Bukefalos 28 år!

Rida till nytt stall?

B

Bärin

När jag har flyttat min häst, har gjort det 3 ggr hitills, så har jag ridit över till de nya stallen, det har inte varit så långt mellan dem, ungefär 1,5-2 timmars ritt.
Det jag undrar är om ni tror att det är bra att rida till de nya stallen? Eller tror ni att hästen förknippar att när man rider iväg ensam så ska man byta stall igen..?
Min häst är väldigt osäker av sig och gillar inte att rdia ut själv..Hur skulle ni göra, rida över eller hyra transport för att köra 10 min bilväg till det nya stallet?
 
Sv: Rida till nytt stall?

Jag har bara haft en enda häst som jag ridit vid stallbyte och han förknippade mig och uteritt med det. Om någon annan red ut på honom så gick det bra eller om jag red honom hemma inga problem. Men så fort jag gav mig iväg ut på vägen åt det håll han kommit ifrån började problemen.
Så jag hade utan att tveka hyrt släp och lastat, om nu inte hästen har problem med att åka. Enda anledningen till att jag red min häst var att det bråttom för han måste bort och vi vid det tillfället saknade vi dragbil. För att göra en lång historia kort, jag fick hästen gratis mot att den var borta inom två dagar annars så gick den till slakt. Akutplatsbrist kan man verkligen säga. Så jag sadlade och red cirka 2,5 mil hem med hästen.
 
Sv: Rida till nytt stall?

Okej, så ni tror att hästen kan förknippa det med när man bara ska rida ut vanligt? Att den hela tiden tror att den ska få komma till ett nytt stall och därför blir motvillig att rida ut?
 
Sv: Rida till nytt stall?

Inte alls omöjligt. Har som sagt bara varit med om en häst som ridit. Men jag har haft en del omplacerings hundar och de har helt klart i alla fall i början förknippat bilresor som enda hund med behag.
 
Sv: Rida till nytt stall?

Jag skulle rida, har gjort det 2 gånger innan men den här gången blir de transporten. :) om DE går in.
Men har du ingen som kan rida med dig från det gamla stallet eller någon som kan komma och möta dig från det nya?
 
Sv: Rida till nytt stall?

Jag red min häst till det nya stallet och det gick hur bra som helst, sen de 2/3 första gångerna jag red ut trodde hon vi skulle tillbaka men sen slutade hon och var hur snäll som helst att rida, jag tycker det är bra när man kan rida dit ;)
 
Sv: Rida till nytt stall?

Risken att hästen koppla ihop transport med flytt borde väl i så fall vara lika stor?

Jag skulle nog tycka att det vore enklare att tackla problemet att hästen blir osäker vid uteritter än att riskera lastningsproblem, men det berer troligen på att jag ridit ut mycket mer än jag transporterat. Den som har egen transport och kör regelbundet tex till träningar varje vecka tänker nog inte som jag som ridit ut dagligdax men inte transporterat särskilt ofta.
 
Sv: Rida till nytt stall?

Risken att hästen koppla ihop transport med flytt borde väl i så fall vara lika stor?
:bow:
Jag är förvånad över att vissa människor tror att hästen kopplar ihop att rida ut med att flytta. Hur ofta flyttar man då liksom, och den största frågan: hur ofta rider man ut??
Om de enda gångerna man rider ut är när man flyttar så kanske hästen börjar koppla ihop ett och ett.
 
Sv: Rida till nytt stall?

Första flytten för mig och min pålle var ca 1 km = inget transportbehov med andra ord! Andra flytten var 2 mil och då tänkte jag rida dit men hon var halt (och VARMT) så det fick bli transport. Om inte annat skulle ju alla grejer med också! ;)
Tvivlar starkt på att hästen förknippar det med nåt annat än att det är en ridtur, då skulle väl varje ridtur vara förenat med livsfara... ;)
 
Sv: Rida till nytt stall?

Jag skulle rida sålänge det hittills inte visat sig bli problem vid ridning.
 
Sv: Rida till nytt stall?

Jag har alltid haft problem att rida min häst själv (går i sniiiiiiiiiiiigelfart..), men det blev då inte värre av att byta stall i alla fall utan är på samma nivå så att säga.

Vi bytte stall förra året och då red vi dit, tog 3 timmar men då skrittade vi massor. Det var VARMT, men det gick.

Vi hade lite småproblem, våra bägge hästar tyckte nog att "nää.. ska vi gå SÅ långt hemifrån?..". Men sen när vi kom fram till nya stallet så var dom hemma direkt.
Åh, här finns kompisar och mat, här stannar vi. Typ.

Vi körde utrustningen först, allt utom det vi skulle ha när vi red, sadel, träns, ryktlåda, grimma.
Mamma körde det sista i bilen och så mötte hon på halva vägen, med vattenhinkar till hästarna (som dom inte ville ha :D )

Vi hade först tänkt köra dem i transport, men min häst är väldigt ovan att lastas och åka så det blev bättre för henne om hon fick gå i stället.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rida till nytt stall?

Jag red nu senast eftersom det var så nära.

Vi har bara fått fördelar av den resan. Min häst ska fylla fyra till nästa år så det gav oss många upplevelser och det var skönt att i all flyttstress få slappna av lite på hästryggen.
Sen var det bra mkt billigare för mig eftersom jag varken ägde dragbil eller släp vid det tillfället.:D

Rid på du tycker jag :)
 
Sv: Rida till nytt stall?

Att hästen blir mer osäker av att rida till ett nytt stall tror jag inte, men däremot av att byta stall. Om en häst är osäker redan från början blir det ju inte bättre av att den måste lämna allt "hemma" och bo "borta". Det blir kanske bättre när den känner sig hemma i det nya stallet.
 
Sv: Rida till nytt stall?

Två gånger har jag köpt häst och båda gångerna fick hästen promenera till sitt nya hem. Den första hästen bodde bara ca 15 min gångväg hemifrån. Jag red förbi hennes gamla hem många gånger under de åren jag hade henne. Hon ville aldrig dra in på gården. Hon ansåg direkt att hon hade kommit ifrån ett sämre boende.
Andra gången jag köpte häst red jag också hem. Den vägen tog ca 1½timma. Anledningen var att de jag köpte hästarna av (2 islandshästar) tyckte att de skulle kunna springa tillbaka om de kom lösa. De hade aldrig varit från den gården på några år från det de kom från Island. Tanken var väl god, men det var svårt att rida åt det hållet på ett tag. Idag är det inga problem. Vi kan rida dit och hälsa på och mina hästar går villigt därifrån och är nöjda när vi kommer hem igen. Visserligen har de kommit lösa ett par gånger, men de har stannat kvar hemma.:)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 146
Senast: Smurfoff
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 610
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 753
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 422

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp