Ridbaneskötsel

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Vår ridbana ser ut som en bergochdalbanan.. Någon som har nåt bra tips på hur man "kör ner" topparna och får upp dalarna?
Krävs det några speciella verktyg, eller är det tyngd som behövs?

/ Lavinia, trött på att inte kunna använda volten

Sv: Ridbaneskötsel

Vi sladdar den med hjälp av en balk som vi byggt korg på för att lägga tyngder i. Fäster i kedjor i fyrhjulingen och kör av ridbanan som efter vintern såg ut som en tvättbräda.

Harvar sällan då vi har bra underlag och föredrar en fast bana.

Låter som om din ridbana är i akut behov av SLADDNING !

Beroende på hur djupa gropar du har så behöver du olika verktyg.

Är den bara lite ojämn, sådär max skillnad på 5 cm mellan toppar och dalar så kan du ta ett rutnät(jättestort galler, armeringsmatta eller liknande) och dra efter bil/traktor/4-hjuling, tänk på att om du har för kort längd (bredden är ganska ointressant) så kommer gallret att ställa sig på näsan och gräva ner sig :eek:. Ta därför så långt galler som möjligt och reglera djupgåendet genom att korta eller länga draget i kombination med att ändra hastigheten, långt drag - låg hastighet = gallret går djupare och tar med sig mer material... kort drag - hög hastighet = gallret går ytligare och drar med sig mindre mängd material. Många gånger så har längden på draget i kombination med hastigheten STÖRRE inverkan än vikten.

Är däremot groparna väldigt stora så ska du ha något verktyg som är konstruerat ungefär som en vägsladd, titta på vägsladdar från tex vreten för att få inspiration... nordpost och polarprod har "ridhusharvar" som är lite som en vägsladd i konstruktion, kolla på deras hemsidor... så ser du vad jag menar.

Något med liknande effekt som dessa "proffsmaskiner" går ganska enkelt att bygga ihop själv om man inte ska ha en massa hydraulik och grejjer... ska du bara släpa den så kan man bygga en lättare modell utan hjul av några järnprofiler som man antingen svetsar eller skruvar ihop med genomgående bultar, inte mycket svårare än att bygga ihop en byggsatsmöbel från ik*a.

Tänk på att om du sladdar samma fläck på ridbanan från olika riktningar så blir effekten bättre, så kör inte åt samma håll hela tiden utan variera dig så myclet som möjligt och kör runt som en tetting i sådär en timme. Har du traktor så lägger du lämpligen i lagom växel, drar upp handgasen och drar på radion :cool:.

Lycka till !

Senast ändrad:

När du väl får ordning på den så får du nog sladda oftare, typ 1 gång i veckan eller i alla fall ett par gånger i månaden.

HeJ!

Och tack för svar.

Ridbanan är ju egentligen inte min, men stallägarna har ingen som helst lust att sladda den. Så jag sladdar bäst jag kan med min lilla häst istället.

Men då ska jag säja till dom att dom får sladda med 4-hjulingen, sen kan jag ta mellanskötseln.. Dom j-a bergen är snudd på omöjliga att fixa och hittills har ägarna bara sladddat volten på 4-kantsspåret och där är inga berg..

/ lavinia, som genast ska kolla upp tipsen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Jag har torrt frissigt och något lockigt hår som ser riktigt trist ut. Just nu kör jag balsammetoden och håret har blivit friskare och... 2
Svar
28
· Visningar
1 200
Senast: Tassa
·
Mat Jag är inte särskilt matintresserad, och framförallt till kvällsmat hade jag gärna haft något som är smidigt att "slänga i sig" snarare...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka