"Osämja" på föreningsanläggning

Håller med övriga om att varning och eventuell avstängning låter lämpligt. Beteendet är verkligen inte acceptabelt! Å andra sidan tycker jag även att det är olämpligt med tränare i hörsnäcka när det är flera ekipage i ridhuset eftersom det inte går att förutse för övriga vart ekipaget är på väg och jag upplever även att ryttare med hörsnäcka inte är lika uppmärksamma på vad som händer runt omkring. I vårt ridhus är det inte tillåtet med hörsnäcka. Det är inte heller tillåtet att uppföra sig otrevligt så klart.
Jag tycker att man ska boka ridhuset vid sådana situationer. Det är svårare för andra att veta vart man ska när man har tränare i hörsnäcka, men om man har bokat för träning så vet ju folk vilken aktivitet som ska pågå och kan själva välja om de vill rida samtidigt eller inte.
 
Jag tycker att man ska boka ridhuset vid sådana situationer. Det är svårare för andra att veta vart man ska när man har tränare i hörsnäcka, men om man har bokat för träning så vet ju folk vilken aktivitet som ska pågå och kan själva välja om de vill rida samtidigt eller inte.
Jag är nyfiken på detta med att det är svårare att veta vart någon ska om den har en tränare i örat.
Hur ser man skillnad på dom som bara rider själva och den som har en tränare i örat? Hur ser man vart de utan tränare ska rida?
 
Jag är nyfiken på detta med att det är svårare att veta vart någon ska om den har en tränare i örat.
Hur ser man skillnad på dom som bara rider själva och den som har en tränare i örat? Hur ser man vart de utan tränare ska rida?
Nej, du har ju rätt i att det egentligen är samma sak. Hos oss ska man dock lämna företräde till den som har bokat för träning = de som rider samtidigt behöver hålla sig undan på ett annat sätt. Det är såklart svårare att hålla sig undan när man inte vet vart den som tränar är på väg eller vad den ska göra härnäst, jämfört med om man hört tränarens instruktioner.
 
Jag är nyfiken på detta med att det är svårare att veta vart någon ska om den har en tränare i örat.
Hur ser man skillnad på dom som bara rider själva och den som har en tränare i örat? Hur ser man vart de utan tränare ska rida?

Det kanske är så att man vill visa extra hänsyn till den som har tränare i örat eftersom hen faktiskt betalar dyrt för tränaren?
 
Vad gäller träning samtidigt som andra rider är det ett aktivt val vi gjort i klubben att det ska vara tillåtet. Kravet är att ryttaren ska ha örsnäcka. (Ett tag hade en tränare röstförstärkare samtidigt som andra red och det blev inte så bra).Det är för att våra ryttare ska ha stor tillgänglighet att kunna träna och det handlar inte om fancy och dyra tränare. När vi tar hit externa tränare är ridhuset bokat för det.
 
Nej, du har ju rätt i att det egentligen är samma sak. Hos oss ska man dock lämna företräde till den som har bokat för träning = de som rider samtidigt behöver hålla sig undan på ett annat sätt. Det är såklart svårare att hålla sig undan när man inte vet vart den som tränar är på väg eller vad den ska göra härnäst, jämfört med om man hört tränarens instruktioner.
Här lämnas inte företräde, vanliga ridhusregler gäller för samtliga ekipage i ridhuset. Dessutom bra träning för att rida på framridningar där hälften av ryttarna har tränare i örat.
 
Nej, du har ju rätt i att det egentligen är samma sak. Hos oss ska man dock lämna företräde till den som har bokat för träning = de som rider samtidigt behöver hålla sig undan på ett annat sätt. Det är såklart svårare att hålla sig undan när man inte vet vart den som tränar är på väg eller vad den ska göra härnäst, jämfört med om man hört tränarens instruktioner.


Lite kl

Ska man lämna företräde är det jättesvårt när de rider med snäcka. Värsta som finns är att rida fram i ridhus när ekipaget innan tränar och man inte vill vara i vägen!
Men om samma ridhusregler gäller alla oavsett bör det inte vara problem. Men omedvetet håller jag lite mer koll och visar hänsyn till den som tränar, särskilt om de sitter i nån övning.
Men tycker absolut man ska få träna!
Hos oss bokar man ridhuset och den förste som bokar bestämmer aktivitet.
 
Jag är nyfiken på detta med att det är svårare att veta vart någon ska om den har en tränare i örat.
Hur ser man skillnad på dom som bara rider själva och den som har en tränare i örat? Hur ser man vart de utan tränare ska rida?

Jag tycker att det är svårare att se på dem som rider med hörsnäcka, säkert för att de inte helt planerar sin ridning själva. Har du en tränare i örat kan du ju få ett "lägg en volt" eller något annat som du inte hade planerat för. Hade du planerat det själv hade du kanske varit tidigare med blicken osv.

Rider mycket hellre tillsammans med någon som har en tränare som hörs. Man vet precis vad ryttaren ska göra, och i bästa fall får man lite inspiration, om det är en bra tränare. 🙂
 
Vad gäller träning samtidigt som andra rider är det ett aktivt val vi gjort i klubben att det ska vara tillåtet. Kravet är att ryttaren ska ha örsnäcka. (Ett tag hade en tränare röstförstärkare samtidigt som andra red och det blev inte så bra).Det är för att våra ryttare ska ha stor tillgänglighet att kunna träna och det handlar inte om fancy och dyra tränare. När vi tar hit externa tränare är ridhuset bokat för det.
Har inget problem med träning när andra rider men hade själv inte valt att ha det på hopptid
 
Jag tycker att det är svårare att se på dem som rider med hörsnäcka, säkert för att de inte helt planerar sin ridning själva. Har du en tränare i örat kan du ju få ett "lägg en volt" eller något annat som du inte hade planerat för. Hade du planerat det själv hade du kanske varit tidigare med blicken osv.

Rider mycket hellre tillsammans med någon som har en tränare som hörs. Man vet precis vad ryttaren ska göra, och i bästa fall får man lite inspiration, om det är en bra tränare. 🙂
Fast om de inte planerar sin ridning utifrån ridhusregler är det problemet-inte att de har tränaren i örat😅.
 
Jag rider ofta med tränaren i örat i öppet ridhus som inte är bokat, jag håller precis samma koll på övriga som jag hade gjort om jag red själv.

Men det här med att helt sonika vägra ge sig och plocka undan hindren över en timme efter avslutad tillåten tid för hoppning, hur har man mage känner jag? I en ridklubbs ridhus! Och sen tycka att alla ANDRA är idioterna och bli arg för att man blir tillsagd. En avstängning känns ju rimligt.
 
Vad gäller träning samtidigt som andra rider är det ett aktivt val vi gjort i klubben att det ska vara tillåtet. Kravet är att ryttaren ska ha örsnäcka. (Ett tag hade en tränare röstförstärkare samtidigt som andra red och det blev inte så bra).Det är för att våra ryttare ska ha stor tillgänglighet att kunna träna och det handlar inte om fancy och dyra tränare. När vi tar hit externa tränare är ridhuset bokat för det.
Ja men det kanske finns en poäng med att överväga andra regler just på hopptid? För att minska risken för framtida konflikter.

Jag tycker också att andra ska få rida när det är träning, men att kombinera med att någon hoppar samtidigt kan ju omöjligt bli bra för någon?
Vem som helst skulle kunna balla ur och bli sur i en sådan situation🤪
(oavsett om man är den som hoppar eller den som tränar)
 
Lite kl

Ska man lämna företräde är det jättesvårt när de rider med snäcka. Värsta som finns är att rida fram i ridhus när ekipaget innan tränar och man inte vill vara i vägen!
Men om samma ridhusregler gäller alla oavsett bör det inte vara problem. Men omedvetet håller jag lite mer koll och visar hänsyn till den som tränar, särskilt om de sitter i nån övning.
Men tycker absolut man ska få träna!
Hos oss bokar man ridhuset och den förste som bokar bestämmer aktivitet.
Ja, och därför tycker jag att det är bra att man bokar så folk vet att det kommer vara träning samtidigt.
Bokat hos oss innebär inte att man är ensam i ridhuset, andra får fortfarande rida samtidigt. Ingen får dock plocka fram hinder eller börja longera eller liknande under tiden jag har bokat.
 
Här lämnas inte företräde, vanliga ridhusregler gäller för samtliga ekipage i ridhuset. Dessutom bra träning för att rida på framridningar där hälften av ryttarna har tränare i örat.
Det är ju ett val klubben gör, och som medlemmarna kan ha olika tankar om gissar jag.

Jag tänker dock att det kan vara ganska stor skillnad mot en framridning, beroende på hur träningen är upplagd. Har man tränaren i örat men mestadels planerar passet själv är det ju inga konstigheter, men om tränaren ger direktiv om övningar, vägar osv blir det svårare.
 
Ja men det kanske finns en poäng med att överväga andra regler just på hopptid? För att minska risken för framtida konflikter.

Jag tycker också att andra ska få rida när det är träning, men att kombinera med att någon hoppar samtidigt kan ju omöjligt bli bra för någon?
Vem som helst skulle kunna balla ur och bli sur i en sådan situation🤪
(oavsett om man är den som hoppar eller den som tränar)
Hopptiderna här är långa, ex 9-16 el 16-22. Till 90% är det ingen som hoppar då. Därav att det ibland kan bli krock med någon som tränar samtidigt som någon som hoppar. Har aldrig stött på problem kring det förutom med just denna hoppryttaren. Hen är även den enda som konsekvent inte säger vilket hinder hen är på väg att hoppa. Något som ska göras för allas säkerhet.
 
Det är ju ett val klubben gör, och som medlemmarna kan ha olika tankar om gissar jag.

Jag tänker dock att det kan vara ganska stor skillnad mot en framridning, beroende på hur träningen är upplagd. Har man tränaren i örat men mestadels planerar passet själv är det ju inga konstigheter, men om tränaren ger direktiv om övningar, vägar osv blir det svårare.
All ridning/träning är efter gängse ridhusregler. Så rider du en övning gäller högerregeln lika mycket ändå. Tränaren är inte heller blind och kan säga åt "sin" ryttare att se upp för övriga.
 
Hopptiderna här är långa, ex 9-16 el 16-22. Till 90% är det ingen som hoppar då. Därav att det ibland kan bli krock med någon som tränar samtidigt som någon som hoppar. Har aldrig stött på problem kring det förutom med just denna hoppryttaren. Hen är även den enda som konsekvent inte säger vilket hinder hen är på väg att hoppa. Något som ska göras för allas säkerhet.
Ah okej, fattar. Men det är ju inte fel att föreningen tar ett helhetsgrepp och funderar över hur man kan minska risken för konflikter. Även om just denna person beter sig illa, så kanske det där väcker irritation hos fler.

All ridning/träning är efter gängse ridhusregler. Så rider du en övning gäller högerregeln lika mycket ändå. Tränaren är inte heller blind och kan säga åt "sin" ryttare att se upp för övriga.
Det beror ju på vad man har för regler?

Jag hade personligen valt bort den föreningen, för mig hade det känts som pengar i sjön att försöka rida träning utan att ha någon form av extra företräde. Om jag tex ska träna programlinjer för tränare vill jag kunna rida korrekta linjer. Funkar ypperligt hos oss eftersom man som sagt bokar innan och alla då vet att de behöver hålla sig lite undan.
 

Liknande trådar

Anläggning Hypotetiskt scenario. Det är hopptid i ridhuset, dvs hinder har företräde. Du kommer in i ridhuset en liten stund efter att hopptiden...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 965
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 626
Senast: Juli0a
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 325
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 483
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp