Centaur

Trådstartare
Vad har ni för underlag på era ridbanor? Hur funkar det? Vad kostade dom ca att anlägga, och vad fick ni göra (var det bara att lägga på sand eller krävdes mer)?

Ska kanske ta över min mormors gård och då måste jag ha en ridbana. Rider dressyr. Vill gärna att den ska vara ridbar så stor del av året som möjligt, så jag funderar på gummi/kabelflis. Någon som har erfarenhet av detta som underlag? Vad kostar det? I dag finns åker där, och det är helt plant. Sandjord. Hur ska man göra inna man lägger på "ridunderlaget"?

Sv: Ridbana

Beror lite på var i landet du bor. De med tur har sand under gräset, de rider på gräset så länge det håller, sedan är det bara att harva upp gräset (lite slit att plocka rent) och sedan ligger där en fin grusbana...

Men vi andra får gräva ur, lägga duk, lägga lager på lager och dessutom dränering för att avsluta med toppskickt. Den billigaste BRA paddock jag har sett häromkring (leriga Skåne) kostade 70 000 kr. Då gjorde de en del arbete med dräneringen själv.

Min väninna har fått en gummimatta från pappersbruket från deras vals, har det som grund och sen sand/träflis blanding över. är kanon fin, och fryser inte i första taget pga gummi bottnen....

Kolla in den här hemsidan www.paddex.se

Många runtomkring där jag bor har det här materialet på sina ridbanor och är jättenöjda. Även flitigt ridande dressyrryttare.
Lycka till

Vi har paddex på den ridbanan som vi använder. Och jag tycker det är ett jättebra underlag.

Det är inte lera, det är ganska röd "lätt" jord om jag inte minns helt fel. Och det är inte gräs utan korn/stubb. Är det bäst att lägga matta i botten hur som? Eller behövs det bara om den ursprungliga underlaget är dåligt? Ska man fixa drenering tycker ni?

Det låter ju bra. Hur funkar det på vintern? Vi har sällan kalda vintrar här, oftast runt nollan. När fryser paddex?
Ca hur mkt kostar det?

Transporten är inte dyrare än av andra material.. snarare billigare, iaf enligt den offerten vi fick. Men jag valde inte Paddex för att det var billigast utan för att det helt enkelt är det bästa materialet.

Stämmer det att man gör paddex underlaget efter antal hästar som ska gå varje dag?
Den volt som ligger närmast mitt stall har paddex och de säger att den är gjord för att det ska ridas max 2 hästar per dag där.

hälsningar Elisabeth

Det låter mest som att dom inte vill att andra ska rida där..... :smirk:

Men ni som har Paddex, när fryser banan?? Blir den obrukbar så snart det blir runt nollan?

Företaget SSAB Merox AB som lanserat Paddex kan säkert svara på om/när det fryser... Men i o m att det magasinerar vatten bra borde det ju ha lättare för att frysa, eller tänker jag fel?

Vi har också Paddex, det fungerar väldigt bra. Det är ett väldigt fast underlag men ändå fjädrande.
Fördelar:
+Det ligger kvar när man rider och blir inga djupa gropar.
+Det släpper igenom regn och bildar inga pölar (kanske också beror på om man har dränerat ordentligt)
+På sommaren torkar det inte ut lika snabbt som vanlig sand, men den klarar inte hur många soliga dagar som helst.
+Den klarar någon minusgrad, men tinar ganska snabbt när solen kommer.

Nackdelar:
-Man behöver harva den en eller två gånger i veckan, annars kan den bli lite hård.
-Den är vass om man ramlar av, ger skrubbsår:cry: .
-Vissa kan tycka att den luktar konstigt, nästan som tång, men det störs inte vi av.

Apropå kostnaden så ingår bara Paddex och frakt och det kan bli väldigt dyrt om man bor i södra Sverige.

Ett bra tips att slippa dyr dränering är att lägga paddocken på en liten sluttning. Det gjorde vi, tog bort matjorden, köpte lite osorterat grus för att fylla ut sluttningen och sedan 12 cm Paddex. Vi har aldrig vattenpölar i paddocken.

Man kan beställa en liten broshyr från ridsportsförbundet. Att bygga stall tror jag den heter. Där står en massa nyttigt om vad man ska tänka på. Både för proffsbruk och normalt hobbybruk...
Själva underlaget är inte riktigt min sida...
Paddex är ju ganska nytt- kanske håller det inte så bra i längden.
Gummiflis är nog inte så lätt att få tag i. Bra att blanda upp med grus så blir det inte supermjukt... Flyttar sig dock en del när man hoppar på det.
Häromkring var det väldigt vanligt att lägga in ngn biprodukt för pappersmassa. Väldigt mjuk att rida på men klarar inte vatten för fem öre.
Bara sand är svårjobbat både för häst och traktor... Dessutom blir det pölar om man inte har ordentlig dränering...

Tror att det bästa är att gräva ur med lite sluttning. Lägg absolut ogräsmatta och kross sten underst så rinner det andra lätt igenom...

Kabelflis är tyvärr numera olagligt att lägga på ridbanor p.g.a. kopparläckaget.
Synd för mig som har en kabelskalningsfabrik nästgårds.

Jag har i stället en sniklösning till ridbana.
På en tämligen hållbar äng så har jag först haft ut runt 5cm gruskross 8-11 och på det lika mycket kabel(gravs)sand.
Den håller inte för ridning några veckor i november-december och någon vecka i tjällossningen.
Men den är sviktande och fin på sommaren och dammar inte tack vara vegetationen.
Den behöver bara sladdas före den fryser till vintern.
På vintern så packar vi snön på den och rider på snö och is som ger ett bra underlag.

Den har nog kostat runt 15 000:-.

Men jag bor ju i Norge, undrar om det fortfarande är lagligt här? Vet några som har en tämligen ny ridbana och dom har gummiflis på den.. Får kolla upp det där. Om det är så att det ä lagligt, är det bra att rida på? Tänker inte hoppa (mer än nån gymnastikhoppning några ggr om året).

Tack för budget-ideen! :)

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
1 414
Senast: Lars L
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
2 018
Senast: Amk
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 991
Senast: Mia_R
·
Anläggning Hej! Vi har en ganska plan yta hemma på vår gård där vi tänkt göra en lite budget versions paddock så småningom det enda är att det är...
Svar
4
· Visningar
1 072
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka