Ridbyxor på vintern

Iser

Trådstartare
Vad har ni för byxor när ni rider på vintern?

För tillfället har jag ett pat CRW thermoridbyxor, men jag har aldrig varit särskild nöjd med dom. De ser pösiga ut och är för korta. Dessutom inte vattentäta heller.

Nu är det dags att hitta ett par nya (om det inte är slutsåld överallt:grin:), men vad ska jag välja. Har haft ett par Mountain Horse Polar i kikaren, men nu har börjat fundera på vad som är bäst egentligen.

Sonnenreiter har ju tydligen några vintermodeller, som är mer som vanliga/jodphur ridbyxor. Sen finns det ju olika softshell också.

Vad har ni? Vad kan ni rekommendera och vad kan ni inte rekommendera?
Hur står sig dom mer vanliga ridbyxmodellerna mot thermo-modellerna, när det gäller att hålla värmen?

Lägg gärna i bilder också;)

Sv: Ridbyxor på vintern

Har haft ett par Mountain Horse Polar i kikaren, men nu har börjat fundera på vad som är bäst egentligen.

Jag älskar mina nästan till den grad att jag önskar det vore vinter året runt...

De är mycket varma och såvitt jag kan bedöma mycket vattentäta. Jag har även använt dem när jag har lekt i snön med ungarna och de pallar för detta utan att man blir blöt och kall. På mig sitter de också väldigt bekvämt men detta beror förstås på hur man är byggd.

Termoridbrallor från Ullared! Jag har ridit i 40 år och aldrig haft skönare termobrallor än dessa billiga, 249 kr. Sitter kanon, inga sömmar som skaver, varma, sitter åt bra nertill. Annars har jag distansridbyxor under vanliga ridbyxor vilket också fungerar bra.
Tilläggas kan att jag rider långt och har en superkänslig rumpa:)

Jag har yllelångkalsonger under vanliga ridbyxor.

Ibland rider jag i min ridoverall när jag rider ute, det finns inget som slår den när man ska hålla sig varm. Men det är så jäkla klumpigt att rida med overall, även thermobyxor tycker jag.

Jag funderar dock på om softshellridbyxorna är något att ha :) sådana med yllelångisar under måste ju bli varmt och gott och samtidigt tillräckligt smidigt.

Jag kör med underställ och vanlig ridbyxor. Om behovet finns slänger jag på ett par regnskydd över låren. funkar alldeles utmärkt

Långkalsonger i merinoull av kroppsnära modell fungerar mycket bra under vanliga ridbyxor, så länge det inte snöar.

Rider jag ut så har jag just nu ett par vanliga thermobyxor, knall-lila är de också ;), eftersom dragkedjan på mina thermoribyxor gått sönder. Under dessa har jag ett par till tunna thermobyxor och underst typ mjukisbyxor, leggings eller vad jag nu har när jag kommer till stallet. Jag är inte så att jag måste rida i något speciellt när jag rider ut, det enda jag bryr mig om är att jag inte fryser.
Såhär (o-snygg) kan det se ut:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos...0099759225948_789510947_7221321_5863470_n.jpg

I ridhuset då har jag däremot vanliga manchesterridbyxor och brukar lägga en filt över benen när jag skrittar dit så jag inte ska frysa.

Hej!
Jag har ett par helt vanliga täckbyxor och det fungerar jättebra. Har köpt storleken större så att de inte är för korta. Tror att det automatiskt kan bli "knöligare" med skodda byxor o jag tycker dt fungerar lika bra utan att de är skodda, inte ett dugg halt!

Jag har också köpt ett par kanonsköna termoridbyxor från Ullared i år, 249 kr!! De sitter kanonskönt, fin kvalitet med dragsko under foten, längsgående dragkedja, reflex på framsidan av benet och avtagbara hängseln. Jag är jättenöjd eftersom de är lätta att ta av och på, och att man får plats med ridbyxor under om man ska skritta till ridhuset, tar 15 minuter, och man slipper frysa. Dottern har två par mountain horse som hon är jättenöjd med, de har dock inga reflexer, vilket jag tycker är bra att ha.
Dessutom köpte vi öronmuffar för 25 kr på Ullared, absolut bästa köpet- de sitter kvar under hjälmen och värmer suveränt- har dem tom när vi rider för instruktör och hör bra igenom!:laugh:

Rider i de ridbyxor jag har i vanliga fall fast med ett underställ under. Ovanpå har jag långa läderchaps som faktiskt värmer en del (framförallt står emot väta och vind)

Skulle aldrig kunna rida i termoridbyxor, man tappar ju allt stöd och det känns mest klumpigt och glidigt. Ett par vinterfodrade skulle jag dock kunna tänka mig att testa. Pikeur har ju och likaså Whitaker:)

Vanliga ridbyxor, inget underställ - dock har jag benvärmare tills de vanliga ridstövlarna åker på. Rumpan fryser jag aldrig om.

Lite OT men ett bra tips är också att ha strumpor utanpå ridstövlarna för att slippa frysa med dem på:
st%C3%B6vel%201.JPG

Bildkälla: Emelie Brolins b****.

Senast ändrad:

100% OT men vad är det för stövlar på bilden? Jag äääälskar den färgen men den är omöjlig att få tag på i USA.

Jag älskar mina nästan till den grad att jag önskar det vore vinter året runt...

De är mycket varma och såvitt jag kan bedöma mycket vattentäta. Jag har även använt dem när jag har lekt i snön med ungarna och de pallar för detta utan att man blir blöt och kall. På mig sitter de också väldigt bekvämt men detta beror förstås på hur man är byggd.

Vad jag har sett från andra mountain horse byxor, tror jag att jag är rätt byggd;)

Men det jag nu funderar på är om de blir klumpiga? Mina thermobyxor, som jag har från CRW nu är väldigt pösiga och man känner sig som en michelingubbe, när man drar på sig dom. Man vill ju gärna se lite hyfsat ut, trotts att man ska till stallet och det är kallt:angel:

Liknande trådar

A
Utrustning Jag behöver hjälp! Köpte ett par superbra ridbyxor förra vintern, i bomull, helskodda. Jättesköna! Nu upptäckte jag i höstas att dom...
Svar
0
· Visningar
833
Senast: alac
·
Utrustning Skickade tillsist efter ridbyxor från h**ze och nu kom de, allt sitter bra upptil, perfekt i midjan och ner till arshlet, men sen är de...
Svar
6
· Visningar
3 350
Senast: Saigon
·
R
Utrustning De jag har på listan nu är: CRW från hööks, 329 kr Domino från börjes, 278 kr Pull-on märke okänt från lillhästen i stav, 200 kr...
Svar
8
· Visningar
1 168
K
Utrustning Jag är lång och smal och hade det /jädrans/ svårt att hitta ett par någorlunda OK ridbyxor när jag skulle börja rida igen. Det blev iaf...
Svar
15
· Visningar
3 207
Senast: Cheswick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka