Ridborgarmärkens färger genom åren

warg

Trådstartare
Finns det någon som har koll på vilken färg ridborgarmärket har haft olika år? Klarar vi av att gemensamt göra en komplett förteckning över färgerna? Jag vet bara att mitt första var svart. Jag tror inte det var premiäråret 1978 (ja, 40-årsjubileum i år ju!) utan snarare 79 eller 80. Sen har jag ett gäng i olika färger, gul, lila, ljusblå, grön tror jag. Men jag har ingen aning om vilka år de är ifrån.
 
Rött var första märket 1978. Har grönt, ljusblå, mörkblå och guld. Måste vara i början på 80 talet
 
1978 Rött
1979 Svart

Bra, där har vi en början! (Jag satte mitt svarta som 1979, tror det stämmer. Men vet någon bättre är jag inte sämre än att jag kan ändra :-D)
 
Mitt första är brunt och borde vara från tidigt 80-tal, sedan har jag ett grönt från något/några år senare och det röda från 2000.
 
nyfiken...
Varför vill man ta ridborgarmärket fler än en gång?
I alla fall när jag var liten var det som med simborgarmärket, man ville ha en svit! Sen handlade det i alla fall då mycket om att stötta sin klubb. Jag tog märket någon gång på 90-talet också, då min dåvarande klubb gjorde en storsatsning för att vinna hinderparken. Då var det självklart att ta det för att vara delaktig - och värva många nya ridborgare också förstås.
 
I alla fall när jag var liten var det som med simborgarmärket, man ville ha en svit! Sen handlade det i alla fall då mycket om att stötta sin klubb. Jag tog märket någon gång på 90-talet också, då min dåvarande klubb gjorde en storsatsning för att vinna hinderparken. Då var det självklart att ta det för att vara delaktig - och värva många nya ridborgare också förstås.

ah, som vanligt lokala skillnader.

Jag har aldrig tagit ridborgarmärket, till stor del pga att jag inte gått på ridskola utan fick ponny som liten (red barbacka från ca 5 års ålder tills vi bytte storlek på hästen och fick med sadel när jag var 12 eller 13, mycket skogsridning blev det).
Simborgarmärket tror jag att jag tog, liksom grodan och vad de nu hette.
Men jag hörde aldrig talas om någon som ville ha fler av samma märke utan man ville ta ett. Gällande simning, alltså.
 
ah, som vanligt lokala skillnader.

Jag har aldrig tagit ridborgarmärket, till stor del pga att jag inte gått på ridskola utan fick ponny som liten (red barbacka från ca 5 års ålder tills vi bytte storlek på hästen och fick med sadel när jag var 12 eller 13, mycket skogsridning blev det).
Simborgarmärket tror jag att jag tog, liksom grodan och vad de nu hette.
Men jag hörde aldrig talas om någon som ville ha fler av samma märke utan man ville ta ett. Gällande simning, alltså.
Det är nog skillnad på just simborgarmärket, där det gällde att ha många, jag har för mig att man t ex kunde köpa 25-årsmärke om man tagit märket 25 år i rad och de "vanliga" simmärkena (jag jobbade som badvakt och simlärare som ung, var provkontrollant för unga och gamla). Även guldmagistern fanns det folk som ville ta varje år, men det var förstås inte alls lika många. Däremot var vi som jobbade som badvakter ålagda att ta minst en silvermagister årligen - men vi behövde inte köpa märkena förstås!
 

Liknande trådar

O
Utrustning Vet inte varför jag funderat på detta...men, i brist på bättre funderingar...hur kom ni fram till vilken färg hästen ska ha på viss...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: Jozelle
·
G
Islandshäst Jag har ägnat några timmar att läsa igenom gamla inlägg på forumet och upptäcker en helt ny värld helt annorlunda än den...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 441
Senast: sambaengi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp