Riddargrupp för bara killar

Alltså ... jag kan inte hjälpa att jag tycker att artikeln och hela det där konceptet bara låter skittrist.

1) Vadå "Killarna vill att det ska hända lite mer saker."? Vad händer med killar som inte vill det? Eller tjejer som kanske gillar full fart? Varför stereotyp?
2) Vadå komprimera undervisningen? Behöver inte pojkar samma undervisning som flickor? Är det inte hästhanteringen och undervisningen som är det viktiga på en ridskola? Om undervisningen kan komprimeras utan att det går ut på kvalitén - varför görs det inte med flickor också? Varför är det viktigare att pojkar får en rolig och enkel grupp där "det händer lite mer saker"?
3) Vadå killar kan inte rida i samma grupp som tjejer? För mig låter det helstört. Det är ridning vi pratar om. Vi har inte könsuppdelade tävlingsgrenar - varför dela upp lektioner?

Hej fördomar och ett typiskt sätt att befästa en trist norm. Varför kan inte killarna delta på samma villkor som tjejerna?
 
Alltså ... jag kan inte hjälpa att jag tycker att artikeln och hela det där konceptet bara låter skittrist.

1) Vadå "Killarna vill att det ska hända lite mer saker."? Vad händer med killar som inte vill det? Eller tjejer som kanske gillar full fart? Varför stereotyp?
2) Vadå komprimera undervisningen? Behöver inte pojkar samma undervisning som flickor? Är det inte hästhanteringen och undervisningen som är det viktiga på en ridskola? Om undervisningen kan komprimeras utan att det går ut på kvalitén - varför görs det inte med flickor också? Varför är det viktigare att pojkar får en rolig och enkel grupp där "det händer lite mer saker"?
3) Vadå killar kan inte rida i samma grupp som tjejer? För mig låter det helstört. Det är ridning vi pratar om. Vi har inte könsuppdelade tävlingsgrenar - varför dela upp lektioner?

Hej fördomar och ett typiskt sätt att befästa en trist norm. Varför kan inte killarna delta på samma villkor som tjejerna?
Jag undrar det samma förutom att jag ser positivt på att ha särskilda killgrupper så länge killar är en liten minoritet. Det är säkert kul också för killar att ha andra killar med samma intresse, tjejerna har massor av tjejer i stallet. Lyckas man få jämnare fördelning så spelar det mindre roll. Och gärna riddargrupper för alla som vill oavsett kön.
 
Jag undrar det samma förutom att jag ser positivt på att ha särskilda killgrupper så länge killar är en liten minoritet. Det är säkert kul också för killar att ha andra killar med samma intresse, tjejerna har massor av tjejer i stallet. Lyckas man få jämnare fördelning så spelar det mindre roll. Och gärna riddargrupper för alla som vill oavsett kön.
Jag håller med om att det verkar väldigt trevligt att försöka få in så många killar som möjligt tillsammans i grupper istället för att ha dem en och en här och var på ridskolan. Så de inte känner sig utsatta.

Tex om en kille anmäler sig till en grupp säga att -torsdagar rider ett par andra killar, det kanske är kul?

kn: Men att ha en grupp som utesluter vissa elever men samtidigt är roligare än de andra grupperna? Varför tycker ridskolor i Sverige i så fall att flickor ska ha tråkiga lektioner? om det går att göra roliga lektioner?

Antingen tänker man då 1 eller 2 eller 3 eller alla på en gång.

1. Flickor är så härdiga och snälla att de får stå ut med att ha tråkigt, vi orkar inte göra det kul. De tjejer som vill ha lite fart får se till att spela fotboll istället, det är där de hör hemma! Vi vill faktiskt inte ha dem i ridsporten!

2. Killar är så hafsiga och slafsiga och slutar snart ändå och börjar på fotboll så det är ingen vits att ge dem ordentlig grund, vi kör ngt kul istället?

3. När killar gör någonting så gör de det på allvar och vill satsa och lära sig. Så då ser vi till att de får allt vi kan ge. Tjejerna ska bara åka lite ponny ändå och har inga ambitioner?

Det är ju så det låter hur man än vrider och vänder på det :D
 
Jag håller med om att det verkar väldigt trevligt att försöka få in så många killar som möjligt tillsammans i grupper istället för att ha dem en och en här och var på ridskolan. Så de inte känner sig utsatta.

Tex om en kille anmäler sig till en grupp säga att -torsdagar rider ett par andra killar, det kanske är kul?

kn: Men att ha en grupp som utesluter vissa elever men samtidigt är roligare än de andra grupperna? Varför tycker ridskolor i Sverige i så fall att flickor ska ha tråkiga lektioner? om det går att göra roliga lektioner?

Antingen tänker man då 1 eller 2 eller 3 eller alla på en gång.

1. Flickor är så härdiga och snälla att de får stå ut med att ha tråkigt, vi orkar inte göra det kul. De tjejer som vill ha lite fart får se till att spela fotboll istället, det är där de hör hemma! Vi vill faktiskt inte ha dem i ridsporten!

2. Killar är så hafsiga och slafsiga och slutar snart ändå och börjar på fotboll så det är ingen vits att ge dem ordentlig grund, vi kör ngt kul istället?

3. När killar gör någonting så gör de det på allvar och vill satsa och lära sig. Så då ser vi till att de får allt vi kan ge. Tjejerna ska bara åka lite ponny ändå och har inga ambitioner?

Det är ju så det låter hur man än vrider och vänder på det :D
Samtidigt så finns ju folk som är för tjejgym, tjejmaror och speciella grupper för tjejer bland yngre barn i fotbollen. Jag är alltså emot dessa fenomen också :) (Om man är för tjejgym och för tjejfotboll för femåringar så borde man nog vara för killgrupp i ridning också. Dvs skydda minoriteten istället för att försöka anpassa sporten.).

Men det jag reagerar mest på är att de gör fartiga lektioner för pojkar och långsamma för flickor, istället för att kalla det fartlektioner (pojk/flick) och långsamhetslektioner (pojk/flick) i så fall el dyl.
 
Jag är av samma åsikt. Varför bromsa tjejers utveckling om man har så snälla hästar att det går att låta killar galoppera efter bara ett fåtal lektioner. Varför ska tjejer lalla runt termin in och termin ut när killarna erbjuds en chans att komma "tre år" på två terminer?

Sen tycker jag det är bra att ha killgrupper eller att iaf försöka ha flera killar i samma grupp, jag tror det är skönt att ha stöd i att man är ett gäng någorlunda jämnåriga av samma kön när man har ett intresse som man ibland kan bli retad för i skolan. Det finns styrka i att vara en del av en grupp man kan identifiera sig med och känna samhörighet med.
 
Samtidigt så finns ju folk som är för tjejgym, tjejmaror och speciella grupper för tjejer bland yngre barn i fotbollen. Jag är alltså emot dessa fenomen också :) (Om man är för tjejgym och för tjejfotboll för femåringar så borde man nog vara för killgrupp i ridning också).

Men det jag reagerar mest på är att de gör fartiga lektioner för pojkar och långsamma för flickor, istället för att kalla det fartlektioner (pojk/flick) och långsamhetslektioner (pojk/flick) i så fall el dyl.

Varför inte kalla det för vad det är? Riddarlektion, dressyrlektion, hopplektion, gymkhanalektion, voltigelektion osv.

Men jag håller helt med dig i övrigt!
 
Jag är av samma åsikt. Varför bromsa tjejers utveckling om man har så snälla hästar att det går att låta killar galoppera efter bara ett fåtal lektioner. Varför ska tjejer lalla runt termin in och termin ut när killarna erbjuds en chans att komma "tre år" på två terminer?

Sen tycker jag det är bra att ha killgrupper eller att iaf försöka ha flera killar i samma grupp, jag tror det är skönt att ha stöd i att man är ett gäng någorlunda jämnåriga av samma kön när man har ett intresse som man ibland kan bli retad för i skolan. Det finns styrka i att vara en del av en grupp man kan identifiera sig med och känna samhörighet med.
Jag är helt för fler killar i samma grupp, som mamma till son som rider är det rejält knivigt ibland på ridskola faktiskt. Speciellt som vissa ridlärare ger en stor pojke som är rädd och har ridit en gång en besvärligare ponny än en liten flicka som ridit en termin. Med fler pojkar kanske ridlärarna vänjer sig vid att se fler olika barn.

Dessutom en annan sak, en pojke som vill rida långsamt, vad gör han, finns pojkgrupp för honom? Det lär ju vara ganska pojkfritt i långsamma grupperna med upplägget.
 
Varför inte kalla det för vad det är? Riddarlektion, dressyrlektion, hopplektion, gymkhanalektion, voltigelektion osv.

Men jag håller helt med dig i övrigt!
Jag menade inte exakt så, jag tycker inte man är långsammare i dressyr och snabbare i riddare eller dyl. I dressyr ingår trots allt gångarten galopp och alla barn borde nog lära sig skutta en bom.

Både inom dressyr och gymkhana kan man vilja gå lite långsamt och försiktigt fram eller snabbt och lära sig galoppera tidigt. Det är det jag menar med snabba och långsamma lektioner. Dvs vill du ha galopp efter tre lektioner eller efter en termin, vill du hoppa så högt du klarar eller så högt du vågar. Det har inget med dressyr eller riddare att göra för små barn rimligen?
 
Jag menade inte exakt så, jag tycker inte man är långsammare i dressyr och snabbare i riddare eller dyl. Både inom dressyr och gymkhana kan man vilja gå lite långsamt och försiktigt fram eller snabbt och lära sig galoppera tidigt. Det är det jag menar med snabba och långsamma lektioner. Dvs vill du ha galopp efter tre lektioner eller efter en termin, det har inget med dressyr eller riddare att göra för små barn rimligen?

Det har ju med säkerhet att göra. Man kan ju inte ha en grupp där man tummar på säkerheten för att göra det "roligare" och en grupp där man har säkerhetstänk?
 
Det har ju med säkerhet att göra. Man kan ju inte ha en grupp där man tummar på säkerheten för att göra det "roligare" och en grupp där man har säkerhetstänk?
Nej självklart inte. Varför tror du jag argumenterar för det. Men inom säkerhetstänket finns ett spann där man vågar mer eller vågar mindre trots att det är helt säkert. Gissningsvis och förhoppningsvis arbetar den här riddargruppen inom det spannet. Dvs att de inte riskerar liv och hälsa på barn och ponnies.

Men rädda Anton som älskar ponnies och har allting som krävs för att trava när han är 7 fortfarande inte vågar trava är inte en säkerhetsfråga på samma sätt. Om man inte tvingar honom att galoppera.

Att modiga Ida som älskar fart och fläkt och har allt som krävs för att galoppera när hon är 7 och vågar och sitter på en stadig ponny som är säker.

Så jag menar att det möjligen finns utrymme för grupper där man går olika fort fram modighetsmässigt.

Jmf en grupp där många vuxna inte vågar hoppa trots att de har full kontroll på hästen med en grupp där många vuxna vågar hoppa och har full kontroll på hästen. Gissningsvis hoppar grupp 1. 30-40 cm och grupp två 40-50 cm utan att någon risk för liv och hälsa förekommer.
 
Jag är av samma åsikt. Varför bromsa tjejers utveckling om man har så snälla hästar att det går att låta killar galoppera efter bara ett fåtal lektioner. Varför ska tjejer lalla runt termin in och termin ut när killarna erbjuds en chans att komma "tre år" på två terminer?

Var skrivs det om 3 år på 2 terminer? Det jag läser är att komprimera så man hinner med samma saker som andra och även riddarträning var 3:e gång. Det låter dock konstigt, såsom riddarutbildning inte skulle innebära träning i ridning. Man kan fatta galopp vid rätt plats, träna på att styra med vikthjälper, balans mm även om man håller ett träsvärd i handen. Man kanske tom lär sig snabbare på det viset oavsett kön.
 
Nej självklart inte. Varför tror du jag argumenterar för det. Men inom säkerhetstänket finns ett spann där man vågar mer eller vågar mindre trots att det är helt säkert. Gissningsvis och förhoppningsvis arbetar den här riddargruppen inom det spannet. Dvs att de inte riskerar liv och hälsa på barn och ponnies.

Men rädda Anton som älskar ponnies och har allting som krävs för att trava när han är 7 fortfarande inte vågar trava är inte en säkerhetsfråga på samma sätt. Om man inte tvingar honom att galoppera.

Att modiga Ida som älskar fart och fläkt och har allt som krävs för att galoppera när hon är 7 och vågar och sitter på en stadig ponny som är säker.

I ditt fall ska Ida gå i en bättre grupp än Anton. Hon och Anton ska inte gå i samma grupp. På den ridskola jag red flyttades man upp när man uppnått vissa mål. Lyckan var stor de gånger ridläraren kom till en i slutet av lektionen och frågade om man ville bli uppflyttad till en bättre grupp! Men det var ju inte hela gruppen som avancerade till en högre nivå utan en enskild ryttare som blivit för duktig för den gruppen. Där var ju så att kl. 16 på onsdagar (bara ett exempel) var en nybörjargrupp. Kl. 17 på onsdagar var en nivå över och det var i den man lärde sig galoppera. Och denna skillnad fortsatte oavsett vilka barn som gick i gruppen. De som uppnått det man behövde kunna i nybörjargruppen flyttades upp den gruppen kl. 17. Och så kunde nya nybörjare börja rida kl.16. Så hur länge man låg på varje nivå var ju individuellt eftersom man lär sig olika snabbt. Jag har aldrig ridit i en åldersindelad grupp. Annat än att barn och vuxna inte red i samma grupp.
 
Jag håller med om att det verkar väldigt trevligt att försöka få in så många killar som möjligt tillsammans i grupper istället för att ha dem en och en här och var på ridskolan. Så de inte känner sig utsatta.

Tex om en kille anmäler sig till en grupp säga att -torsdagar rider ett par andra killar, det kanske är kul?

kn: Men att ha en grupp som utesluter vissa elever men samtidigt är roligare än de andra grupperna? Varför tycker ridskolor i Sverige i så fall att flickor ska ha tråkiga lektioner? om det går att göra roliga lektioner?

Antingen tänker man då 1 eller 2 eller 3 eller alla på en gång.

1. Flickor är så härdiga och snälla att de får stå ut med att ha tråkigt, vi orkar inte göra det kul. De tjejer som vill ha lite fart får se till att spela fotboll istället, det är där de hör hemma! Vi vill faktiskt inte ha dem i ridsporten!

2. Killar är så hafsiga och slafsiga och slutar snart ändå och börjar på fotboll så det är ingen vits att ge dem ordentlig grund, vi kör ngt kul istället?

3. När killar gör någonting så gör de det på allvar och vill satsa och lära sig. Så då ser vi till att de får allt vi kan ge. Tjejerna ska bara åka lite ponny ändå och har inga ambitioner?

Det är ju så det låter hur man än vrider och vänder på det :D
Men varför skulle de känna sig utsatta? Min äldste började rida i höstas, han har aldrig ens noterat att han är den ende killen.

Sen har det förstås inte varit ett problem med helt vanliga ridlektioner för honom, fattar inte riktigt varför killar skulle behöva någon sorts specialpedagogik? Det är ju massor man behöver lära sig i början - snarare än att det är tråkigt så är det ibland alldeles för mycket att tänka på och göra samtidigt. Och då har de ändå inte gjort mer avancerade saker än att skritta och trava medan en vuxen går bredvid och har hästen i grimskaft. Det är ändå massor - sitsen, vägarna, balansen, hjälperna... Bara att sitta i en korrekt lodrät sits med korrekt handställning är en utmaning när man är nybörjare. Plus att man ska lära sig den lätta sitsen och att rida lätt. Och sen ska hästen ha rätt tempo, och sen ska man styra hästen...

Tycker man det är tråkigt, så är det kanske helt enkelt så att man inte gillar ridning så mycket. Alla kan ju inte gilla allt.
 
Var skrivs det om 3 år på 2 terminer? Det jag läser är att komprimera så man hinner med samma saker som andra och även riddarträning var 3:e gång. Det låter dock konstigt, såsom riddarutbildning inte skulle innebära träning i ridning. Man kan fatta galopp vid rätt plats, träna på att styra med vikthjälper, balans mm även om man håller ett träsvärd i handen. Man kanske tom lär sig snabbare på det viset oavsett kön.
det står ingenstans, det var en egen reflektion. Utifrån mina upplevelser av att ha undervisat på fem olika ridskolor är det väldigt ovanligt att man ens galopperar första året utan det är ofta efter 2-3 år normalgruppen är mogen för det, utefter vad jag sett. Riddargruppen galopperade första året.

Det är ingen som sagt att riddarträningen inte är ridundervisning, det jag vänt mig mot är snabbkursen som killar får medan tjejer förväntas gilla att lalla runt och inte ha så snabb utveckling.
 
det står ingenstans, det var en egen reflektion. Utifrån mina upplevelser av att ha undervisat på fem olika ridskolor är det väldigt ovanligt att man ens galopperar första året utan det är ofta efter 2-3 år normalgruppen är mogen för det, utefter vad jag sett. Riddargruppen galopperade första året.

Det är ingen som sagt att riddarträningen inte är ridundervisning, det jag vänt mig mot är snabbkursen som killar får medan tjejer förväntas gilla att lalla runt och inte ha så snabb utveckling.

Menar du att de ridskolor du jobbat på har haft fasta grupper som håller ihop i flera år utan att någon flyttas upp till en bättre grupp? Man lär sig ju olika fort. Vissa rider bara en termin i nybörjargruppen innan det är dags för en grupp där man lär sig galoppera medan någon annan rider 2 år i nybörjargruppen.
 
Menar du att de ridskolor du jobbat på har haft fasta grupper som håller ihop i flera år utan att någon flyttas upp till en bättre grupp? Man lär sig ju olika fort. Vissa rider bara en termin i nybörjargruppen innan det är dags för en grupp där man lär sig galoppera medan någon annan rider 2 år i nybörjargruppen.
Varför skulle jag mena att INGEN flyttas upp? Det har jag ju inte skrivit någonstans.
Nån eller ett par byter uppåt i grupper men i det stora hela så håller grupperna ihop, speciellt de grupper där eleverna är jämngamla.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Menar du att de ridskolor du jobbat på har haft fasta grupper som håller ihop i flera år utan att någon flyttas upp till en bättre grupp? Man lär sig ju olika fort. Vissa rider bara en termin i nybörjargruppen innan det är dags för en grupp där man lär sig galoppera medan någon annan rider 2 år i nybörjargruppen.
På ridskolan där min son rider håller man ihop grupperna. Jag vet inte om det är så stor skillnad, det är väl mest hoppningen i så fall, men då ska man ju ha ridit rätt länge innan det blir en markant skillnad. Det handlar väl mer om att ridläraren kan individanpassa kommentarerna - två elever kan ju trava på en volt och få ut nåt av det, och i princip den ena öva på att rida lätt medan den andra slipar på LA-formen. Grunderna behöver man ju jobba på oavsett nivå.

Visst lär man sig olika fort, men så stor skillnad är det inte. Det är ju väldigt lätt att göra en övning svårare genom att höja kraven.
 
Tror visserligen inte på att dela upp grupper. Men - just i början var det hopplöst att som kille få plats i stallet. Jag var inte den där poppis grabben som tjejerna glodde efter, vilket gjorde att jag var besvärlig och ivägen när de ville gulla med sin älsklingshäst. Det var som att jag som grabb var minsan inte intresserad av att pyssla med hästen. De dagar när alla grabbar i gruppen var med så var det inget tjafs, vi hade dessutom manlig ridlärare de där första åren, och det förbättrade det betydligt när han var i tjänst.
Så just där i början hade det nog vart bra med grabbgrupp för att få komma in i det. Sen var det ett och annat som gjorde att det blev lite pinsamt när tjejerna var med, för att inte tala om när man hade kvinnlig ridlärare som inte tycktes begripa det besvärliga i att klämma nötterna när man tappat balansen när hästen tvärnitat framför det lilla hindret. Att sitsen och hållningen blev lite extra viktig som förebygande åtgärd.
Men likaförbaskat - ska det gå att ha killgrupper så behövs marknadsföring och koncepttänk - vilket säkert skulle kunna locka fler tjejer med.
 
I ditt fall ska Ida gå i en bättre grupp än Anton. Hon och Anton ska inte gå i samma grupp. På den ridskola jag red flyttades man upp när man uppnått vissa mål. Lyckan var stor de gånger ridläraren kom till en i slutet av lektionen och frågade om man ville bli uppflyttad till en bättre grupp! Men det var ju inte hela gruppen som avancerade till en högre nivå utan en enskild ryttare som blivit för duktig för den gruppen. Där var ju så att kl. 16 på onsdagar (bara ett exempel) var en nybörjargrupp. Kl. 17 på onsdagar var en nivå över och det var i den man lärde sig galoppera. Och denna skillnad fortsatte oavsett vilka barn som gick i gruppen. De som uppnått det man behövde kunna i nybörjargruppen flyttades upp den gruppen kl. 17. Och så kunde nya nybörjare börja rida kl.16. Så hur länge man låg på varje nivå var ju individuellt eftersom man lär sig olika snabbt. Jag har aldrig ridit i en åldersindelad grupp. Annat än att barn och vuxna inte red i samma grupp.
Mmm men jag tycker nog inte att det alls är samma sak. Och vi hade också det systemet, barn som syntes mer fick flytta upp och barn som syntes mindre red kvar år efter år. Jag skulle ju ridit kvar i nybörjar 1 än idag om jag inte bytt dagar osv.

Men det jag säger är inte samma sak. Du säger såhär.

Barn 1 är duktig och ska få flytta upp en grupp och lära sig galoppera mera.
Barn 2 har inte lyckats lära sig allting och ska vara kvar i sin grupp en termin till.

Men jag säger
Barn 1 är duktigt och tycker om att trava och galoppera mycket.
Barn 2 är duktigt och tycker inte om att trava och galoppera mycket.

Barn 2 är försiktigare än barn 1 och vill -rida långsammare i tempo, inte -lära sig mindre.

Om man dessutom kan komprimera lektionerna och göra dem roligare tycker jag rimligen ridlärare ska göra det, alla ridlärare.
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag gick första året på gymnasiet var jag bjuden på en fest som någon utav alla mina SUF-kompisar hade ordnat ute i Bergsjön, samma...
Svar
8
· Visningar
1 277
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
483
Senast: Takire
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 450
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 115
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp