"Osämja" på föreningsanläggning

Ah okej, fattar. Men det är ju inte fel att föreningen tar ett helhetsgrepp och funderar över hur man kan minska risken för konflikter. Även om just denna person beter sig illa, så kanske det där väcker irritation hos fler.


Det beror ju på vad man har för regler?

Jag hade personligen valt bort den föreningen, för mig hade det känts som pengar i sjön att försöka rida träning utan att ha någon form av extra företräde. Om jag tex ska träna programlinjer för tränare vill jag kunna rida korrekta linjer. Funkar ypperligt hos oss eftersom man som sagt bokar innan och alla då vet att de behöver hålla sig lite undan.
Om en vill vara ensam med sin tränare är det inga problem att boka ridhuset. Det ena utesluter inte det andra😁.
 
Om en vill vara ensam med sin tränare är det inga problem att boka ridhuset. Det ena utesluter inte det andra😁.
Fast det var inte det jag syftade på. Jag har inget behov av att vara ensam, andra får väldigt gärna rida samtidigt. Jag tycker dock det är rimligt att de som rider samtidigt visar extra hänsyn till den som tränar. Under förutsättning att det finns något slags system för att låta folk veta att träning kommer pågå.

Likaså tycker jag det är rimligt att de som ska hoppa får tillräckligt med företräde för att faktiskt kunna genomföra sin hoppning. Jag hoppar sällan men hade verkligen inte uppskattat att någon ska ha träning samtidigt som jag ska hoppa. Onödigt bara.
 
Ah okej, fattar. Men det är ju inte fel att föreningen tar ett helhetsgrepp och funderar över hur man kan minska risken för konflikter. Även om just denna person beter sig illa, så kanske det där väcker irritation hos fler.


Det beror ju på vad man har för regler?

Jag hade personligen valt bort den föreningen, för mig hade det känts som pengar i sjön att försöka rida träning utan att ha någon form av extra företräde. Om jag tex ska träna programlinjer för tränare vill jag kunna rida korrekta linjer. Funkar ypperligt hos oss eftersom man som sagt bokar innan och alla då vet att de behöver hålla sig lite undan.
Jag kan också känna att jag föredrar att man i förväg bokar upp tider för träning och att man under den tiden ger den som tränar lite företräde. Har faktiskt aldrig stått i stall där man inte gör så. Det har varit så på alla anläggningar.
Om man tex ska rida program eller öht rida vissa linjer och övningar kan det ju vara skönt att kunna göra det och inte behöva avbryta/väja etc. Det kan ju vara så att man vill ligga på vissa linjer för att jobba igenom vissa saker.
Sen betyder ju inte det att den som tränar totalt bara kör över andra. Men i vissa lägen känner jag att extra hänsyn kan vara bra.

Tydliga regler där man ser till att det inte finns så mycket utrymme för tolkning och egna åsikter brukar väl vara det som ger minst friktion och risk för tjafs. Att ha dressyrlektion när någon hoppar bana känns väl också som att det kan gå både bra och dåligt.

Jag tycker givetvis hoppryttaren agerat långt över gränsen! Men det känns väl som att man kan minska risk för sånt genom tydligare regler. Och även att tydligt markera att man hoppar inom hopptid endast etc. För så kan man ju inte uppföra sig. Inte ok någonstans!
 
@Fiorano jag skulle faktiskt förutom att varna hoppryttaren försöka ha någon slags möte och se hur föreningens medlemmar vill ha det. Även om tex du tycker dagens regler är kanon kanske inte alla tycker det. Dvs jag skulle även de över reglerna.

Här är tränare inte okej om du inte bokat. Dedikerad hopptid 4 h på lördagar. I övrigt får hinder tas fram om övriga ryttare medger det. Samma med long/tömk. Men då är ju ridhuset mkt mer uppbokat och belastat än ert.
 
@Fiorano jag skulle faktiskt förutom att varna hoppryttaren försöka ha någon slags möte och se hur föreningens medlemmar vill ha det. Även om tex du tycker dagens regler är kanon kanske inte alla tycker det. Dvs jag skulle även de över reglerna.

Här är tränare inte okej om du inte bokat. Dedikerad hopptid 4 h på lördagar. I övrigt får hinder tas fram om övriga ryttare medger det. Samma med long/tömk. Men då är ju ridhuset mkt mer uppbokat och belastat än ert.
Detta med tränare används av väldigt många fler än mig och är faktiskt en sån sak som är uppskattad. Just för att det gör tillgängligheten att rida med tränarögon på sig så stor. Att det är generöst med långa hopptider är också uppskattat. De enda problemen som varit i ridhuset är med denna hoppryttare samt en annan person som aldrig frågar om hen får longera och sen håller på en evighet 😅. Men det är en annan femma.

Det är väldigt sällan det är fler än tre ekipage I ridhuset samtidigt. Är just fredagar som det brukar vara mycket eftersom det är helt ledigt på kvällen då. Till det har jag föreslagit att det ska vara dressyrtid så det inte blir hoppning när 6 andra bara vill rida.
 
Detta med tränare används av väldigt många fler än mig och är faktiskt en sån sak som är uppskattad. Just för att det gör tillgängligheten att rida med tränarögon på sig så stor. Att det är generöst med långa hopptider är också uppskattat. De enda problemen som varit i ridhuset är med denna hoppryttare samt en annan person som aldrig frågar om hen får longera och sen håller på en evighet 😅. Men det är en annan femma.

Det är väldigt sällan det är fler än tre ekipage I ridhuset samtidigt. Är just fredagar som det brukar vara mycket eftersom det är helt ledigt på kvällen då. Till det har jag föreslagit att det ska vara dressyrtid så det inte blir hoppning när 6 andra bara vill rida.
Okej. Så ingen osämja utan två rötägg i princip? Då är det ju en annan sak
 
Jag är nyfiken på detta med att det är svårare att veta vart någon ska om den har en tränare i örat.
Hur ser man skillnad på dom som bara rider själva och den som har en tränare i örat? Hur ser man vart de utan tränare ska rida?
Jag upplever att de som har tränare i örat har mindre fokus på omgivningen och på att planera sin ridning utifrån ridhusregler än en ryttare som inte har det. Naturligtvis är det svårare att ha fokus på flera saker samtidigt. Jag tycker det är rätt bra om jag som icketränande ekipage hör vad tränaren säger, då kan jag planera min väg bättre :-)
 
Okej. Så ingen osämja utan två rötägg i princip? Då är det ju en annan sak
Ja så skulle jag säga det är. Hoppryttaren är extrem på sitt sätt. Och longeringsmänniskan är inte otrevlig alls hen tänker nog sig inte bara för. Har själv inte "råkat ut" får hen.

Annars måste jag säga att det är väldigt fin stämning i vårt ridhus! Folk är glada och peppiga😃.
 
Detta med tränare används av väldigt många fler än mig och är faktiskt en sån sak som är uppskattad. Just för att det gör tillgängligheten att rida med tränarögon på sig så stor. Att det är generöst med långa hopptider är också uppskattat. De enda problemen som varit i ridhuset är med denna hoppryttare samt en annan person som aldrig frågar om hen får longera och sen håller på en evighet 😅. Men det är en annan femma.

Det är väldigt sällan det är fler än tre ekipage I ridhuset samtidigt. Är just fredagar som det brukar vara mycket eftersom det är helt ledigt på kvällen då. Till det har jag föreslagit att det ska vara dressyrtid så det inte blir hoppning när 6 andra bara vill rida.
Säger inte att ni måste ändra, men det finns ju fler sätt att reglera ridhustiden på som kan ge samma positiva fördelar.
 
Jag upplever att de som har tränare i örat har mindre fokus på omgivningen och på att planera sin ridning utifrån ridhusregler än en ryttare som inte har det. Naturligtvis är det svårare att ha fokus på flera saker samtidigt. Jag tycker det är rätt bra om jag som icketränande ekipage hör vad tränaren säger, då kan jag planera min väg bättre :-)

Jo men precis så. Plus att är man lite van att rida med andra ser man på kroppsspråket vart de är på väg, iaf de som är hyfsat rutinerade. Rider man för tränare kan det som sagt ändras. (Och inte lätt för tränaren att hålla koll på hela ridhuset heller , ska man göra ett bra jobb behöver man ju vara fokuserad på sin elev.)
 

Liknande trådar

Anläggning Hypotetiskt scenario. Det är hopptid i ridhuset, dvs hinder har företräde. Du kommer in i ridhuset en liten stund efter att hopptiden...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 965
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 611
Senast: Juli0a
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 325
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 483
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp