ridbana kostnad?

Jag byggde nu i våras för 100 000, men det var då verkligen en budgetbana, grunden byggdes upp av befintlig morän och sedan bara ett lager stenmjöl ovanpå, dvs ingen markduk eller olika lager under. Hjälp med att gräva fram till el och sätta upp belysningsstolpar ingick också. Banan är ca 25x50. Tror det numer är svårt att komma undan under 100 000 om man inte gör jobbet själv, och som sagt min är såpass budget att jag får se hur väl den överlever tjällossningen i vår...
Åh är det såpass dyrt även utan förberedande markarbete?
Har lekt med tanken på att bara dumpa ett lass stenmjöl lr dylikt i våran paddock för att göra den mer ridbar fler dagar om året (basically en inhägnad hage bara) men får nog fortsätta drömma. :angel:

(Vi hyr stallet och det känns inte värt att lägga någon större peng på o bygga paddock såvida vi inte äger marken)
 
Åh är det såpass dyrt även utan förberedande markarbete?
Har lekt med tanken på att bara dumpa ett lass stenmjöl lr dylikt i våran paddock för att göra den mer ridbar fler dagar om året (basically en inhägnad hage bara) men får nog fortsätta drömma. :angel:

(Vi hyr stallet och det känns inte värt att lägga någon större peng på o bygga paddock såvida vi inte äger marken)
Jag betalade 15.000:- för gruset till min rundcorall. Markduk och sen stenmjöl på, ingen annan markberedning. Totalkostnad med staket blev nog kring 30'.
Hittills är jag väldigt nöjd!
 
Jag betalade 15.000:- för gruset till min rundcorall. Markduk och sen stenmjöl på, ingen annan markberedning. Totalkostnad med staket blev nog kring 30'.
Hittills är jag väldigt nöjd!
Ja det var lite närmare vad jag trodde det skulle kosta. Men det kanske beror på hur nära man har till grus? Har för mig en av de större kostnaderna är transport?

Hur länge har du haft din corall? :)
 
Pratade med en kompis som gör en del sånt jobb om detta i helgen. En grej jag inte hade tänkt på är att priserna på grus, stenmjöl etc har ju gått upp en hel del nu när bränsle- och el-priser stigit så.
Skulle man göra ordentligt med markarbete, ordentlig dränering, brunn för det, etc etc så skulle en 22X62 ridbana landa på typ 400 000 kr i dagsläget om man inte själv gör jobb.

Han skrev ner en ungefärlig prisbild för just den marken vi pratade om i fall vi skulle köpa tjänsten av någon som inte ger rabatt eller vi gör jobbet.
Lite kort står det:
Markduk 40 000 kr
Bärlager 32 000 kr
Singel 46 000 kr
Stenmjöl 27 000 kr
Dränering 20 000 kr
Dräneringsbrunn 8 000 kr
Transport underlag etc 100 000 kr
Grävare 1200 kr/h
Arbetare 450 kr/h
 
Ja det var lite närmare vad jag trodde det skulle kosta. Men det kanske beror på hur nära man har till grus? Har för mig en av de större kostnaderna är transport?

Hur länge har du haft din corall? :)
Ja, transport är en stor del. En granne med traktor hjälper mig att hämta, och jag tror inte det är så långt...
Byggde i höstas :)
Har en rätt rejäl lampa till också som sitter på en vägg i närheten. Blir ju ingen perfekt ljusbild men duger definitivt för att rasta av när det är mörkt.
 
Åh är det såpass dyrt även utan förberedande markarbete?
Har lekt med tanken på att bara dumpa ett lass stenmjöl lr dylikt i våran paddock för att göra den mer ridbar fler dagar om året (basically en inhägnad hage bara) men får nog fortsätta drömma. :angel:

(Vi hyr stallet och det känns inte värt att lägga någon större peng på o bygga paddock såvida vi inte äger marken)

I mitt fall ingick en del markarbete för att jämna ut marken, dvs gräva ut i en ända och lägga upp i andra. Så det var rätt många dagars, nog t.o.m veckor, grävande bara för det. Har man en helt plan yta till att börja med borde man ju kunna komma undan billigare.

Har grustag nära mig, så transporten av material kostade nog inte så mycket i sig, tror merparten av kostnaden var själva tiden med grävmaskinen samt stenmjölet (har ju en relativt stor banan med relativt tjockt lager stenmjöl).
Men som andra nämnt så har ju priset för själva materialet och drivmedel nog också gått upp en hel del bara de senaste typ 2 åren, så det är svårt att jämföra med lite äldre prisuppgifter.
 
Lånar tråden till en relaterad fråga, hoppas det är okej!

Måste man ansöka till kommunen innan man anlägger ridbana, och kan man riskera att inte få tillstånd? Gäller på åkermark som nyttas för hästhagar. (Ingen annan jordbruksdrift på fastigheten).
 
Min man i branschen brukar säga att materialet är det billiga.
Det är transporten som är dyr. Så det bästa är att hitta en grustäkt i närheten.
 
Lånar tråden till en relaterad fråga, hoppas det är okej!

Måste man ansöka till kommunen innan man anlägger ridbana, och kan man riskera att inte få tillstånd? Gäller på åkermark som nyttas för hästhagar. (Ingen annan jordbruksdrift på fastigheten).
Det är nog Länsstyrelsen som ev har anmärkning på ifall jordbruksmark tas i bruk för annat. Tror det beror lite på hur mycket man bygger/lägger på och hur enkelt det är att återställa till brukbar mark :)
 
Lånar tråden till en relaterad fråga, hoppas det är okej!

Måste man ansöka till kommunen innan man anlägger ridbana, och kan man riskera att inte få tillstånd? Gäller på åkermark som nyttas för hästhagar. (Ingen annan jordbruksdrift på fastigheten).
Vår kommun ville att vi ansökte om marklov. Sen fick vi besked på vår ansökan att marklov inte behövdes :-) Men bäst att kolla med kommunen.
 
Det är nog Länsstyrelsen som ev har anmärkning på ifall jordbruksmark tas i bruk för annat. Tror det beror lite på hur mycket man bygger/lägger på och hur enkelt det är att återställa till brukbar mark :)
Kommunen anger i sin översiktsplan eller möjligtvis fördjupade översiktsplan vad mark är ämnad för. Många kommuner är extremt restriktiva med att släppa jordbruksmark till annat.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Ska salta min ridbana nu när det är plusgrader så den kan hålla ett litet tag men vilket salt? Magnesiumklorid som även används på...
Svar
2
· Visningar
552
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
Anläggning hej är det någon som har lust att lägga in en bild på eran ridbana om ni har en och skriva storlek på den:p
Svar
1
· Visningar
688
Senast: ameo
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 638
Senast: Amk
·
Anläggning Om ni fick välja helt fritt utan att ta hänsyn till ekonomi eller övriga förutsättningar vad skulle de idealiska måttet vara på en ridbana?
Svar
7
· Visningar
943

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp