Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ridgjord!

Köpte en sån jord till min häst som är en riktig bock maja i skogen. tänkte att eftersom hon harså rund och go rygg vill jag rida barbacka utan att flyga av.. satte på den å kom ut å fy jag har aldrig vait me dom nått värre. uch jag hoppade av å slängdeden i stallet sen red jag barbacka utan ändå. för d eva de vidrigaste jag haft å sridit i. stolsits å de ena med de tredje så uch å fy för sånna..

Men herregud, ta en högre pall då :cool:

finns ingen högre i stallet, men orka det här alla bara angriper en för man säger vad man tycker. och nej jag behöver ingen lektion jag ville bara skriva att jag med barbackagjord när jag rider ut och att jag tycker det är mysigt, men nej då ska folk börja klaga och hålla på och säga att jag skadar min häst, ska jag bli glad och hoppa högt. Hon får inte ont i ryggen av att jag rider med den och jag har gjort det länge. Jag tror jag vet mer än er om min häst!

Jag använde en period barbackagjord vid uteritterna. Det var inte bekvämt iom stolsitsen och att gjorden var "för" bred.
Jag använde också stigbyglar då, satt upp från en ramp som jag ställde hästen bredvid men ville ha ett sätt att i teorin lyckas kunna ta mig upp om jag ramlar av eller behöver hoppa av pga något riktigt läskigt för kusen - vilket inte var vanligt, hände ett tillfälle att jag hoppade av och då var det pga att en brandbil blockerade traktorvägen jag skulle rida på så jag behövde gå genom en smal passage mellan brandbilen och träd bredvid, med ytterligare en brandbil ca 20 meter bort som fortfarande höll på att släcka det sista av ett brinnande hus :crazy: då ställde jag kusen i ett dike för att komma upp med minimalt tryck i stigbygeln, mer spänst och dra i manen.
Håller med om att det är bättre utan stigbyglar, kanske framförallt för uppsittningen och den vertikala stabilitetens skull.

Ens egen risk får man ju också tänka på - om gjorden snurrar runt när hästen skuttar åt sidan, hur kul är det? :p

Innan barbackagjorden var det tjock teddyvojlock + teddypadd med antingen en täckesgjord runt eller en smal tömkörningsgjord bara som stopp fram i branta nedförsbackar. Numera rider jag sällan barbacka utan med hyfsat stabila barbackapaddar utan stigläder/stigbyglar.

finns ingen högre i stallet

ta en stege då ;)

Återigen, det är INGEN här som på något sätt angripit dig personligen, bara förklarat varför ridgjord är en kass idé. Om du väljer att strunta i fakta och förklaringar så är det ju din sak...men vill du bli tagen på allvar behövs det kanske lite bättre argument än att det är mysigt och hästen är hög...

om din balans är så utmärkt så behöver du ingen ridgjord, Släng skiten i sopptunnan. Hur vet du att din häst inte har ont i ryggen?

Men jag sa ju inte att att det är mysig är ett av mina argument det var det jag skrev i böjran när kicki _ 84 , eller vad hon heter frågade om någon red med barbackagjord och vad man tyckte, jag ville skriva att jag tycker om att använda ridgjord och att jag gör det när jag rider ut...

Jag gick inte in här för att jag ville at det skulle bli värsta fajten om huruvida jag ska rida med barbackagjord för att den enlig er är dålig. Jag ville bara svara kicki_84 och berätta att jag rider med barbackagjord och jag och min häst trivs med det, vad alla andra än säger.

"om din balans är så utmärkt så behöver du ingen ridgjord, Släng skiten i sopptunnan. Hur vet du att din häst inte har ont i ryggen?"

Okej, ska jag bli angripen för att jag sa att min balans är bra? ;s jag tänker inte förklara för er varför jag rider med barbackagjord för ni förvränger allt man säger till något dåligt :crazy:
Veterinären har nyss varit ut och kollat på hennes rygg och hon har inte ont i ryggen!

finns ingen högre i stallet, men orka det här alla bara angriper en för man säger vad man tycker. och nej jag behöver ingen lektion jag ville bara skriva att jag med barbackagjord när jag rider ut och att jag tycker det är mysigt, men nej då ska folk börja klaga och hålla på och säga att jag skadar min häst, ska jag bli glad och hoppa högt. Hon får inte ont i ryggen av att jag rider med den och jag har gjort det länge. Jag tror jag vet mer än er om min häst!

bygg en då :confused:

när jag var runt 140-150 red jag på mammas nästan 170cm stora halvblod (barbacka) och trots att jag inte var så vig så hade vi en pall.. lixom.. hur svårt kan en pall vara att bygga? alt dyr att köpa?

Hur många hästar lider inte i det tysta?
själv vet jag breda hästar som gått med "smala travrsadlar" i 15år utan att visa tecken på smärta i samband med sadling osv. bara för att hästen inte visar behöver inte betyda att den inte tycker det gör ont? kanske vet den att den får en "smäll" (nu säger jag inte att du gör så!) när den gnager till på bettet osv.

att bli "påhoppad" på ett forum med många relativt rutinerade hästmänniskor om en sak som "bevisligen" är skadlig för hästen om man använder stigbyglar är väl inte att gnälla emot?

finns mkt man kan lära sig av andra, mer eller mindre bra. och att folk reagerar när personer använder ridgjord med stigbyglar tycker jag är bra. har man en bockig häst kan man väl ha en halsring eller dyligt?

varför var vet ute och kollade ryggen? ryggproblem?

Senast ändrad:

Det är DU som tar fakta som en attak. Jag skriver endast fakta enligt fysikens grundlagar. Jag påpekar inte mina argument till din häst och jag har aldrig sagt att h*n lider. Mina argument är allmänna!

Gillar du inte vad du hör so what. Ingen ide att börja bråka om det.

Okej tack för att du räknade ut det eller nått, hahaha ! Nä men ni säger ju saker som att man ska tänka så att man inte plågar sin häst då menar ni ju självklart att alla som rider med gjorden är elak mot sin häst ? eller hur!

Senast ändrad av en moderator:

bygg en då :confused:

när jag var runt 140-150 red jag på mammas nästan 170cm stora halvblod (barbacka) och trots att jag inte var så vig så hade vi en pall.. lixom.. hur svårt kan en pall vara att bygga? alt dyr att köpa?

Hur många hästar lider inte i det tysta?
själv vet jag breda hästar som gått med "smala travrsadlar" i 15år utan att visa tecken på smärta i samband med sadling osv. bara för att hästen inte visar behöver inte betyda att den inte tycker det gör ont? kanske vet den att den får en "smäll" (nu säger jag inte att du gör så!) när den gnager till på bettet osv.

att bli "påhoppad" på ett forum med många relativt rutinerade hästmänniskor om en sak som "bevisligen" är skadlig för hästen om man använder stigbyglar är väl inte att gnälla emot?

finns mkt man kan lära sig av andra, mer eller mindre bra. och att folk reagerar när personer använder ridgjord med stigbyglar tycker jag är bra. har man en bockig häst kan man väl ha en halsring eller dyligt?

varför var vet ute och kollade ryggen? ryggproblem?

Min häst har inget bett rider med bettlöst! men åh jag har bara sagt att jag använder gjorden när jag rider ut i skritt, och jag tänker inte skippa den !

ja hon har haft ryggproblem så jag kollar henne då och då! Men det är inte av att jag använder barbackagjorden!
Henne förra sadel låg och tryckte....

Okej tack för att du räknade ut det eller nått, hahaha ! Nä men ni säger ju saker som att man ska tänka så att man inte plågar sin häst då menar ni ju självklart att alla som rider med gjorden är elak mot sin häst ? eller hur!

Och du säger att vi andra vrider om det du säger till något annat? Det kommer ju från rätt person hörre du.....

whatever orkar inte bry mig nåmer om det här! Jag rider med det jag vill! Hejdå!!!!!

Äh, kom igen nu tjejen ;)
Ingen kan veta precis allt om hästar, det vore helt omöjligt. Ibland finns det faktiskt andra som vet mer än man själv, och om man då lyssnar och tar till sig av deras kunskap så får man ju lära sig något nytt - det är så man bygger upp en alldeles egen kunskapsbank.

Vet inte hur gammal du är, men gissar vilt på 14-15?
Om du fortsätter med den där attityden, 'jag vet minsann vad som är bäst för min häst och alla som säger emot mig är elaka' så kommer din hästkunskap stanna i utvecklingen, och risken finns dessutom att din häst får lida för det.
Det finns massor och åter massor av genuin hästkunskap här på Buke, jag lär mig själv nya saker titt som tätt av att läsa här, trots att jag hållit på med hästar i ca trettio år.
Var snäll mot dig själv och stäng inte möjligheterna att lära dig nåt nytt :banana:

Min häst har inget bett rider med bettlöst! men åh jag har bara sagt att jag använder gjorden när jag rider ut i skritt, och jag tänker inte skippa den !

ja hon har haft ryggproblem så jag kollar henne då och då! Men det är inte av att jag använder barbackagjorden!
Henne förra sadel låg och tryckte....

vart har jag skrivit att du har bett?:confused:

Äh, kom igen nu tjejen ;)
Ingen kan veta precis allt om hästar, det vore helt omöjligt. Ibland finns det faktiskt andra som vet mer än man själv, och om man då lyssnar och tar till sig av deras kunskap så får man ju lära sig något nytt - det är så man bygger upp en alldeles egen kunskapsbank.

Vet inte hur gammal du är, men gissar vilt på 14-15?
Om du fortsätter med den där attityden, 'jag vet minsann vad som är bäst för min häst och alla som säger emot mig är elaka' så kommer din hästkunskap stanna i utvecklingen, och risken finns dessutom att din häst får lida för det.
Det finns massor och åter massor av genuin hästkunskap här på Buke, jag lär mig själv nya saker titt som tätt av att läsa här, trots att jag hållit på med hästar i ca trettio år.
Var snäll mot dig själv och stäng inte möjligheterna att lära dig nåt nytt :banana:

Jag är 17! Och jag vet vad som är bäst för min häst! Hon trivs med gjorden då gör jag det!

Senast ändrad av en moderator:

Det handlar inte om att vara elack. Varför vrider du allt så mycket?

Lämnar denna diskussionen eftersom du är helt omöjlig att diskutera med.

Hon trivs med gjorden då gör jag det!

Har hon sagt det?;) Jag är fortfarande nyfiken på varför man använder ridgjord om man ändå inte har någon nytta av den? Visst om man har dålig balans kanske det kan hjälpa till, men det hade ju inte du? Och det där att det skulle vara svårt att komma upp, hur stor är hästen egentligen? 190cm?
Jag använde ridgjord en gång när jag red barbacka på min runda fjording med "svaijig" gång. Men jag hade inga stigbyglar därimot ett "handtag" som jag kunde hålla mej i när jag var påväg att glida av. Det enda jag minns är att det var väldigt obekvämt.:D

Jag är 17! Och jag vet vad som är bäst för min häst! Hon trivs med gjorden då gör jag det!

tråkigt att du har den inställningen...
som någon skrev innan, här finns det hur mycket kunskap som helst, bara att läsa vad andra har skrivit, så lär man sig något varje dag.
men så länge du har den inställningen att du vet bäst själv kommer du tyvärr inte att lära dig så mycket.....

tänkvärt;
ju mer jag lär mig, desto mer förstår jag att jag inte kan ett dugg!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 672
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
453
Senast: Emuliiaa
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 945
Senast: Görel
·
Utrustning Ni som har lite större storlekar på ridbyxor vart köper ni dem? Jag har kikat på hööks hemsida men hittade inte många ridbyxor där som...
Svar
7
· Visningar
595
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Muddypaws 24/25