P

peroseng

Hur anlägger man bäst en BILLIG ridbana? Går det bra att lägga sanden direkt på gräset, marken eller är det dömt att misslyckas? Måste man ha dränering, hundra lager olika sorters sand, grus under ytlagret matta etc. Jag skulle vilja ha en ridbana här hemma att rida på men har inte råd med nånting dyrt. Tips?!

Sv: Ridbana

Man kan lägga direkt på gräs. Men du kommer att få harva den ofta och fylla på ofta,Tänk på att bygga en ram runt bara.

Klart det går att lägga sand på gräset. Men som det varit den här hösten med allt regn så har du nog inte mkt till ridbana om du inte drenerar först....

Vår bana är gjord så. Vi har byggt den med nästan inga pengar alls. Stenmjöl med storlek 0-0,8 cm ger bättre bärighet än sand. Vi har grävt ned markduk på de värsta partierna. Försäk lägg din bana så höglänt som möjligt. Vår bana är nu 20 år och är riktigt bra nu. Vi fyller på med ca ett lastbilsflak per år.

Billigaste ridbanan får man om man har tur, vill säga, geneom att harva upp marken med jämna mellanrum och jämna till. Där jag hade häst innan jag fick egen gård var det gjort på det viset. Fungerade helt perfekt trots att det var ca 30 hästar som använde banan både för ridning och som rasthage.
Men där jag bor nu skulle det aldrig gå, hade bara blivit en massa sten. Så det beror på vad man har egenskaper i marken där man ska göra ridbanan. Samma sak med vilket förarbete, underhåll och material som behövs. Det beror på hur marken är i sig själv. Det som funkar jättebra på en bana i flera år kommer inte att fungera alls på ett annat ställe.

Det beror på vilken typ av mark som du har från början.

Leråker - dränering och många lager nödvändig.
Skogs-åker på pinnmo - litet sand och det blir bra.

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
1 415
Senast: Lars L
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 623
Senast: Queen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 941
R
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 189
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka