Rider ni med säkerhetsväst??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare plura
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 66
  • Visningar Visningar 3 507
Jag brukade aldrig ha det, men sen jag ramlade av min lilla bushäst i skogen och fick en inre blödning måste jag ha det när jag rider ut och hoppar. Men jag har oftast inte det ändå..."glömmer" den jämt! :devil:

En vanesak är det säkert! Om du är osäker så prova ett tag
funkar det inte alls kan du ju alltid sälja västen sen.
Då vet du iaf! :)

när jag hoppar.. endast.. har en mjuk svart .. equipage tro jag d är..

Jag har alltid västen på nu för tiden.
Jag köpte en när jag började hoppträna och sen dess blev det att jag använde den mer och mer.
Man vänjer sig med att ha en och nu skulle jag pga skrock inte våga vara utan den för det är väl då olyckan är framme. Skulle aldrig förlåta mig själv om jag slarvade och ådrog mig en skada på grund av att västen hänger kvar i stallet.
Tänker att det är som bilbälte - har väl aldrig haft nytta av det hittills men man vet aldrig.

Mvh T

Jag rider med väst när jag hoppar och rider ut och kör maratonhinder, eller om jag ska rida någon häst som jag är osäker på, t ex vid inridning.

Till dressyrridning tycker jag att det känns lite väl begränsande med väst, även om min senaste väst (Equipage) är så behaglig att jag inte tänker på den när jag rider ut.

Rider alltid med säkerhetsväst. Var med om ett otäck fall från en häst för två år sedan, hade jag inte haft säkerhetsvästen är det ingen som vill giss hur det hade kunnat gå. Klarade mej tack vare den hyfsat lindrigt undan, med ryggkotor ur led, höfterna slagna på snedden, en bruten fot och lite blåmärken. Två år senare har jag fortfarande känning av både höfter, rygg och fot. Men är ytterst tacksam för mina färldras tjat om att använda västen. Ni kanske förstår varför jag nu aldrig skulle sätta mig på en hästrygg utan....

Ja alltid.
fast jag har världens snällaste häst som aldrig har slängt av någon och gör aldrig något bus, så använder jag den ändå.
även om han inte gör nåt så kan jag ju klanta till det och ramla av av eget fel :crazy:.

måste använda den för mamma (enda undantaget är dressyrtävling) och så tycker jag det är bra. fast det är j*kligt jobbigt och varmt på sommaren :(.

fast min är jätteskön och känns inte att man har den på sig, inte klumpig, eller i vägen.
det negativa är att det är fult med kavaj med den och att det blir hiskeligt varmt på sommaren.

ja det gör jag. :)
det känndes ganska konstigt de första gångerna när man hade den på sig men nu e jag så van att den märks inte.
har en Beta kl.3

ja det gör jag. :)
det känndes ganska konstigt de första gångerna när man hade den på sig men nu e jag så van att den märks inte.
har en Beta kl.3

vet ju inget om västar, men vad innebär Beta 3???

Beta 3 innebär att västen är av högsta skyddsklass. De olika modellerna som finns är 1,2 & 3 (Beta 1 används vid bla. galopptävlingar om jag inte förstått det helt fel?).

Jag rider med väst, min rygg är i såpass dåligt skick att den inte klarar en avramling. Däremot så skulle jag nog använda väst även om ryggen inte skulle kräva det, det är aldrig kul att skada sig vid en avramling. Västen är en billig livsförsäkring och det är värt att lägga ner lite extra pengar och tid för att hitta en man trivs med.

Själv studsar jag runt i en AirOwear Beta 3, relativt dyr (2000:-) men väldigt smidig och bekväm! Även Kefly gör bra och framförallt smidiga västar. Själv skulle jag aldrig köpa ex. Hööks västar, jag tycker att de är alldeles för tjocka och otympliga.

nej aldrig säkerhetsväst och sällan hjälm heller på mina egna hästar. Jag fick lära mig av mina manliga tränare som liten att en duktig ryttare ramlar ALDRIG av. :D ;)
Tror ni på det :angel:

Rider med väst när jag rider lektion, markarbete som hoppning och när jag tävlar, ibland när jag rider ut..

Västen har för mig i a f varit ett bra köp, 2 dagar efter jag köpte den kraschade jag med hästen på en hoppträning, utan västen hade nog inte ryggen mått så bra :o

Tyvärr inte. Jag har funderat på att köpa en och ha åtminstone när jag hoppar, men det har liksom aldrig blivit av.
Men jag har hjälm och säkerhetsstigbyglar i alla fall, alltid något :smirk:

Ja jag rider med väst när jag hoppar eller rider unghästar. Tycker den är bra att ha även i skogen!
Ett tips på att hitta en skön väst som man trivs med är att prova många olika västar!!! Inte bara de vanliga på h**ks och gr*nng*rden. Då kan man jämföra bättre både priser och komfort!

Gjorde alltid d innan när jag hoppade eller red unghästar.b Terrängen självlart.

Här om veckan hoppade jag dock mammas häst som inte hopapt på två år, och jag hade inte ridit på en måndar samt att hästen är en enorm bockfanatiker som får en att flyga som en vante hyfstat lätt. Och jag hade ingen väst? Skumt.. Överlevde iaf efter en bockserie över halva hoppebanan då jag satt hyfsat löst ;) Vet inte varför den inte åkte på.. Känner mig säkrare utan på henne, del pga sadeln (allroundsadel, jag är van vid flb där västen "får plats") men oxå för att jag lättare trillar fram på henne med väst. Hon gör ngt spec när hon hopapr av vilket medför att man sitter lite löst redan då, aldrig vart med om liknande :confused: Väst då stör mig mer och jag skulle garanterat inte suttit kvar efter den fina serien hon gjorde i början ;) Men ja, eg tycker jag att det borde vara lag på väst :smirk: Snacka om att inte göra som man säger :eek:

Liknande trådar

Utrustning Racesafe säkerhetsväst! Jag behöver hjälp! Jag är så jäkla puckad, läste att man kunde tvätta säkerhetsvästen i tvättmaskinen. Sagt och...
Svar
4
· Visningar
366
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
265
Senast: Fiorano
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
874
Senast: iNHALE
·
Utrustning Igår föll dottern av nya hästen, och jag inser att vi behöver komplettera vår garderob med en airbag. Ni som har sådan när ni rider...
Svar
0
· Visningar
288
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka