Riddargrupp för bara killar

Känner sig utsatta?

Jag tycker själv att grupperna bör indelas efter ålder, kunskap och intressen och inte något annat. Men ridskolor lever under en ekonomisk verklighet så i slutändan är det väl vad som efterfrågas som styr.
Är man en liten minoritet så känner man sig ofta utsatt, så även killar i stallmiljö, de har det inte alltid lätt. Jag avstod från att testa på Judo när jag var liten för att jag var rädd för att det bara skulle vara killar och ingen jag kände. Hade någon lockat med en tjejgrupp hade jag kanske kommit och så småningom när jag lärt känna folk och hur det fungerade kunnat trivas i en blandad grupp. Det kan vara en bra inkörsport för att få en mer jämlik könsfördelning.

Det är väldigt få killar på ridskolor i allmänhet och att erbjuda en häftig "Cowboygrupp" för att locka killar är inte fel, men det är rimligt att erbjuda det samma oavsett kön. Det skulle säkert attrahera tjejer också och efter ett tag kan man blanda. Folk får förhinder vissa dagar, och tvingas byta och utvecklas olika snabbt. Man kan ordna gemensamma cowboy/girl aktiviteter och vips så behövs inte uppdelningen längre.
 
Det beror kanske lite på upplägget? På vår ridskola rider de fortfarande med ledare termin 3, så de lär ju inte galoppera tidigare än så.

När jag själv började rida så galopperade vi andra terminen, och red bara med ledare första månaden eller så. Det var rätt läskigt, som jag minns det, ponnyerna for iväg ibland, och vi trillade av. Att verkligen lära mig sitta korrekt fick jag lära mig långt senare, som vuxen.

Jämfört med sonens ridundervisning, där trillar ingen av, och det är mycket säkrare. Mer fokus på en bra grundsits och balans. Det blir ändå svårt när ovana föräldrar och barn ska hantera och göra i ordning ponnyerna. Även om man haft en massa teoriundervisning är många av de vuxna rädda, och ponnyerna känner av det och blir stressade och sura.
På min gamla ridskola lär de sig galoppera genom att bli longerade i galopp till att börja med - de har ett schama med när det är galopp och longering som gäller och från början turas de om att rida. Rent krasst är det lättare att sitta kvar i galopp än trav och betydligt bekvämare för de flesta. Det är galoppfattningen som är problemet och att våga, inte att det är svårare när man väl galopperar. Jag har sett folk på turridningar som galopperar första gången, det enda de behöver koncentrera sig på är att stanna kvar på ryggen.

Jag minns inte när jag lärde mig galoppera, men var hyfsat säker på galoppen när jag ridit 3 år och åkte på ridläger jag hade säkert galopperat självständigt en eller ett par år vid det laget. Avramlingar var ganska sällsynta på min ridskola även om det hände. Man fick ha ledare vid första försöken till galopp också. Vi hade endast ett fåtal ponnyer, de första åren, det var kanske därför folk inte trillade av ;)
 
Vad var det för ”tjafs” som blev när det var få killar?

För det låter annars som den där tröttsamma gamla fördomen om att det bara blir tjafs om tjejer gör något tillsammans utan killar som är med och styr upp.

Och, om du inte är så välbekant med den kvinnliga anatomin, så gör det svinont om hästen nitar och man smäller klitoris i framvalvet också. Så även kvinnliga ridlärare torde vara välbekanta med att tvärnit kan innebära ett smärtsamt möte med sadeln.

Sen kanske man tycker det är lite pinsamt att berätta att det var det som hände när man ser stjärnor när hästen stannade, men det torde gälla oavsett kön. Eller minns du det som att tjejerna i gruppen skrek ”Aj, jag slog i klitoris!” när hästen vägrade? Gissningsvis inte. Men jag lovar att det hände ibland.
Säkert så, tvivlar jag inte på alls, tjejerna gjorde sig illa, visst men aldrig någonsin jag sett någon som pågrund av det inte red vidare direkt, men av att det bara var stjärnor eller att de hade så starkt psyke att de kunde rida vidare ändå fast det var svart för ögonen och inte visste var de var det kan jag ju inte veta. Markfrigången var aningen låg för oss grabbar med de sadlarna, det går inte att komma ifrån. Och sa man ifrån, i den mån man alls kunde säga något eller ens få luft nog att orka sitta kvar i sadeln så var bara kommentaren att gå på det igen. De manliga ridlärarna kom medlidsam blick fram och såg till att man antingen satte sig upp och andades eller så lyfte de ner en och hade en att gå nåt varv i ridhuset. Just det att de gjorde detta oavsett om det behövdes eller inte gjorde att det inte blev pinsamt eller konstigt. Måtte medvetenheten bland tjejerna som undervisar idag vara bättre om detta - vilket den säkert är i det öppnare samtalskilimat som är om sådant idag.

Jag fick aldrig plats att gulla med hästarna och bekanta mig med dem på det sättet - just det där viktiga att bara vara. Var alltid några tjejer som trängde sig fram till hästens huvud och fjäskade med morot eller snodde borsten och började borsta. Likaså detta med att göra i ordning hästen innan. Det var ju inte så att det var mig de ville umgås med när de kom valsande, utan hästen. Händer säkert tjejer med, men här var det tämligen konsekvent. Som grabb förväntades jag helt enkelt inte vara intresserad av det, vilket gjorde att när jag som ung vuxen började rida igen var jag fullständigt vilsen vad gällde den hanteringen. När de manliga ridlärarna var där såg de detta och styrde lite i det, nån av de kvinnliga var bra med, men de såg inte på samma vis utan man fick säga till.
Fast egentligen så vill jag inte tro det handlar om kille eller tjej - utan om att vara en underrepresenterad grupp. Och i det läget kan det vara bra att samla ihop och matcha in tills trygghet i det man gör finns. Är man fyra fem killar på ett ställe och fulla läktaren med med hyener till tjejer (kändes så) som man upplever pekar på en om man gör galet - är ingen bra lärandemiljö. Vet att mycket blivit bättre med dett på väldigt många håll men ska det fortsätta så så behöver det påminnas om det.

Tjafset om att det handlar om fördom är rätt uttjatad vid det här laget. Det handlade inte om att styra upp, utan om exempel av att se och förstå förutsättningarna och vad som händer. Har råkat ut för ridlärare som på allvar tyckte att killarna kan gått bli undanskuffade i stallet och behöver inte krama om hästen - så de lär sig hur det känns. Det är vuxna mäniskor som har med barn att göra!

Som en liten klick grabbar känner jag fortfarande att det var förutsättningen för att bli kvar framförallt för att vi hade varandra, men även uppbackningen av de manliga ridlärarna de där allra första åren. Längre fram var det inte samma sak - då var man en i gruppen istället. På det viset tycker jag att ridsporten skulle kunna hantera det lite tvärtom mot hur andra idrotter har det. Dela lite initialt och för samman sen istället för tvärtom.

Det handlar om att värva och behålla nya ryttare i verksamheten, och jämstäldheten borde öka. Bara att hitta vägar för det, denna satsning tycker jag var ett utmärkt intiativ. Konceptet kan sen mycket väl passa en bredare grupp med, men någonstans ska det börjas det med.
 
Alltså ... jag kan inte hjälpa att jag tycker att artikeln och hela det där konceptet bara låter skittrist.

1) Vadå "Killarna vill att det ska hända lite mer saker."? Vad händer med killar som inte vill det? Eller tjejer som kanske gillar full fart? Varför stereotyp?
2) Vadå komprimera undervisningen? Behöver inte pojkar samma undervisning som flickor? Är det inte hästhanteringen och undervisningen som är det viktiga på en ridskola? Om undervisningen kan komprimeras utan att det går ut på kvalitén - varför görs det inte med flickor också? Varför är det viktigare att pojkar får en rolig och enkel grupp där "det händer lite mer saker"?
3) Vadå killar kan inte rida i samma grupp som tjejer? För mig låter det helstört. Det är ridning vi pratar om. Vi har inte könsuppdelade tävlingsgrenar - varför dela upp lektioner?

Hej fördomar och ett typiskt sätt att befästa en trist norm. Varför kan inte killarna delta på samma villkor som tjejerna?

Håller med! Tycker det är problematiskt att ha speciella grupper för killar, i alla fall om de får göra speciella saker som då t ex riddargrupper. Varför ska killarna inte ha samma rätt till en bra grundutbildning? Vad är det som säger att killarna vill ha fart och fläkt och tjejerna vill fläta manar?
När jag jag jobbade som ridlärare så hade jag faktiskt en relativt stor del pojkar, var nog i alla fall 1 pojke i nästan varje ponnygrupp. Sista tiden hade jag en grupp med bara pojkar och en tjej till och med. Och jag kan säga att det finns många försiktiga pojkar och många flickor som är stentuffa och så klart tvärtom. Men det är inte generellt så att killarna vill ha mer fart, skulle nog till och med säga att många av tjejerna var betydligt tuffare!
Det som jag kunde uppleva som en skillnad på ffa de yngre var att flickorna hade lättare för att koncentrera sig, var mer fokuserade än vad pojkarna i samma ålder var. Man fick kämpa lite och var lite kreativ för att att pojkarna skulle orka ha fokus uppe.
Pojkar har dessutom lite krav på sig själva att inte vilja visa när de tycker ngt är svårt eller läskigt. Om flickorna tycker ngt är läskigt så säger de oftast det. Pojkarna biter ihop och säger inget förrän det gått lite för långt och de hunnit bli rädda istället- där man måste man uppmuntra pojkarna att våga berätta om de tycker ngt är läskigt direkt. Det betyder inte att pojkarna är mindre rädda än flickorna, bara att de inte vågar säga det, sorgligt nog så är så redan i tidig ålder. Ytterligare en anledning att inte ha speciella "tuffa killgrupper" man bekräftar bara stereotypa könsroller och just hästvärlden är ju en miljö som kan vara väldigt befriat från sånt om man låter den....
 
Är man en liten minoritet så känner man sig ofta utsatt, så även killar i stallmiljö, de har det inte alltid lätt. Jag avstod från att testa på Judo när jag var liten för att jag var rädd för att det bara skulle vara killar ...
Vi har olika erfarenheter, jag upplevde det aldrig så och en sådan sak skulle aldrig hindrat mig.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Vi har olika erfarenheter, jag upplevde det aldrig så och en sådan sak skulle aldrig hindrat mig.
Det är där den stora utmaningen ligger, att många ska få plats. Man ska inte behöva vara så beundransvärt stark för att få plats.

Hästarna och ridningen har gett mig mycket i livet och på många sätt varit min tillflyktsort - men mycket skit fick jag ta om det när jag var ungdom. Hästarna fostrar bra om förutsättningarna finns.
 
Det är där den stora utmaningen ligger, att många ska få plats. Man ska inte behöva vara så beundransvärt stark för att få plats.
Det håller jag helt med om och det är ledarnas ansvar att se till att alla känner sig välkomna.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Är man en liten minoritet så känner man sig ofta utsatt, så även killar i stallmiljö, de har det inte alltid lätt. Jag avstod från att testa på Judo när jag var liten för att jag var rädd för att det bara skulle vara killar och ingen jag kände. Hade någon lockat med en tjejgrupp hade jag kanske kommit och så småningom när jag lärt känna folk och hur det fungerade kunnat trivas i en blandad grupp. Det kan vara en bra inkörsport för att få en mer jämlik könsfördelning.

Det är väldigt få killar på ridskolor i allmänhet och att erbjuda en häftig "Cowboygrupp" för att locka killar är inte fel, men det är rimligt att erbjuda det samma oavsett kön. Det skulle säkert attrahera tjejer också och efter ett tag kan man blanda. Folk får förhinder vissa dagar, och tvingas byta och utvecklas olika snabbt. Man kan ordna gemensamma cowboy/girl aktiviteter och vips så behövs inte uppdelningen längre.
Alltså, sonen har ju som sagt inte ens noterat att han är ensam pojke i gruppen. Barnen umgås liksom inte så mycket med varandra, de har fullt fokus på själva ridningen. Varje barn är där med en förälder, och det är föräldern och barnet som umgås och fixar tillsammans.

Så ovanligt är det heller inte med ridande pojkar numer, det är en eller två per grupp, ungefär. Samma i vuxengrupperna.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Alltså, sonen har ju som sagt inte ens noterat att han är ensam pojke i gruppen. Barnen umgås liksom inte så mycket med varandra, de har fullt fokus på själva ridningen. Varje barn är där med en förälder, och det är föräldern och barnet som umgås och fixar tillsammans.

Så ovanligt är det heller inte med ridande pojkar numer, det är en eller två per grupp, ungefär. Samma i vuxengrupperna.
Roligt att det fungerar!
Är nog ett bra upplägg som stävjar mycket - men det ger till man har intresserade föräldrar då!
Sen har det bättrats mycket på ånga vis - bara hålla tummarna att det frotsätter så.
 
Barn är barn. De ska inte behandlas som könade varelser eller utifrån förlegade könsnormer. Deras kön är totalt oviktigt när handlar om fritidsaktiviteter. Jag blir så arg när jag läser sådant dravel som i artikeln och jag var vansinnig på den kollegan jag hade som särbehandlade varenda kille som kom in i stallet. Vi hade många och långa diskussioner om det.
Barn är barn och det som ska avgöra hur de bemöts är deras individuella behov, inget annat.
Killar som uppfostrats i den manliga könsnormen kan säkerligen få problem i stallet om han kör det racet där. Killar som inte är det eller inte gör det, får oftast inga som helst problem att smälta in utan har lika lätt eller svårt som vilket barn som helst att komma med i gemenskapen.

Dina sista två meningar tror jag stämmer väldigt bra!!

När jag var i tonåren var jag på ridläger. Ett av lägerna var det en kille med på. 15 tjejer och en kille. Han var precis som vi tjejer. Hade samma hästintresse som vi och läste Min Hästtidningar med lika stort intresse som vi. Såna killar som han blir lätt en i gänget.
 
Jag funderar vad som blir konstigt. Jag tror att när fokus inte är på hästen, ryttaren och/eller ekipaget utan på annat, här kön, så blir det gärna skevt. Innan puberteten finns väl inga muskulära skillnader mellan flickor och pojkar? Fokusera på hästens väl.

Riddarträning etc är väl vissa problem med eftersom många aktiviteter är baserade på ena sidan, dvs en hand, en arm etc. Det är inte optimalt för ridning som bygger så mycket på liksidighet. Mycket stötar på barnet vilket riskerar barnets väl och ve, alltså stor skderisk. Bågskytte på hästrygg är väl bättre , mer liksidigt och mer balansfokuserat. Där tror jag det finns fler intresserade, duktiga i Sverige? Och vanlig "normal" gymkahana, heter det så?
 
Jag funderar vad som blir konstigt. Jag tror att när fokus inte är på hästen, ryttaren och/eller ekipaget utan på annat, här kön, så blir det gärna skevt. Innan puberteten finns väl inga muskulära skillnader mellan flickor och pojkar? Fokusera på hästens väl.

Riddarträning etc är väl vissa problem med eftersom många aktiviteter är baserade på ena sidan, dvs en hand, en arm etc. Det är inte optimalt för ridning som bygger så mycket på liksidighet. Mycket stötar på barnet vilket riskerar barnets väl och ve, alltså stor skderisk. Bågskytte på hästrygg är väl bättre , mer liksidigt och mer balansfokuserat. Där tror jag det finns fler intresserade, duktiga i Sverige? Och vanlig "normal" gymkahana, heter det så?
Det är väl inget som hindrar att man tränar allt från båda hållen?
Vad säger att fokus kommer att bli på vilket kön det handlar om för man har särskilda killgrupper för att locka killar? Flertalet grupper på ridskolor är dessutom särskilda tjejgrupper.

Jag hade tycket det var urfånigt med särskilda killgrupper om könsfördelningen varit hyfsat jämn, men att ha det för att locka pojkar och försöka få sporten i den riktningen (alltså engagera fler killar) ser jag inget fel i. Det är inte så att barnen är omedvetna om att de är killar respektive tjejer och flertalet faktiskt noterar könsfördelningen.
 
Det är väl inget som hindrar att man tränar allt från båda hållen?
Vad säger att fokus kommer att bli på vilket kön det handlar om för man har särskilda killgrupper för att locka killar? Flertalet grupper på ridskolor är dessutom särskilda tjejgrupper.

Jag hade tycket det var urfånigt med särskilda killgrupper om könsfördelningen varit hyfsat jämn, men att ha det för att locka pojkar och försöka få sporten i den riktningen (alltså engagera fler killar) ser jag inget fel i. Det är inte så att barnen är omedvetna om att de är killar respektive tjejer och flertalet faktiskt noterar könsfördelningen.

Finns det speciella tjejgrupper på ridskolor? Det finns många grupper med bara tjejer men jag har aldrig stött på en grupp där det är så att bara tjejer får vara med.
 
Jag har inte sagt ett ljud om att man ska börja med fotboll. Men om man inte tycker klassisk ridning är kul, så tycker jag det är en bra idé att göra ngt annat istället, ja.

Men det finns ju även annan ridning än klassisk ridning. I Frankrike fick de prova allt ifrån hästpolo till dressyr och bollekar på ridskolan. Jag kan inte tycka att de gör fel. I Holland hade de mer intensiva lektioner med annan typ av hoppning och snabba galopper på stranden, jag kan inte tycka att de gör fel. I England fokuserade de på hantering av häst och lydnad och kontroll istället för på dressyrmoment, de red snabbare gångarter och galopperade betydligt snabbare i skogen. De fokuserade på lydnad och kontroll i galoppen och på att fatta galopp snabbt och korrekt från stillastående, skritt, trav osv. Jag kan inte tycka att de gjorde fel. I Argentina är galopp bara en gångart, jag kan inte tycka att de gör fel. Jag tycker att det finns olika sätt att lära sig rida på och dressyrryttarna i Holland eller Frankrike är ju inte sämre än de svenska. Så det behöver inte vara ett "My way or the highway" attityd till ridningen. Utan det kan finnas utrymme för att lära sig på olika sätt "riddargrupper" för barn som vill lära sig rida på ett mer "brittiskt" eller "franskt" eller "hollänskt" sätt.

Om det är så att man bara skrittar runt utan att göra något så tänker jag att ridskolan är ganska dålig, och inte passar något barn.

Absolut, så kan man se det. Det var kanske lite så jag såg det. Men många barn framhärdar ju ändå medan andra barn kanske skulle älska mer variation. Men det borde kunna finnas utrymme även för barn som inte tillhör de mest tålmodiga och härdade. Men samtidigt vi hamnade kanske på en extremvariant. Just att kunna ha serpentiner på en långsida, och bommar på en annan lär ju fler ridskolor än den vi har nu kunna klara av.

Om barnet däremot tycker det är tråkigt att lära sig sitta korrekt och inverka med korrekta hjälper, utan hellre vill ösa runt lite friare, då tänker jag att klassisk ridning, den typ som leder till dressyr och banhoppning, kanske inte riktigt passar just det barnet. Det betyder ju inte att man skrittar runt utan att göra något, man jobbar med sitsen, handställningen, tygellängden, att hästen går i rätt tempo, osv. Kanske travar en långsida, övar på att rida lätt och hitta balansen i det så att handen är stilla, öva på att sitta ner, öva på lätt sits, osv. Rida lätt med korrekt, stilla hand är väl så svårt för barnen i sonens grupp, i vilket fall.

Jag pratar nog i det här fallet om barn i 5-7 årsåldern eftersom det är vad jag har erfarit och det är väl klart att tygellängd, sits, inverkan osv är viktigt. Men de når ju knappt nedanför sadeln med benen och är inte så starka. Vad jag pratar om är som sagt igen att det går ju att öva sits, inverkan, lätt sits, tempo, stilla hand, rida lätt osv även med tex en caprillibana, gymkhana (för äldre) osv. Och säkert övas en hel del balans och lätt sits om de ska fånga en ring på en stolpe.

Självklart har det inte med kön att göra, vad man tycker är roligt. Däremot skulle jag säga att det delvis kan vara uppfostransrelaterat hur jobbigt man tycker det är att vara enda i sitt kön - om barnet inte uppmuntrats att bygga sin identitet på kön, så spelar det ju ingen större roll om det man gör är ”tjejigt” eller ”killigt”. Om det inte är så viktigt om man själv är tjej eller kille, så är det troligen inte så viktigt om andra är tjejer eller killar heller.

Det behöver inte alls vara uppfostransrelaterat på det enskilda barnet. Det kan mycket väl vara uppfostringsrelaterat på det enskilda barnets klasskamrater. Vad spelar det för roll om en förälder visar att rosa stövlar är för alla eller ridning när kamraterna tydligt berättar att det inte är så. Visst ska man självklart acceptera och fortsätta rida även som 14 årig flicka när pojkarna regelmässigt kallar hästar för hamburgare efter en. Och självklart ska man klara lite motgångar även som pojke, det är bara rätt och riktigt att få kämpa lite. Och vilken tur du har med din son. Själv har jag 3 kusiner och två bröder som slutat rida pga könsrelaterade frågor, och det trots att papporna red. Men jag förstår fortfarande inte varför vi stödde flickor när de började med fotboll men inte tycker att pojkar förtjänar samma sak med ridning. Inte special, inte få lära sig rida bättre! i en speciell fin pojkgrupp, men i alla fall kanske trösta lika mycket som för flickor, behandla dem som barn (inte ge svårare hästar) och kanske berätta vilka grupper som har pojkar i sig så man kan välja.
 
Säkert så, tvivlar jag inte på alls, tjejerna gjorde sig illa, visst men aldrig någonsin jag sett någon som pågrund av det inte red vidare direkt, men av att det bara var stjärnor eller att de hade så starkt psyke att de kunde rida vidare ändå fast det var svart för ögonen och inte visste var de var det kan jag ju inte veta. Markfrigången var aningen låg för oss grabbar med de sadlarna, det går inte att komma ifrån. Och sa man ifrån, i den mån man alls kunde säga något eller ens få luft nog att orka sitta kvar i sadeln så var bara kommentaren att gå på det igen. De manliga ridlärarna kom medlidsam blick fram och såg till att man antingen satte sig upp och andades eller så lyfte de ner en och hade en att gå nåt varv i ridhuset. Just det att de gjorde detta oavsett om det behövdes eller inte gjorde att det inte blev pinsamt eller konstigt. Måtte medvetenheten bland tjejerna som undervisar idag vara bättre om detta - vilket den säkert är i det öppnare samtalskilimat som är om sådant idag.

Jag fick aldrig plats att gulla med hästarna och bekanta mig med dem på det sättet - just det där viktiga att bara vara. Var alltid några tjejer som trängde sig fram till hästens huvud och fjäskade med morot eller snodde borsten och började borsta. Likaså detta med att göra i ordning hästen innan. Det var ju inte så att det var mig de ville umgås med när de kom valsande, utan hästen. Händer säkert tjejer med, men här var det tämligen konsekvent. Som grabb förväntades jag helt enkelt inte vara intresserad av det, vilket gjorde att när jag som ung vuxen började rida igen var jag fullständigt vilsen vad gällde den hanteringen. När de manliga ridlärarna var där såg de detta och styrde lite i det, nån av de kvinnliga var bra med, men de såg inte på samma vis utan man fick säga till.
Fast egentligen så vill jag inte tro det handlar om kille eller tjej - utan om att vara en underrepresenterad grupp. Och i det läget kan det vara bra att samla ihop och matcha in tills trygghet i det man gör finns. Är man fyra fem killar på ett ställe och fulla läktaren med med hyener till tjejer (kändes så) som man upplever pekar på en om man gör galet - är ingen bra lärandemiljö. Vet att mycket blivit bättre med dett på väldigt många håll men ska det fortsätta så så behöver det påminnas om det.

Tjafset om att det handlar om fördom är rätt uttjatad vid det här laget. Det handlade inte om att styra upp, utan om exempel av att se och förstå förutsättningarna och vad som händer. Har råkat ut för ridlärare som på allvar tyckte att killarna kan gått bli undanskuffade i stallet och behöver inte krama om hästen - så de lär sig hur det känns. Det är vuxna mäniskor som har med barn att göra!

Som en liten klick grabbar känner jag fortfarande att det var förutsättningen för att bli kvar framförallt för att vi hade varandra, men även uppbackningen av de manliga ridlärarna de där allra första åren. Längre fram var det inte samma sak - då var man en i gruppen istället. På det viset tycker jag att ridsporten skulle kunna hantera det lite tvärtom mot hur andra idrotter har det. Dela lite initialt och för samman sen istället för tvärtom.

Det handlar om att värva och behålla nya ryttare i verksamheten, och jämstäldheten borde öka. Bara att hitta vägar för det, denna satsning tycker jag var ett utmärkt intiativ. Konceptet kan sen mycket väl passa en bredare grupp med, men någonstans ska det börjas det med.
Min lillebror slutade när han blev biten av en häst och jätteledsen för att ridläraren bara ryckte på axlarna när han grät och tyckte att han var en mes. Det är möjligt att pojkar är mesigare och behöver mer tröst eller att ridläraren tyckte att pojkar behövde mindre tröst och avfärdade honom därför.

Men jag har ju upplevt detsamma, en pojke som är 4 eller 5 kan vara lika lång som en flicka som är 5 eller 6 år, men du kan inte kräva lika mycket av ett barn som är ett år yngre. Så om den lilla sexåriga flickan vill rida nybörjarponnyn trots att hon ridit regelbundet i en termin så får femårige stora pojken som ridit två lektioner maka på sig och rida en svårare ponny. Det har hänt oss gång på gång på småbarnsridningen och varje gång fick vi vänta några veckor innan han vågade igen. Han älskade lilla Maya, men skulle rida stora ponnyn var extremt lyhörd för hjälperna och ivrigt småtravade, så fort han ridit en gång tidigare.

Ishockey och benbrott har klarats av galant av småbröder utan att det slutat smed de aktiviteterna så killar verkar kunna vara slagtåliga. Men det känns ju inte som en slump att alla killarna i släkten slutat rida, det är som att det bara blir för mycket när allt går emot. Och de red väl på glatt tills de slutade, dvs det syntes väl inte på dem att det inte gick bra förrän de inte anmälde sig igen. Det står kanske inte en skylt i pannan på pojkarna som verkar klara sig bra ensamma i sin grupp att -kommer att sluta nästa termin för barnen i klassen, flickor och pojkar, tycker ridning är för flickor och ridläraren med. När jag faller av eller blir biten och ridläraren inte tröstar mig lika mycket som en flicka skulle tröstats kommer jag att sluta.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: ptr
Ja, men man kan ändå inte säga att det är tjejgrupper då killar också får vara med. Till skillnad från att ha en specifik killgrupp där det bara får vara killar.
Det spelar mindre roll vad man får eller inte får, allt kan ändå ändras. Är det en grupp med bara tjejer så är det en tjejgrupp i mina ögon.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Min lillebror slutade när han blev biten av en häst och jätteledsen för att ridläraren bara ryckte på axlarna när han grät och tyckte att han var en mes. Det är möjligt att pojkar är mesigare och behöver mer tröst eller att ridläraren tyckte att pojkar behövde mindre tröst och avfärdade honom därför.

Men jag har ju upplevt detsamma, en pojke som är 4 eller 5 kan vara lika lång som en flicka som är 5 eller 6 år, men du kan inte kräva lika mycket av ett barn som är ett år yngre. Så om den lilla sexåriga flickan vill rida nybörjarponnyn trots att hon ridit regelbundet i en termin så får femårige stora pojken som ridit två lektioner maka på sig och rida en svårare ponny. Det har hänt oss gång på gång på småbarnsridningen och varje gång fick vi vänta några veckor innan han vågade igen. Han älskade lilla Maya, men skulle rida stora ponnyn var extremt lyhörd för hjälperna och ivrigt småtravade, så fort han ridit en gång tidigare.

Ishockey och benbrott har klarats av galant utan att han slutat med de aktiviteterna så killar verkar kunna vara slagtåliga. Men det känns ju inte som en slump att alla killarna i släkten slutat, det är som att det bara blir för mycket när allt går emot. Och de red väl på glatt tills de slutade, dvs det syntes väl inte på dem att det inte gick bra förrän de inte anmälde sig igen. Det står kanske inte en skylt i pannan på pojkarna som verkar klara sig bra ensamma i sin grupp att -kommer att sluta nästa termin för barnen i klassen, flickor och pojkar, tycker ridning är för flickor.

Fast jag upplevde aldrig att man blev speciellt daltad med på ridskolan som tjej heller. Det var ingen som ojade sig över att man trillat av eller blivit rädd för nåt. Kommer ihåg när jag skulle galoppera för första gången. Hade stallets snällaste häst, ett halvblod och jag var kanske 7-8 år (liten myra på stor häst). Ridläraren sa åt mig att jag skulle galoppera och jag vågade inte. Inte daltade hon med mig utan sa bara att om jag inte vågar galoppera på stallets snällaste häst kunde jag lika gärna sluta rida. Så jag galopperade och det gick jättebra! Ingen problem. Men inte daltades det med en bara för att man var tjej. Det var en rätt hård miljö, ridskolan när jag växte upp. Kanske är annorlunda nu, jag vet inte.

Och om någon nu reagerar på att jag hade stallets snällaste häst kan jag informera att då valde inte ridläraren vilken häst man skulle ha utan man valde häst efter turordning. Den veckan man först i kön var man glad då fick man den häst man ville ha. Veckan efter var man sist i kön och fick välja bland de som blivit över.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag gick första året på gymnasiet var jag bjuden på en fest som någon utav alla mina SUF-kompisar hade ordnat ute i Bergsjön, samma...
Svar
8
· Visningar
1 276
Senast: miumiu
·
  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
481
Senast: Takire
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 448
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 115
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp