Rida ut i dressyrsadel

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Karin_F
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 565
K

Karin_F

Jag är på gång att köpa min första egna häst och funderar över vilken typ av sadel jag ska skaffa. Jag ska främst använda hästen för motionsridning, men även träna lite dressyr för instruktör (dock ej tävla). Har möjlighet att köpa hästens allroundsadel av ägaren, men en kompis menar att det är bättre att ha en dressyrsadel - även när man rider ut i skogen. Vad tycker ni? Sitter man djupare och skönare i en dressyrsadel och funkar det även när man galopperar i skog och mark?

Sv: Rida ut i dressyrsadel

Har du råd så köp både och. Det går utmärkt att rida ut i dressyrsadel, :angel: men ska du inte hoppa nån liten stock eller dike eller några gymnastikhinder ibland?

Personligen föredrar jag dressyrsadlar framför allroundsadlar, tycker inte att det funkar så bra att rida dressyr i en allroundsadel. Det optimala är förstås att ha två sadlar, men skulle jag bara ha råd med en skulle jag prioritera dressyrsadeln. Det går förstås inte att korta upp lädrena så mycket, men tillräckligt för normala uteritter.

Jag rider nästan bara i skogen (kanske dressyrar på bana 3ggr i månaden) och när jag var på jakt efter sadel hittade jag en dressyrsadel som låg perfekt,så jag slog till.
Jag har hoppat lite i skogen ,klättrat och ridit på som vanligt utomhus och det har fungerat utmärkt.
Det enda jag inte gillar är att hoppa lite högre hinder med en dressyrsadel som har väldigt djup sits.

Jag tyckerr absolut dressyrsadel är bäst, man sitter djupt och bekvämt och får på tre sekunder en myv´cket bättre sits ( i alla fall på Suddens sadel, där placeras benen direkt i utopiskt läge och sedan...sitter de där). Men givetvis finns det dressyrsadlar som är sämre än bra allroundisar... Beror på ju, hur mycket du hoppar eller dressyrar. Men jag föredrar i regel dressyrsadel.
Good luck :D

Jag har nästan alltid ridit i min dressyrsadel när jag ridit ut och det fungerar alldeles utmärkt.
Allroundsadlar skulle jag vilja döpa om till varken-ellersadlar:smirk:

Immer

Jag rider gärna dressyrsadel både i skogen och framför allt så hatar jag att dressyra i ngt annat än dressyrsadel och då hellre en flatback än en allround. Det går faktiskt att hoppa lite i en dressyrsadel med, men som sagts innan - har du råd så köp både en hopp och en dressyr. Kanske börja med dressyren och ta hoppen när ekonomi finns?

Jag har bara en dressyrsadel, till all ridning av min dam. Jag dresserar och rider ut i den och mina kompisar brukar hoppa småskutt i den också.

När jag rider ut, brukar jag korta stiglädren något hål, för att kunna lätta ur sadeln i backar, samt om vi galopperar lite längre sträckor och lite tempoökningar. Det fungerar toppen för oss i alla fall.

Den kompis jag brukar låta hoppa Timatanten, tar med sig en egen hoppsadel om hon vill hoppa lite mer. Men annars är det inga problem.

Jag har en stübben Allroundsadel, skuren mot dressyr - Djup sits, knästöd och rakare kåpa. För mig är det ett perfekt val eftersom den är super för dressyr i,men det är även inte omöjligt att rida ut och hoppa i den.

Det är klart att du kan rida ut med en dressyr sadel, när jag red på ridskola hade en av hästarna jag red en dressyr sadel, när vi skulle rida ut och vi skulle ungefär hoppa terränghinder på ca 90 cm höjd och det gick hur bra som helst. Men om jag skulle vara du skulle jag köpt allround sadeln för man kan göra allt med den. Med derssyr sadeln kan dat vara lite svårt att stå upp i galoppen när man rider ut. Men lycka till hoppas du blir nöjd med den sadeln du köper.:bump:

Jag skulle välja dressyrsadeln. Hade tidigare en allround sadel mot dressyr, och den var ju okey i allt förutom att rida dressyr i :crazy:
Har köpt en dressyrsadel nu, och är helnöjd. Jag brukar korta lädren ett hål när jag rider ut, så jag kan stå upp. Med den klättrar vi i backar, galopperar och far fram. Nu hoppar inte jag, så jag kan inte svara för hur det skulle fungera, men kan samtidigt inte se något hinder att ta lättare skutt med den.

Tycker absolut att du ska köpa en dressyr sadel direkt om du nu ska träna det också. Dem funkar utmärkt i skog och mark också. Faktiskt kan man till och med hoppa mindre hinder med dem. Jag har både en dressyr och en allround sadel till min häst men andvänder nästan alltid dressyr sadeln för att den är mkt bekvämare!! :)

jag rider alltid i min dressyr sadel... fast... jag ska köpa en till sadel nu.... för det är lite jobbigt , iomed att den är så djup!,, men annars så funkar det ju....

Annars kan man väl köpa en allround mot dressyr.. fast det beror ju oxå på hur mkt man ska träna/tävla dressyr.... det blir ju alltid bättre med en riktig dressyrsadel....

Jag har bara en dressyrsadel. Jag rider ut i den flera gånger i veckan, går utmärkt att stå i fältsits och hoppa små skutt i den också. Det är ju inte helt fel att sitta bra när man rider ut heller! Jag sitter bra i den och den ligger bra på hästen! Jag har hellre en dressyrsadel än en allroundsadel. Hoppning på högre höjder är inte aktuellt... :crazy:

Jag rider bara i dressyrsadel. de e de bästa ja vet

Verkar som om jag är den enda som alltid rider i hoppsadel.. Det funkar alldeles utmärkt att rida dressyr i den! Och den är perfekt vid uteritter, och hoppning såklart! :) Men om jag vore du, så skulle jag nog köpt en dressyrsadel om det är det du tänker satsa på.

Jag rider i dressyrsadel alltid, och vi hoppar små hinder i skogen minst 2 gång/vecka, det funkar utmärkt! :) . Eftersom pållen älskar att hoppa så blir det ibland höga skutt också, och det är inga problem. Men det är klart, jag skulle inte vilja hoppa högre hinder med den :crazy: .

Själv tycker jag att det är bäst att rida ut på en allroundsadel men jag har ju en dressyrsadel oxå då jag rider dressyr för instruktör...så jag tipsar att skaffa både och....:idea:

Jag brukar rida ut i min dressyrsadel. men det går ju inte så bra o hoppa i en dressyr.. så om du bara ska ha en sadel så köp den som hästen redan har så du vet att den passar, eller så köper du en allround mot dressyr.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 978
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
641
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 534
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka