Rida ut i dressyrsadel

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Karin_F
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 3 564
Sv: Rida ut i dressyrsadel

Kärringen mot stömmen....

En dressyrsadel har ofta en vek och flexibel bom för komma nära och känna hästens rörelser. Snudd på en nödvändighet för dressyrarbete. Men inte för skogsturer.

Sen beror ju det naturligtvis på hur länge man vistas i skogen, men för längre turer är dressyrsadeln bekväm för dig, men inte för hästen. Då måste du ha en sadel med en rigid bom.

Så köp sadel efter behov, och rider du ut mer och "dressyrar" mindre så skulle jag inte köpa enbart en dressyrsadel.

Jag rider alltid i min dressyr sadel förutom när jag hoppar.. Jag tycker att den är skönast o sitta i och jag har aldrig haft några problem med det...

Jag rider alltid i dressyrsadel, har inget annant att välja på just nu. När jag rider ut brukar jag bara korta stiglädren ett hål så fungerar det jättebra. Vi brukar även hoppa lite diken och små hinder i skogen. Och att stå i fältsits är inga problem.

Satsa du på en dressyrsadel;)

Inka-90 skrev:
så om du bara ska ha en sadel så köp den som hästen redan har så du vet att den passar, eller så köper du en allround mot dressyr.

Otroligt många hästar har sadlar som inte passar och även om den passar hästen så ska den passa ryttaren också. Fortfarande är det läskigt många hästar som går med sadlar som ligger helt åt helsicke och den sadeln som den ena ryttaren tycker är jätteskön tycker den andre är vedervärdig!

Jag har en dressyr och en hoppsadel, men använder mest dressyrsadeln för den är så oändligt mycket skönare. Men det finns olika sorters dressyrsadlar såklart och en del sitter man väldigt djupt i och har svårt att stå upp i fältsits eller hoppa små hinder i skogen med. Den jag har sitter man bra i dressyr, men man kan också korta nåt hål och rida ut/hoppa smått i den. Så det viktigaste är som många andra skrivit att du hittar en sadel som både du och hästen är bekväma med.

alla här i stallet rider ut med dressyr sadlar (islandsryttare) o de tycker att det fungerar jättebra.
Själv förderar jag min hoppsadel då.

personligen rider jag inte ut i dressyrsadlar eftersom ja inte tycker man sitter lika säkert i dom. enligt mig då. jag skulle skaffat en allroundsadel mot dressyr om du inte ska tävla massa dressyr o så. men sånt känner man ju själv o det beror på hur "spattig" hästen är utomhus.
min häst kan ja inte rida i dressyrsadel ute :D

oj, efter att ha läst alla andras svar känner ja att ja går något mot strömmen bland svaren :D

Senast ändrad:

*KL*

Är det bara jag som blir slagen i rumpan av min dressyrsadeln om jag rider ut i den och tar en.... ehum... uppfriskande galopp?

Jane_Done skrev:
*KL*

Är det bara jag som blir slagen i rumpan av min dressyrsadeln om jag rider ut i den och tar en.... ehum... uppfriskande galopp?

Det har jag aldrig upplevt... Och vi brukar galoppera väl friskt ibland... Men jag kortar stiglädren när jag rider ut.

Jane_Done skrev:
*KL*

Beror mycket på vilken dressyrsadel man har, en del är mycket djupare och har som ett rejält "ryggstöd":D Andra är mer flata och när man kortar lädren i dem kan man stå bra i fältsits. Jag hoppar tom hellre i min dressyrsadel trots att jag har en hoppsadel också eftersom mina skänklar flaxar mindre då.
Men blir det högre hinder :bump: eller jag ska intervallträna och stå i fältsits VÄLDIGT mycket, blir det nog ändå hoppsadeln.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 903
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
630
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 528
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka