Bukefalos 28 år!

Rida två mil, hur tufft för häst med grundkondition?

Riley

Trådstartare
Fick ett infall att rida på "lång"tur med hästen i morgon, vilket innebär sammanlagt två mil. Dock har jag dressyrträning (45 min) på söndag, och undrar därför om ni tror att hon kan gå den här ridturen och ändå fixa lektionen utan att vara utmattad, ha träningsvärk eller dylikt på söndag?

Tanken är att jag ska växla mellan att rida (skritt, hyfsat lugn trav) och promenera bredvid en mil, göra en avsutten paus på kanske en timme då hästen blir svampad och kan beta och dricka, och sedan rida/gå samma väg hem till stallet igen. Räknar alltså på absolut max fyra timmar allt som allt, inklusive pausen och avsutten tid.

Vägen är endast fin grusväg samt asfalt utan några stora stigningar, m.a.o. ingen tuff eller stenig terräng. Hästen är normalt musklad och har normal ridhästkondition, rids 4-5 dagar i veckan ganska jämnt fördelat på uteritter av varierande slag samt dressyr. Tilläggas kan väl också att hon är en f.d. travare som jag joggade två mil varannan dag när hon gick på travet, och även om det är ett par år sedan märker jag ju att mycket av flåset finns kvar. Dock är det ändå en tid sedan, och nu får hon ju dessutom ryttare på ryggen större delen av sträckan.

Låter det här okej eller tar jag död på hästen om jag släpar med henne på träning efter det här? :p
Jag vet inte om det är att underskatta hästen å det grövsta, det här, men jag vill ju naturligtvis inte köra ett dressyrpass om hon är öm i musklerna.
 
Senast ändrad:
Sv: Rida två mil, hur tufft för häst med grundkondition?

Av den bild jag får av hästen skulle jag spontant säga att du definitivt underskattar hästen! Hade jag varit du hade jag ridit den planerade turen om jag ville det!
 
Sv: Rida två mil, hur tufft för häst med grundkondition?

Tror inte det ska vara några problem. Det jag spontant skulle tänka är dock långa sträckor på asfalterad väg/stum hård grusväg om hästens ben inte är vana, men om hästen som du skriver rids ut med på det underlaget regelbundet och benen är vana är det inga problem.
Dessutom är det ju skritt och och lugnare trav större delen av vägen, så kör du på bara :D
 
Sv: Rida två mil, hur tufft för häst med grundkondition?

Undrar hur långt (i km) ett normalt dressyr- eller hoppass på ridbana är? :p
 
Sv: Rida två mil, hur tufft för häst med grundkondition?

Som en liten jämförelse... ;)

Jag red mitt ungsto till en dressyrkurs som var samma dag. Skrittade 6 km dit, vilade en timme, red en timmes tuff (ja, för henne alltså!) träning, vilade en halvtimme och skrittade 6 km hem. Hon är inte på långa vägar så mycket igång som din häst är och hon var inte ett dugg trött, varken samma kväll eller dagen därpå.

Så rid du på en mysig långritt lördag och du lär han en riktigt lösgjord och trevlig häst på söndag. :laugh:
 
Sv: Rida två mil, hur tufft för häst med grundkondition?

Alltså... Två mil är ingenting för en häst med okej grundkondition.Tror liksom Betazoid att du underskattar din häst gravt ;) Min häst har ingen superkondition utan rätt normal, men vi rider på längre ritter (2-3 timmar) ett par dagar i veckan i alla gångarter, mest skritt och galopp - en vanlig uteritt för oss är 1½ intensiv timme. Då rider vi i väldigt blandad terräng, asfalt och grusvägar men också skogsstigar, ängsmark med klättring och offroad mitt ute i skogen. Det är klart att han är trött och svettig efteråt, men alltid på ett förnöjt och bra sätt :) Jag låter honom inte bli psykiskt utmattad, utan det ska kännas på hästen att han tycker att det är roligt fortfarande. Även när jag har suttit av så ska det kännas på honom som att det skulle vara rätt lugnt att sitta upp igen och dra en repa över ängen. Dagen efter är det aldrig något problem att rida på banan en timme, däremot så vill han inte vara ute 2-3 timmar i skogen efter ett intensivt paddockpass, det är mycket mycket jobbigare för honom än att mysa i skogen och busa.
 
Sv: Rida två mil, hur tufft för häst med grundkondition?

2 mil är inte särskilt långt, en någorlunda hobbytränad häst klarar av det - rid i lugnt tempo bara. Så länge ryttaren inte stör hästen genom att pilla i tyglarna eller sitta obalanserat är det sällan några problem att rida långt. När hästen vänjer sig kan man sedan rida lite fortare allteftersom.

Man ska inte vara rädd för att rida längre sträckor ute, det är bättre både fysiskt och psykiskt än att sitta och nöta på volterna allt för mycket. :)
 
Sv: Rida två mil, hur tufft för häst med grundkondition?

Jag brukar rida en runda som är 9 km på ca 80 minuter, då travar jag och galopperar så mycket det bara går, och så blir det en kortare skrittpaus mitt på (knagglig skoterled) och så längre skrittsträckor i början och slutet.

Den rundan känner jag att jag skulle kunna rida två svängar utan större problem, på min halvtaskigt tränade häst, om vi tog det lite lugnare. :)

Hästar är i grunden gjorda för att gå långt, så håller man bara ett tempo som passar er träningsnivå så är sträckan inget problem.
 
Sv: Rida två mil, hur tufft för häst med grundkondition?

Du behöver nog inte oroa dig. Två mil är ingenting för en häst i grundkondition. Rider du skritt och trav lär du ha gjort den sträckan på max ett par timmar. Jag red 3,7 mil på 4,5 timmar under ett rally och då hade vi lunchstop + stop vid olika tävlingsmoment utmed banan.
 
Sv: Rida två mil, hur tufft för häst med grundkondition?

Halvt kl

Jag kan upplysa om att den stackars överarbetade hästen överlevde både ritten och träningen utan varken hältor, rygg som ömmade/svankade ända ner i backen eller någon psykisk knäck. :angel: Och ja, efter att så här i efterhand upptäckt att en mil fram och tillbaka gick i ett huj även i ett lugnare tempo, så inser jag att mina nojor var något överdrivna, haha. Men vadfan, hästen kunde ju ha blivit sönderriden och dött. Trots att hon aldrig haft ryggproblem eller trots fem års travträning aldrig varit halt eller skadad. :angel:

Men, tack för svaren. :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 804
Senast: Nahar
·
Dressyr Hej! Jag rider ett 22-årigt engelskt fullblod (valack). Han är rätt pigg och beter sig mer som en 12 åring. Han hade en paus där han...
Svar
4
· Visningar
1 604
Senast: LionQueen
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 501
Senast: Hedinn
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 828
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp