Rida vid diskbråck?

J

Jennie73

Jag har ett diskbråck som buktar ca 7 mm. Undrar om man "får" rida då? Just nu lånar jag en häst en dag i veckan. Känner av det lite när jag travar. Det har tagit mig ca ett år att bli så bra i ryggen som jag är idag. Är rädd för att smärtan och domningarna kommer tillbaka. Vill samtidigt inte sluta rida.:(
Ha det gott!!
 
Sv: Rida vid diskbråck?

Kan du inte rådfråga din läkare.. men själv tror jag bara att ridningen kommer att "läka" ditt ryggonda.
du kan väl känna dig för i traven, sitta ned, rida lätt eller stå i fältsitts..
mitt kusin barn föddes med ett handikapp så hon inte kunde stå eller gå, men efter 7års kämpande (ridning)så kunde hon faktiskt stå själv och ta ett par steg..mäkta stolt över den tjejen!!!

fortsätt rid så är du snart bra i ryggen, det tror jag!
 
Sv: Rida vid diskbråck?

Absolut inte om det är "nytt", risken är då att det buktar mer när du sätter press på ryggen och då kan det klämma nervrötter i ryggmärgen. Ett stabilt diskbråck ska inta vara några problem, men du kan behöva styrketräna på sidan av ridningen för att va på den säkra sidan. Ridning är trots allt ganska enformigt.
Jag tycker som ovanstående att du ska rådgöra med doktorn, men i långa loppet är ridning bra för de flesta åkommor;)
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 485
Senast: Hedinn
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 911
Hästmänniskan Jag är så ledsen och besviken över mig själv för jag lyckats bli rädd för något som jag tyckte var så kul innan. Jag minns att jag bara...
Svar
15
· Visningar
1 238
Senast: zarmino
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
684
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp