Rida utan pannband?

LitetÄpple

Trådstartare
Hej!
Min häst har skickligt nog lyckats skalpera sig själv riktigt, riktigt rejält, och blev sydd med 28 stygn i pannan. Han går på penicillinkur nu, men distriktsvet sa att jag skulle börja skritta honom ca. 15 min/dag och sedan öka när kuren är avslutad eftersom han väldigt gärna blir tjock i benen när han står, och dessutom ganska deprimerad om han inte får göra något. Vad jag i mitt chockade tillstånd inte insåg då är att pannbandet kommer ligga direkt på såret, och det känns ju inte alls bra. Min fråga är alltså om det går att rida utan pannband? Fyllder det egentligen en så viktig funktion? Jag ska ju bara skritta, och han brukar vara medgörlig när vi är ut på mysturer. Eller borde jag kanske skritta honom vid hand i grimma istället? Det borde ju bli samma sak.

Sv: Rida utan pannband?

Det går utmärkt att rida utan pannband. Pannbandet har visserligen en viss stabiliserande effekt men den egentliga funktionen är dekoration. Jag har ridit många gånger på många olika hästar, inte en enda har haft pannband.

Pannbandet hjälper ju till att hålla tränset på plats. Men vet många islänningar som rids utan både pannband och nosgrimma och det går utmärkt. Och bara skritta ska nog inte vara några problem.

Pannbandet stabiliserar en aning, men någon jätteeffekt på tränsets funktion har det inte. Kommer gå fint utan pannband.

Jag rider alltid utan pannband, min häst har bara en rem över nacken som går till bettet och detta trivs hon mkt bra med:) Men så rider jag med westernstuk i allmänhet...

Det går bra att rida utan pannband men vilken konstig veterinär som råder dig att rida under rådande pencillinkur?

Kan du inte promenera hästen i grimma för hand i stället.

Även om ridning i skritt inte är ansträngande så känns det fel i magen när jag läser det....

Det finns ju westerträns som har ett "pannband" bara runt ena örat. Du kan väl prova att göra ett likadant med ett lite grövre snöre - eller hamnar även det över såret?

Som många skrivit går det utmärkt att rida utan pannband :) Jag hade nog hellre promenerat dock, dels om det bara handlar om 15 minuter (är för lat för att tränsa och grejja) och så går ju hästen på pencillin, fast om hästen är svår att leda ex. jättepigg så hade jag hellre suttit på :D

Om hästen inte har mycket man och pannlugg är det svårt att få nackstycket att ligga kvar, men ska du bara skritta så går det nog bra. Har hästen mycket man och pannlugg går det precis lika bra utan pannband. Då ligger nackstycket stilla.

Jag tar nästan alltid av pannbanden på mina träns, min häst har nån underlig storlek på huvudet; stor uppe och mindre nere ;)

Eftersom han inte har så jättetjock man och pannlugg så har jag tjocka nackludd på tränsen istället, funkar finfint! Dessutom är jag ett ludd-freak, så det passar bra :D

Eftersom han inte har så jättetjock man och pannlugg så har jag tjocka nackludd på tränsen istället, funkar finfint! Dessutom är jag ett ludd-freak, så det passar bra :D[/QUOTE]

Luddfreak hahaha jag ser det på din avatar:D:D:D:D

Jag rider min ena foderhäst utan både pannband, käkrem och nosgrimma, så får mig fungerar det alldeles utmärkt ;))

Liknande trådar

Western Vi börjar med dag 1, clinic: Förmiddagspass, efter gemnsam uppvärmining med böjning, ställning och flyttning så delades vi in i grupper...
Svar
10
· Visningar
1 187
Senast: Sellan
·
Hästvård Jag köpte världens snällaste finaste å underbaraste islandssto tillsammans med mamma för exakt ett år sedan. Hon var väl mest mammas...
Svar
5
· Visningar
1 360
Senast: Tican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Hönstråden II
  • Somna in hemma