Ridflugtäcke?

Qodrofenia

Trådstartare
Är det nån som använder sådant?
funkar det?
Hur är passformen på det täcket du har i så fall?
Kan hästen röra sig fullt ut?

Min arma stackars häst håller på att få totalt spel pga flugorna.:crazy:
Han går med heltäckande flugtäcke i hagen plus heltäckande flughuva plus flugmedel och klarar haglivet någonsånär.

Säg inte att jag ska ställa av honom för det är inte ett alternativ.

Sv: Ridflugtäcke?

Hej hopp!
Jag har det från Hööks och det funkar ganska bra!
Det är såpass tunnt så insekter KAN tyvärr bita igenom, men det skyddar rätt så bra iaf. Att insekterna fortfarande är vid skap/juver kan man inte göra mer åt än att smörja med insektsmedel.

Fördelen med att det är tunnt är ju att hästen inte behöver avlida av värmeslag bara för att man måste ha täcke på under ridturen.

Passformen är sådär. De har klantat sig när de gjort sadelutskärningen så den är alldeles för liten och man måste därav sadla PÅ täcket och alltså ha det underst, men det är ju ett mindre problem egentligen.

Min häst har annars inga problem att röra sig och hon har inte heller fått skav (hittills iaf).

Lycka till! :banana:
//hopp_o_galopp

Oki tack för den infon..
Jag måste göra nått åt det här omg då hästen nu är nästintill hysterisk att rida ..snackar inget litet ruska på huvudet eller slå med svansen.. Han är verkligen JÄTTE arg på flugorna. låter ju inte så lovande om kräken kan bita genom täcket heller.. :(

Men om du tror att ridtäcket inte räcker, kanske du kan rida med ditt vanliga flugtäcke? :idea:

Har funderat på det.. det som hindrat mig är just att det inte finns nått hål för sadeln . vill inte lägga det under sadeln då det sömmar över ryggen som jag inte tror hästen skulle uppskatta att jag satt på .och har ingen lust att sitta uppepå täcket.. jag sitter rätt löst ändå om man säger så:angel:

Jag har en sådan där eksem huva med hals när jag rider- inte ett enda skak med huvudet. Ser ut som enorma flugor- hästarna alltså.

På rumpan har jag ett flouroscerande nättäcke- bra till mer än bara att synas

du kan ju alltid lägga täcket mellan schabraket och sadeln, så blir ju varken du eller hästen irreterade. :idea:

Jag tror Mark Todd har nåt hyfsat billigt ridtäcke/flugtäcke.
Kolla www.henrikssonsridsport.se eller www.sikon.nu , tror någon av dom hade sånna. Jag skulle själv kunna tänka mig ett sånt täcke ffa. när man skrittar, när man travar eller galopperar går det ju någerlunda och insekterna är inte riktigt med på samma sätt då, men det är riktigt jobbigt i skritten med alla otäcka uschliga små äckel..

Det jag kan tänka mig är också att det kanske blir rätt varmt för dom med flugtäcken, spec. i någon annan gångart en skritt. Min har flugtäcke på sig i hagen hela tiden just nu (ute dygnet runt) och hon blir ju varmare en sina kompisar som går utan flugtäcken, men hon är dock mkt lugnare nu och inte alls lika hysterisk i hagen som hon var förut när hon inte hade nåt täcke.

Men du kanske kan använda flug-ridtäcket typ när du skrittar fram, och så ta av det precis när du börjar jobba hästen i en annan gångart. Smörj även in ordentligt innan ridpasset med flugmedel och så kan du ju ta täcket som sagt, när du ska trava/galoppera och så lägga på det igen när du ska skritta av ?

Det jag kan tänka mig är också att det kanske blir rätt varmt för dom med flugtäcken, spec. i någon annan gångart en skritt. Min har flugtäcke på sig i hagen hela tiden just nu (ute dygnet runt) och hon blir ju varmare en sina kompisar som går utan flugtäcken, men hon är dock mkt lugnare nu och inte alls lika hysterisk i hagen som hon var förut när hon inte hade nåt täcke.
Min häst blir faktiskt inte varmare än de andra!! Mitt täcke (från Börjes, tro det eller ej ;) ) verkar som om det liksom skyddar henne från att bli för varm! :idea: :banana:

Men du kanske kan använda flug-ridtäcket typ när du skrittar fram, och så ta av det precis när du börjar jobba hästen i en annan gångart. Smörj även in ordentligt innan ridpasset med flugmedel och så kan du ju ta täcket som sagt, när du ska trava/galoppera och så lägga på det igen när du ska skritta av ?
Det är ett jättebra tips! :bow: För i trav och galopp "hinner" ju inte insekterna störa lika mkt. Det är ju i skritt som det är allra, allra värst.

vilket är det du har från börjes?
jag tänkte köpa ett flugtäcke därifrån och såg olika varianter och prisklasser

Täcket som jag använder ute är det billiga från Börjes. Det heter Riding House (tror jag...) och kostar 349,- Fast det ser inte riktigt ut som på bilden :confused: mitt har tre stycken kardborrfästen på halsen.

7045.jpg

Ridtäcket köpte jag dock från Hööks, eftersom Börjes inte har något.

ok, tack! såg ett som var ännu billigare, men det du har.. är det bra? blir hästen mycket varm?

Personligen är jag supernöjd med detta täcke! Mkt täcke för pengarna + att min häst blir inte ett dugg varmare än hagkompisarna som är otäckade! :)

En sak bara: den är väldigt vid i halsen så på mitt fullblod med tunn hals flyttade jag lite på kardborrfästena och det blev jättebra! Men innan jag gjorde det satt halsen faktiskt uppe förvånansvärt bra ändå, men det glipade en del längst fram (mot huvudet till) och därför valde jag att sy in det. Så att så lite insekter som möjligt kunde krypa in!

Senast ändrad av en moderator:

OK, våran ena häst är ganska tunn över halsen, så då får jag räkna med att finjustera då!

men täcket från börjes som kostar 149kr
7015.jpg

vad är skillnaden förutom halsen och magplattan?
någon som testat detta täcke?

Köpte det här täcket i dag.

750644.JPG

Event från Hansbo, kostade 279 kr på Kaias. Har inte provat det på hästen ännu men det verkar bra.

Ni som har Hööks täcke, hur är det med BOGFRIHETEN? Känns som det borde störa bogarna rejält, och även ge bogskav?

Min häst är lika utsatt vilken gångart han än går i..Knotten dom :devil: är snabba som fasiken har försökt att rida i från dem..

Så att plocka av täcket är lixom uteslutet..funkar inte här..
tror inte att jag under mina 22 hästverksamma år varit med om så mycket flygfän:eek:

Om det vore så väl att han bara skakade på huvudet :crazy:

Jag ska nog göra som du gör.. ha ett sån där huva med halsdel.. och sedan ett längtäcke typ. måste hjälpa honom lite i allafall..

vilken modell på halstäcke har du?

Jag skulle behöva nått som gick ner lite fram på bogen..Han går och hugger sig själv annars..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 881
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Bara en enda ridlektion denna vecka också, och jag vet att det är bra för min arm men det känns lite futtigt... Nästa vecka är jag dock...
Svar
0
· Visningar
697
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
1 019
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Sitter och funderar över min situation här hemma. Har 2 hästar, stall på egen gård, jag är ensam som håller på med hästarna. Nu är jag i... 2 3
Svar
40
· Visningar
4 823
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka