen att man alltid kommer att rida lugnt förbi deras tomt och hus och plocka upp ev. visitkort som hästen lämnat när man är tillbaks efter ridturen.

Vi sålde en fastighet en gång där ägaren haft samma problem. När jag kollade genom servituten visade det sig att fastigheten vi skulle sälja som låg längst in på vägen var ursprungsfastigheten och det var den andra gården som hade servitut på att använda vägen. Kan ju berätta att hästägaren njöt när han berättade det för grannen som hela tiden hävdat att han hade rätt förbjuda dem rida på vägen förbi hans gård.
 
Nej, det var en gård som vi förmedlade. Skölsta var egna gården och där hade jag koll på servituten ;)
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 641
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 729
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 272
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 150
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp