ridbaneunderlag - ottomatta eller paddex....

M

mimmis2

Hej jag sitter och planerar vårens stora ridbanebyggnad, jag har gått igenom marknaden och funderar på alla möjliga material. Paddex kanske för att det är lerjord, gummiflis under stenmjölet enl en tillverkare bra men min erfarenhet är att det blir för mycket svikt, gummimatta under sanden eller slutligen kanske en klassisk grusbana enl konstens alla regler?
Någon som vet vad gummimattorna ligger på i pris? fungerar det i roslagen, vintrar som först är blöta sen stelfrusna?
mvh Lena
 
Sv: ridbaneunderlag - ottomatta eller paddex....

paddex är bra men det bästa e verierad ridning =)
 
Sv: ridbaneunderlag - ottomatta eller paddex....

Där jag jobbar har de otto-matta överallt, i ridhus, dressyr-banan ute och hoppbanan ute, dock vet jag inte hur de har gjort sen på utebanorna men i ridhuset vet jag att de lagt terratex (vet inte riktigt hur det stavas). Skönt att rida på...
 
Sv: ridbaneunderlag - ottomatta eller paddex....

det är varierad ridning jag är ute efter - att någon gång komma in på en ridbana...där jag bor känns det som om jag gjort allt man kan göra på den mark och väg som finna att rida på.
Problemet hos oss är inte att det fryser utan att det regnar och är så blött hela höstarna, vintrarna och vårarna att till slut är det så lerigt och mjukt att det bara är asfasten som bär.
När det sen helt plötsligt fryser är allt så vattensjukt att allt blir ler-buckligt och då det bara är asfalten som är slät.
En ridbana att ta till när allt annat är lerigt, fruset eller man behöver öva på något svårare ska bli fantastiskt....

Hörde om träflis på vanlig grusbana, billigare och enklare än paddex-ottomatta - någon erfarenhet? lena
 
Sv: ridbaneunderlag - ottomatta eller paddex....

Ursäka om jag kapar tråden lite...

Är det någon som vet på ett ungefär vad det kostar att lägga terratex på 20*60 där det är dränerat, harinte exakt koll på vad lagren består av och sedan fiberduk? Kan man lägga terratex rakt på duken eller ska det blandas med annat material? Topplagret nu består av sand och gummiflis, fullkomligt värdelöst...
 
Sv: ridbaneunderlag - ottomatta eller paddex....

Hörde om träflis på vanlig grusbana, billigare och enklare än paddex-ottomatta - någon erfarenhet? lena

Träflis som blir vått och som fryser blir snorhalt :eek:

Vi har Paddex på vår väldränerade ridbana, och det fryser sällan. Förra vintern kunde vi rida där alla dagar utom två.
Nu har vi inte kunnat rida där på flera dagar. Det regnade extremt mycket här kring jul och så frös det på i slutet av förra veckan. Tack och lov ska det bli mildare igen :)

På det hela taget är vi mycket nöjda med vår Paddexbana.
 
Sv: ridbaneunderlag - ottomatta eller paddex....

var i sverige bor du ungefär - klimatmässigt ?

Jag har inte fattat hur paddex funkar, rinner vattnet igenom mågot eller suger det upp vatten? hur tjockt har ni och hur sköter ni den? Dammar på torra somrar?

tacksam för tips:) lena
 
Sv: ridbaneunderlag - ottomatta eller paddex....

man har dike runt ridbanan å det behövs inte mkt dränering ja bor ju uppe i norr å ja tkr den är skitbra :D har inte en egen min är sand men grannbyn har blivit sponsrade me paddex.. själva paddexen är inte dyr det är frakten så har man kontakter så är det jättebilligt
 
Sv: ridbaneunderlag - ottomatta eller paddex....

Vi bor i nordvästra Skåne, högt uppe på Hallandsåsen.

Hur tjockt lager vi har vet jag inte, vi anlitade en lokal maskinstation till att göra hela jobbet. Ridbanan är 20x40 och det gick åt 266 ton Paddex.
Dränering finns längs ena kortsidan (där det trycker på från berget) samt längs ena långsidan, och vi har möjlighet att stänga av dräneringen ifall det finns risk att det blir för torrt. När det regnat jättemycket á la skyfall kan det bildas ett par pölar på ridbanan, men de försvinner inom någon timma.

Visst dammade det under torrperioden i somras, men det är ett tungt damm som lägger sig direkt. Man blev sällan dammig på skorna när man red :)

Vi har tunga kallblodshästar, och det fungerar jättebra för dem att gå på ridbanan. Inte tungt, lagom svikt.
 
Sv: ridbaneunderlag - ottomatta eller paddex....

tack för alla tipsen....ska se om jag kan hitta någon som kan frakta lite billigare...skräcken är en djup bana som inte dränerar, eller seg...hellre hård! nån mer som vet nåt om ottomattan?
annars verkar ju paddex som ett hyfsat säkert val om jag kan fixa en billigare transport.:idea:
lena
 
Sv: ridbaneunderlag - ottomatta eller paddex....

När det gäller Terratexen så är det återigen så att frakten kan bli dyr, men det finns två alternativ. Terratexen skall blandas med en speciell sorts sand, detta kan fås färdigblandat, då blir såklart frakten ganska dyr (beroende på hur långt bort från leverantören man bor). Alternativ 2 är att endast köpa själva terratexen och sedan köpa sanden från lokal leverantör, man får då hjälp att välja sand från företeget. Tillägas bör att detta är topplagret på banan dvs att man måste göra grunden som vilken annan ridbana som helst (tillskillnad från paddex som kan läggas direkt på leran). Priset för endast fibrer är inte så jättedyrt :angel: (ca 44 000 exkl moms för mig), men totalt blir det betydligt dyrare än paddex. När det gäller ottomattan så är den svindyr, har för mig att den skulle kosta ett par hundratusen för 20x40m :crazy:.
 
Sv: ridbaneunderlag - ottomatta eller paddex....

Vet du kanske, eller någon annan, om man alltså kan lägga terratex på ett redan befintligt bottenlager som är dränerat? Vi måste byta topplagret på vår ridbana... Man behöver alltså inte ha Ottomattan?
 
Sv: ridbaneunderlag - ottomatta eller paddex....

man har dike runt ridbanan å det behövs inte mkt dränering ja bor ju uppe i norr å ja tkr den är skitbra :D har inte en egen min är sand men grannbyn har blivit sponsrade me paddex.. själva paddexen är inte dyr det är frakten så har man kontakter så är det jättebilligt



jättebilligt o jättebilligt!
jag kontaktade leverantören för paddex och frågade hur mycket de skulle ha för material och transport hem till mig, samt hur mycke de skulle ha för materialet om jag hämtade det själv då vi har lastbil.

Detta svar fick jag:
Totalkostnad för material och frakt blev 75.000kr
skulle jag hämta det själv skulle de ha 35.000kr för materialet.
 
Sv: ridbaneunderlag - ottomatta eller paddex....

Vet du kanske, eller någon annan, om man alltså kan lägga terratex på ett redan befintligt bottenlager som är dränerat? Vi måste byta topplagret på vår ridbana... Man behöver alltså inte ha Ottomattan?

Nej man behöver inte ha ottomattan under. Har du redan en fungerande ridbana så kan du byta ut topplagret till terratex blandning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Överproduktion av hud?
  • Osäker Ponny
  • Häst

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp