Ridbyxor som går sönder

Sv: Ridbyxor som går sönder

anledningen till att ridbyxorna går sönder är antagligen att det är dålig kvalitet. man måste ha riktiga grejer när det gäller ridning.
billiga helskodda ridbyxor är osköna. köp ett par pikeur och du har en vän för livet.

Du får vad du betalar för, köp ett par Pikeur så ska du se att de håller...

Kunde inte sagt det bättre själv Nicodemus...

Håller fullständigt med Nicodemus och Angely. Man får den kvaliten man betalar för. Eller köp en större storlek:)

Centaur skrev:
Vad har du för märken på byxorna då? Jag använder endast Pikeur numera, allt annat blir bara fult eller går sönder efter kort tid....

Har bara helskodda, men dom är jättesköna och stretchiga trots det.
Märken - har haft ett antal olika genom åren, minns inte alla. Alla har varit/är oskodda eftersom jag tycker att det är grymt obekvämt med helskodda. Jo, jag har provat sådana i "fina" märken också och det var inte ett dugg bekvämare. Några brallor som har passerat under 15-20 år eller finns kvar än:

- 1 par Eurostar i polyester (skrev om dem tidigare) - höll suveränt.
- 3 par Mountain Horse: 1 par lösa i vävd bomull + 1 par tighta i vävd bomull. Båda gick sönder. 1 par stickad bomull, har inte använt dessa mycket så de är hela.
- 2 par stickad bomull i 500 kr-klassen (ej Hööks), minns ej märkena. Det par jag har använt mest har gått sönder nu.
- 1 par Hööks manchester - nästan nya, så det är för tidigt att säga något.
- 2 par skoridbyxor från Jacson i vävd bomull - hela än så länge
- 1 par Back2back i vävd bomull - trasiga.
- 2 par Roping i stickad bomull - trasiga.
- 1 par Roping vävd bomull, lös passform - höll.
- 1 par Kentucky vävd bomull - ej använda ännu, fyndade(?) på mässan.

Att jag inte har köpt t ex Pikeur beror dels på priset och dels på att affärerna ofta inte har sådana hemma i knäskott. Jag tycker att det är svårt att köpa ridbyxor på postorder eftersom storlekar och passform skiljer från märke till märke.

Pissenisse skrev:
Håller fullständigt med Nicodemus och Angely. Man får den kvaliten man betalar för. Eller köp en större storlek:)
För tredje gången - jag har rätt storlek. Vad som är kvalitet resp prisvärt kan diskuteras. Eftersom jag har haft dålig erfarenhet av många ridbyxor har det inte kännts så lockande att lägga en halv förmögenhet på något som antagligen inte håller när jag använder det. Jag får väl börja med körning istället.:crazy:

MH etc går sönder för mig också på nolltid, och särskilt oskodda...

Tycker verkligen du borde investera i ett par Pikeur, det lönar sig i längden! Dom är dock väldigt små i stl, jag har stl 36 vanligtvis och jag måste ha stl 80 (tilsv 40 med långa ben) i Pikeur.

Fast jag har haft alla möjliga märken, och både billiga och dyra(ffa eurostar, pikeur funkar inte på mig passformsmässigt av ngn anledning) har gått sönder. Mina senste eurostar har dock hållt i grenen, däremot går de ofelbart sönder i sömmen ovanför knät.
Så, det kanske är någon individuell slitmekanism som vissa av oss har:D .

Ok, jag provar Pikeur nästa gång det ska shoppas ridbyxor.

Klart att du har rätt storlek, men om man har en storlek större än vad man igentligen har så kanske dem inte går sönder :crazy: jag ahr ingen aning eftersom jag inte haft detta problem själv.

ja mina går lätt sönder men det är för att de är ngt för stora = blir häng på dem = spricker ;)

Infomation om du inte redan viste: Pikeur har en prisklass runt 1095 och upp åt men deras byxor är värda varje öre enligt mig, har hållt längre lika så mina Euro-Star.

Maran skrev:
Tja, jag tycker att de sitter där de ska och har skärp i linningen. Men jag får väl prova att dra upp dem till brösten istället för över naveln.:smirk:

har du provar att bara dra upp benen, så det blir veck i, ja vad heter det.. är det ljumskarna? ja men ni vet där benen slutar där uppe ;)

Jag har varit på jakt efter ett par nya ridbyxor ett tag nu och det känns som om jag har provat varenda modell och märke och storlek som finns! Är det bara min kroppsform, eller är många, många ridbyxor väldigt underligt sydda?
Så gott som alla under tusenlappen är sydda så att de åker ner i bak och hotar att spricka lite här och där när man rör sig(vi snackar lagom storlek, ja!). Som om de som sytt icke haver funderat över trådrak osv... Dumt. Har inte råd med ett par svindyra, men det verkar vara didåt det lutar ändå... :/

Salinero skrev:
Infomation om du inte redan viste: Pikeur har en prisklass runt 1095 och upp åt men deras byxor är värda varje öre enligt mig, har hållt längre lika så mina Euro-Star.
Ja, det är just det jag vet.:( Var finns de från 1095? De jag har sett kostar minst 1300 kr.

Hittade ett par i en butik utanför Stockholms City men tror att det var utgången modell, hade själv inte pengar då så jag kommer inte ihåg vad det var för modell :cry:

Maran skrev:
i grensömmen har jag problem med. Alla mina ridbyxor gör det förr eller senare. De är inte för små så att de töjs ut för mycket och spricker. Det gäller inte bara ett enstaka märke utan generellt. Är det någon mer som har det problemet? Har du i så fall hittat någon ridbyxmodell som håller? Eller är det bara jag som är vanskapt eller sitter konstigt i sadeln och därför råkar ut för detta?:(

Jag har samma problem som du. Mina fina Cavallo kunde jag bara ha ett halvår innan de sprack i grenen :cry: När jag var träningstävling sist märkte jag varför. Jag hoppade upp från marken på min bjässe på 170+. Har du också stor häst? Hädanefter ska jag alltid hoppa upp från pall (trots att jag är hoppryttare ;) )

Centaur skrev:
MH etc går sönder för mig också på nolltid, och särskilt oskodda...

Tycker verkligen du borde investera i ett par Pikeur, det lönar sig i längden! Dom är dock väldigt små i stl, jag har stl 36 vanligtvis och jag måste ha stl 80 (tilsv 40 med långa ben) i Pikeur.

Jag tycker Pikeur har konstig passform ofta är de jättesmala i midjan.

Välkommen till byxslitarklubben!:) Tyvärr kan jag inte skylla på att jag har för stor häst. Min är snudd på ponny, ca 155 cm, och jag är 173 cm. Trots detta sitter jag ofta upp från pall eftersom det skonar både folk och fä och sadeln. Men annars hade det varit en enkel lösning.;) Hoppas att det funkar för dig.

Fröken_Skåne skrev:
ja mina går lätt sönder men det är för att de är ngt för stora = blir häng på dem = spricker ;)
haha okey, ja jag vet i nte vad man ska göra åt problemet, edet var mitt tips:P

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
501
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 429
Senast: Edla
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att... 2
Svar
38
· Visningar
5 880
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈