Rida utan schabrak?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Scarlet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 5 221
S

Scarlet

Hur många gör det egentligen :confused: Var på en tävling förra helgen, såg då ett ekipage som red med endast en padd under sadeln. Har aldrig sett det förut, så hur vanligt är det?

Sv: Rida utan schabrak?

Jag rider bara utan schabrak om jag vill se hur den ligger (se tryckmärken osv)
Annars blir den bara onödigt smutsig om man rider utan schabrak.

Det är väl inte särskilt ovanligt att man inte rider med schabrak om man har padd? Jag menar... har man en padd så är det egentligen helt onödigt att ha tex. ett hoppschabrak, såvida man inte vill ha det för utseendets skull.

Edit: Ojdå! Tigertofflan inloggad på fel nick :o :D

När jag använder mitt hoppschabrak så blir det väldigt mycket sadel "utanför"....

Okej, blev så förvånad ;) För mig har det varit en självklarhet att man rider men schabrak.

tycker det är snyggare med vojlock

Jag har faktiskt gjort det ibland när alla schabrak av någon anledning är smutsiga. Putsar man av sadeln efteråt så spelar det ju egentligen ingen roll! :)

Rumpnissen skrev:
Jag har faktiskt gjort det ibland när alla schabrak av någon anledning är smutsiga. Putsar man av sadeln efteråt så spelar det ju egentligen ingen roll! :)

har man inte schabrak för att hästen inte ska få skavsår??

I England rider väl de flesta utan schabrak??? Tycker att jag har sett det i massor av gamla hästböcker. Och så är de jättenoga med att rengöra utrustningen efter ridningen. Fast jag ska inte säga säkert för jag har aldrig varit där.

Det där om skavsår det tror inte jag då det finns både lädervojlockar och filtvojlockar. Skavsår får hästen när grejerna inte passar.

//Lillan

Jag har alltid fårskinnspaden under vojlocken/schabraket på hoppsadeln och ibland händer det att jag rider med bara paden. Schabraket använder jag mest för att skydda sadeln mot svett och smuts.
Att bara använda pad eller att använda ett hoppschabrak är ju i princip samma sak. De täcker ju ungefär lika mycket;)

Om hästen får skavsår av sadeln borde man byta den......

Man använder bara schabrak för att skydda sadeln, för den blir väldigt smutsig och det fastnar en massa päls som är svår att få bort.

I England rider de ofta utan schabrak i sina "show" klasser. Alltså där hästarna visas upp. Då har de ju även sina rutiga jackor och allt annat som gör att det ser riktigt Engelskt ut. Till vardags har jag aldrig sett någon rida utan schabrak eller vojlock.

Brorsan gjorde så ett tag, hasn häst är så otroligt kort i ryggen att sadeln såg gigantisk ut om man hade ett stort schabrak under så han hade bara en pad. (Lite för vid sadel).

Jo, för mig med egentligen... Men jag menar... en padd fyller ju egentligen ett schabraks funktion. En vanlig padd motsvarar ung. ett hoppschabrak, och en fårskinnsvojlock är ju egentligen en bautapad, så där brukar man ju inte heller rida med schabrak..

Har sett flera som har haft så, såna som har fårskinnspaddar. Man behöver ju igentligen inget schabrak så det spelar ju ingen större roll.

Rider ofta utan schabrak, speciellt på sommaren och vår/höst vid pälsfällning/sättning eftersom schabraken blir smutsiga så snabbt då...

Tycker också att det ser enkelt och stilrent ut(vilket jag gillar) :idea:

Schabrak/vojlock är ju som sagt endast till för att skydda sadeln...

Jag rider alltid utan schabrak/vojlock/pad, eftersom sadeln ligger bättre (=stilla) då. Sadeln är en syntetsadel, så den är lätt att hålla ren - bara att spola av när det behövs!!!

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
632
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 218
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka