ridgjord, tömkörningsgjord eller voltigegjord?

Buck

Trådstartare
jag brukar ha ett schabrak då jag rider barbacka för att undvika att glida av hästen :p, och en tömkörningsgjord för att inte schabraket(och ryttaren) ska åka av i första bästa sväng.
men tömkörningsgjorden är inte den bästa, den vill kasa bak den med så har löst det tillfälligt med en brösta.
sen så är ringarna långt ifrån bekväma om man råkar dra upp knäna (japp, blåmärken på insidan av låret ^_^).
så funderar på vad som kan vara bra att ha annars.

en voltige gjord är ju bra men med tanke på hur smidig jag är med tömkörningsgjorden så kommer jag nog inte vare sig upp eller av hästen utan att knäcka ett revben mot byglarna :p.
och en ridgjord är jag rädd ska vara för platt så att man mister stödet framför benen.

brukar ni ha ngt liknande vid barbackaridning? hur gör ni?

Jag har en barbackapad från Barefoot, kan verkligen rekommendera en sån eller liknande! Mina stallkompisar vill låna den ofta, så den är verkligen bra enligt fler.

Gjordar är ju hemskt att rida med:eek: min ena häst rids bara med barbackapad, så för mig är det inget att fundera på.

har haft ett par barbackapaddar till henne men ingen har legat bra, gjordläget hamnar helt fel hur jag än syr dit stropparna. har en som ligger katastrofalt trots att jag sydde den till hästen och provade ut hela tiden. ligger dock perfekt på häst nr 2.
men tömkörningsgjord och schabrak har fungerat absolut bäst och vill inte ha mer stöd då jag känner mig låst då.

jag brukar ha ett schabrak då jag rider barbacka för att undvika att glida av hästen :p, och en tömkörningsgjord för att inte schabraket(och ryttaren) ska åka av i första bästa sväng.
men tömkörningsgjorden är inte den bästa, den vill kasa bak den med så har löst det tillfälligt med en brösta.
sen så är ringarna långt ifrån bekväma om man råkar dra upp knäna (japp, blåmärken på insidan av låret ^_^).
så funderar på vad som kan vara bra att ha annars.

en voltige gjord är ju bra men med tanke på hur smidig jag är med tömkörningsgjorden så kommer jag nog inte vare sig upp eller av hästen utan att knäcka ett revben mot byglarna :p.
och en ridgjord är jag rädd ska vara för platt så att man mister stödet framför benen.

brukar ni ha ngt liknande vid barbackaridning? hur gör ni?

Barbackapad säger jag också, eller inget alls.

Gjordar bör inte ridas i/med för antingen hamnar man helknas i sitsen, en övervägande risk att fastna i gjorden med kläder och vikten på hästen fördelas konstigt eller skapar punkttryck

har haft ett par barbackapaddar till henne men ingen har legat bra, gjordläget hamnar helt fel hur jag än syr dit stropparna. har en som ligger katastrofalt trots att jag sydde den till hästen och provade ut hela tiden. ligger dock perfekt på häst nr 2.
men tömkörningsgjord och schabrak har fungerat absolut bäst och vill inte ha mer stöd då jag känner mig låst då.
Men prova en färdig, typ en Barefoot Physio, där är inga kuddar så du blir inte låst.

Men prova en färdig, typ en Barefoot Physio, där är inga kuddar så du blir inte låst.
Har varken lust eller pengar för en köpe padd :p. Och då Tömkörnings gjorden fungerar finfint så kan jag iofs nöja mig med den.
Att rida utan schabrak på denna hästen har jag inte balans eller mod för nuförtiden.

Barbackapad säger jag också, eller inget alls.

Gjordar bör inte ridas i/med för antingen hamnar man helknas i sitsen, en övervägande risk att fastna i gjorden med kläder och vikten på hästen fördelas konstigt eller skapar punkttryck
hamnar faktiskt mer rätt med gjord än utan, och gjorden är ju inte spänd mer än vad man gör vid tömkörning.
punkttryck blir det alltid vid barbackaridning.

problemet som paddar med fast gjord på denna hästen är att sadelläget är mycket längre bak än sadelgjordsläget, det gör att gjorden dras bak, mycket längre bak än vad det gör på sadlarna, och då gjorden dras bak så dras padden också bak och vips så sitter man på korset.
tro mig jag har byggt och byggt om många paddar till denna hästen för att tillslut se sig besegrad och få återgå till tömkörningsgjorden.

men ska se mig om efter en begagnad ridgjord nu tror jag.

Hej. Har samma problem som dig, Har testat och använda täckesgjord men den hjälpte inte. Har ridit i denna gjord: http://www.hooks.se/produkt/longeringsset/49829/49830/
Tyvärr verkar den bara finnas att köpa i ett helt sätt. Men tycker själv den är sjukt bekväm och man får jätte bra skänkel läge samtidigt som benen är hängande. Rekommenderar starkt :))) Har stl full och den har jag använt på en liten shettis så rekommenderar att köpa full oavsett vilken stl du har på hästen. Hade en dressyrgjord till alltså inte den som kommer med.

Hoppas det hjälpte :)

hamnar faktiskt mer rätt med gjord än utan, och gjorden är ju inte spänd mer än vad man gör vid tömkörning.
punkttryck blir det alltid vid barbackaridning.

problemet som paddar med fast gjord på denna hästen är att sadelläget är mycket längre bak än sadelgjordsläget, det gör att gjorden dras bak, mycket längre bak än vad det gör på sadlarna, och då gjorden dras bak så dras padden också bak och vips så sitter man på korset.
tro mig jag har byggt och byggt om många paddar till denna hästen för att tillslut se sig besegrad och få återgå till tömkörningsgjorden.

men ska se mig om efter en begagnad ridgjord nu tror jag.

Men hamnar inte du väldigt långt bak när gjorden är där?

Alla jag sett använda gjord sitter jättekonstigt och ffa hamnar för långt bak iom att gjorden är i vägen.

Med punkttryck menar jag om man tex fäster stigläder i gjorden som jag också sett och lägger vikt i dessa, vilket man ju då gör.

Men hamnar inte du väldigt långt bak när gjorden är där?

Alla jag sett använda gjord sitter jättekonstigt och ffa hamnar för långt bak iom att gjorden är i vägen.

Med punkttryck menar jag om man tex fäster stigläder i gjorden som jag också sett och lägger vikt i dessa, vilket man ju då gör.
Tömkörnigsgjorden jag har är bara en liten däckel och inte ngt avancerat. Så man sitter ända framme och knäna ligger över gjorden.
Bild, vänligen ignorera den osnygga outfiten och hästens pose som gör att hon ser ut att hon har knäckt ryggen..

kommer aldrig ens att komma på tanken att ha stigbyglar till ngt annat än sadel :p. Så är bara för att hålla schabraket på plats och stabilisera min sits ngt.

Använder du gjorden till tömkörning också? Om inte kanske det går att skruva loss ringarna.

Använder du gjorden till tömkörning också? Om inte kanske det går att skruva loss ringarna.
Har den till både Tömkörnig och longering, så vill inte skruva av ngt. Hittar jag en bättre Tömkörnings gjord så kan jag ju göra det iofs. :)

20425_10152775281037341_4280406547762006808_n_55772eda2a6b22513b4ca4e1.jpg

Hittade ett kollage på när min kompis rider med gjorde. Tycker inte man kom för långt bak eller nåt. Dock kanske vi har gjorde för långt fram? Men han har inte någon manke så han brydde inte sig riktigt.

Brukar ha mina knän på gjorden för tyckte det gav ett väldigt bra stöd. Men som sakt red vi inte med stygbyglar

Då jag tömkör så hamnar gjorden mycket längre bak, men då man själv sitter I vägen så kasar den inte bakåt lika mycket.
Har en till bild där man ser gjorden lite bättre (rund häst = benen i split vid barbacka ridning :p)

just på dessa bilderna så hade jag iofs ett schabrak under till en början, men då hästen har stora rörelser och jag har lika stora ben rörelser så ville det inte ligga kvar. Var inte fast i gjorden som det brukar så den åkte av efter en kvart.

Jag brukar ha ett schabrak eller en padd (polypad-liknande). Ibland en täckesgjord men oftast bara schabraket. Tömkörningsgjord och liknande skulle jag nog bara få blåmärken av :p
Vill helst ha ngt som håller fast schabraket :), har flaxig skänkel och har man inte fäst schabraket i gjorden så åker det av :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp med diarré?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka