Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ridgjord!

Jag är 17! Och jag vet vad som är bäst för min häst!

Ja det trodde jag också under tonåren. Det är konstigt det att det verkar som att ju äldre man blir desto sämre inser man att man rider och desto mindre verkar man kunna. Undra om det verkligen är så att man blir sämre och sämre eller om man bara insett hur mycket det finns kvar att lära.

ju mer jag lär mig, desto mer förstår jag att jag inte kan ett dugg!

Det märker jag varje dag, och inte bara när det gäller hästarna! :bow::bow::bow:

Men när jag var 13 kunde jag aaaallt!! Speciellt om hästar... ;)

Ja det trodde jag också under tonåren. Det är konstigt det att det verkar som att ju äldre man blir desto sämre inser man att man rider och desto mindre verkar man kunna. Undra om det verkligen är så att man blir sämre och sämre eller om man bara insett hur mycket det finns kvar att lära.

precis samma här

*knapplån*

kopierar svar från 2 andar trådar om dessa ridgjordar..

OBS! VARNING!
Under detta ämne finns en hel djungel! de enda "sadeltingestar" som kan användas under längre tid (mer är 3 mån) är BOMSADLAR och BOMLÖSA SADLAR MED SPECIALPAD..

Barbackapad
en tjock skumgummidyna, ofta klädd med teddytyg och med brett nylonband som man fäster en westernasadelgjord i.. denna är helt OK att använda för den har inga stigläderfästen eller stigläder så det blir inget extra tryck över ryggraden..

Barbackasadel
ser ut nästintill exakt som Barbackapaden men är utrustad med stigläderhållare på nylonbandet, ett stort NEJ! att använda med stigbyglar då hela tyngden från ryttaren förläggs till nylonbandet som trycker rakt på ryggraden, ryggproblemen kommer som ett brev på posten..

Ridgjord
kallas även mycket felaktigt för Barbackagjord t.ex hos hööks, detta är en 12 cm bred lädergjord med stigläderfästen och putor undertill för att den inte ska trycka på ryggraden. denna är stabil och absolut inte skadlig för hästen sålänge du inte använder den mer än 3 månader*.. man använder den med en vojlock eller fårskinn under för att inte smutsa ner den och för att ryttarens komfort ska bli bättre..

* det fanns en tråd om denna där en bukare (tror h*n är aktiv fortf.) pushade på om och om igen om att hennes kompis häst fått gropar i ryggmuskulaturen av denna ridgjord och den skulle förkastas helt och hållet, men efter många turer så kom det fram att hästen gått med den i TRE ÅR! och växlat i hull och muskulatur, samt att ryttaren alltid red lätt i traven och travade väldigt mycket, det vill säga att hästen BYGGDE muskler runt ridgjorden och det är inte rätt..

Här är ett påstående från den andra tråden..

:D
ser tyvärr altför många hästar med ridgjord + stigbyglar som i protest kastar upp huvudet med bakåtstrukna öron varje gång de ställer sig i stigbyglarna.. :cry:

då har de ju ont i ryggen från början :mad: förmodligen får en illapassande sadel och sen "mellan" en skitdålig sadel och bra sadel sätter man på en ridgjord och DÅ gör det givetvis ont pga att hästen är omusklad och kankse till och med skadad av den dåliga sadeln..
och ett problem är även att gjorden sätts för långt fram så framkanten går i manken = obehag..

jag har själv ridit 3 mån på en c-ponny mellan sadlar, hon var välmusklad och jag vägde 60 kg, red lätt, stod i fältsits och hoppade helt utan protester, ingen ömhet eller några ryggproblem alls, hur vet jag det? palpering före och efter ridpass samt kiropraktorbesök både före och efter perioden..
anledningen till sadelbytet var att sadeln var lånad, jag och polaren turades om att rida med tjock ridpad med gjord och sadel, ganska ohållbart i längden..

förklara det om ridgjorden nu är så förbannat kass...

dessutom.. om man nu tvunget ska räkna ut det exakta trycket på hästens rygg så är det inte så pissenkelt som det verkar, vad fjordtokan helt och hållet har stuntat i att räkna på är vinkeln vid varje kvadratcentimeter, en sluttande vinkel ger ett annat tryck, för ingen häst är totalt platt på ryggen eller hur..
och det är ju ett ENORMT tryck därsägs det men när ryttaren sitter på sittbenen säg en ganska normalbyggd ryttare, hur pass mycket mer fördelas trycket? och betänk då att ryttaren faktisk inte 100% lägger ut trycket över hela sittyran utan sittbenen trycker mer än lårmusklerna..

Experimentet!
ta en kompis till hjälp, låt denna sitta på ditt lår och "tappa balansen" så att sittbenen gräver ner sig i ditt lår.. UNDERBAR KÄNSLA VA!
vik ett vanligt sittunderlag på längden, lägg det mellan ditt lår och kompisens sittben.. låt kompisen "tappa balansen" igen.. 10 ggr mjukare än förra experimentet och du skulle säkert lätt kunna dubbla vikten på kompisen utan att det gör lika ont som utan underlägget emellan..

BeastieBabe;10299488jag har själv ridit 3 mån på en c-ponny mellan sadlar skrev:
, hur vet jag det? palpering före och efter ridpass samt kiropraktorbesök både före och efter perioden..
anledningen till sadelbytet var att sadeln var lånad, jag och polaren turades om att rida med tjock ridpad med gjord och sadel, ganska ohållbart i längden..

förklara det om ridgjorden nu är så förbannat kass...

Det bevisar ju ingenting annat än att det funkade med just den hästen, under just de omständigheterna.
På samma sätt kan man 'bevisa' allt möjligt, tex att Börjessadlarna är kanonbra, att man inte behöver någon pad till bomlös sadel och att vuxna kan rida B-ponny.

Riktiga bevis får man fram genom ordentliga, faktaunderbyggda undersökningar - inte erfarenhet av ett enda fall.

Min häst har inget bett rider med bettlöst! men åh jag har bara sagt att jag använder gjorden när jag rider ut i skritt, och jag tänker inte skippa den !

ja hon har haft ryggproblem så jag kollar henne då och då! Men det är inte av att jag använder barbackagjorden!
Henne förra sadel låg och tryckte....

Dilemmat här blir väl att nu VET du att det inte är bra. Men du fortsätter. Då blir det en konflikt i huvet. Kanske därför du tar det som ett påhopp? :p
Det finns som sagt andra alternativ. En bra barbackapad kan göra att man sitter såpass bekvämt och får bra fäste för rumpan att man inte behöver stigbyglarna (jag red t ex ut med barbackapad utan stigbyglar första gången jag red ut nya hästen - som var piggare och tittigare än beräknat... men satt kvar gjorde jag, trots tvärvändningar, något sidokast, oönskad trav och grejer! ;) )

Har hästen haft ryggproblem kan man ju även fundera på en billigare variant av bomlös sadel med tryckfördelande pad. Då är det helt ok att använda stigbyglar även om man inte ska stå i dom överdrivet mycket.
Rent konstruktivt så knatar du åt fel håll - hästen har haft ryggproblem, och då vill/bör man göra det så skonsamt som möjligt för ryggen. Det gör du inte nu. Om du skulle sluta tynga i stigbyglarna whatsoever och BARA ha dom som trygghet så tror jag inte trycket blir så frekvent att det gör någon skada.

Det bevisar ju ingenting annat än att det funkade med just den hästen, under just de omständigheterna.
På samma sätt kan man 'bevisa' allt möjligt, tex att Börjessadlarna är kanonbra, att man inte behöver någon pad till bomlös sadel och att vuxna kan rida B-ponny.

Riktiga bevis får man fram genom ordentliga, faktaunderbyggda undersökningar - inte erfarenhet av ett enda fall.

Men framförallt så är det inte säkert att trycket gör någon skada just NU.
Ibland kan det kännas som väldigt långsökta kopplingar mellan olika krämpor och vart det kommer ifrån, kroppen är väldigt komplex, ibland nästan så det känns ologiskt för att vi får svårt att hänga med om det blir för "långsökt" koppling. Vi börjar ofta inte koppla förrän problemet visar sig på samma ställe som symptomet - tandproblem eller bett som gör ont om hästen är orolig i munnen, sadel som passar illa när hästen är aggressiv vid sadling osv.
Om en ryggkota t ex "misshandlas" genom överdrivet tryck, då kan det bli en obalans som inte visar sig förrän det rinner över. Att för mycket i kroppen är i obalans = man börjar se symptom.
Det tror jag är en anledning att man kan göra så mycket dumma grejer utan att märka av det förrän efter många år i vissa fall. Kroppen TAR skada, men man märker det inte förrän det "rinner över" och då kan det uttryckas på ett helt annat sätt än vad man förväntat sig utifrån det "felaktiga".

Vinkeln har mindre betydelse i detta fall, det är ett snitt, denna vikt kommer ligga på den ytan. Sedan är vinklarna så små och det finns ingen bom.

Kul att det funkade för fin häst men det är inte lika många som har välmusklade hästar och dessutom kollar upp dem nog före och efter.

Min häst har gått med ofördelaktiga sadlar större delen av sitt liv och har aldrig visat något. Varken vid palpering, massage mm. Däremot hade hon aldrig funkat bra i ridningen. Detta ändrades totalt efter att ha bytt sadel.

jaha.. där faller ditt argument direkt..

Börjessadlar är crap, det finns en minimal chans att kunna få en sadel som faktiskt har jämn stoppning, lika långa bossor, rak bom etc etc.. men chansen FINNS, dock är de bra exemplaren mycket stora undantag då merparten är rent crap..
Pad under bomlös, jag det beror faktiskt på om hästen har en framträdande ryggrad, jag har sett alldeles för många islänningar, shettisar och andra kallblodshästar som istället för uppstående och kännbar ryggrad haft ett "dike" på ryggen dels för att hästen är musklad och dels för att den är enormt fet..
Små vuxna kan rida B-ponny..

bara för att fakta säger att "normal sett är det inte så" så betyder inte det att det är det ENDA som är rätt..

men till frågan om ridgjorden..

Du menar att ponnyn jag red är ett missfoster av naturen som hade überstarka muskler och inte tog skada av det för att hon är en på miljonen? :smirk: det var en vanlig New Forest, född 1990, harvat 4 år på ridskola före polaren köpte henne..

nej skärp till dig.. om alla hade vett i skallen och såg till att hästen var välmusklad före användadet av ridgjord, red i form och höll koll på hästens rygg och inte red med ridgjorden längre än nödvändigt skulle ingen häst ha några som helst problem med ridgjordar..
Hööks verkade ju ha nått infopapper, kanske dom skulle lägga till att hästen bör vara musklad innan användning och inte ridas med gjorden för att bygga upp muskler, det är ju då det blir fel..

du kanske ska starta en tråd om att betfor bör förbjudas för att folk som inte har vett att förbereda den ordentligt kommer att ha ihjäl sin häst.. precis som du predikar i denna tråden om att saker som okunniga kan skada sina hästar med bör förbjudas..

Senast ändrad av en moderator:

Förresten allihopa. jag har ännu inte fått höra några sorgehistorier om de skador ridgjordarna åstadkommit.. men se till att ha med fakta!

svar på dessa frågor måste du ha med!
1. Hur musklad var hästen före användandet av ridgjorden?
2. Musklade hästen på sig under användandet av ridgjorden?
3. Reds hästen i form under ridpassen med ridgjorden?
4. Under hur lång period användes ridgjorden?
5. Tränades hästen på något annat sätt under perioden ridgjorden användes?
6. Hur såg hästens muskulatur ut efter perioden av ridning med ridgjord?

ja jag kan börja med att referera den användare som hade en kompis vars häst fått stora gropar i ryggmuskulaturen efter ridgjord..

1. Hur musklad var hästen före användandet av ridgjorden?
Dåligt musklad.

2. Musklade hästen på sig under användandet av ridgjorden?
Den musklades av och på flertalet gånger under perioden i och med att den gick på bete, hade viloperioder etc.

3. Reds hästen i form under ridpassen med ridgjorden?
Nej, trav lättridning i skogen bara.

4. Under hur lång period användes ridgjorden?
3 år.

5. Tränades hästen på något annat sätt under perioden ridgjorden användes?
Nej, ägaren hade inte lust.

6. Hur såg hästens muskulatur ut efter perioden av ridning med ridgjord?
Det var gropar i ryggmuskulaturen efter putorna under ridgjorden.

summa summarum, det hela var helt och hållet ryttarens okunskap och dumhet som ställde till det, inte ridgjorden i sig..

nej, du har fel..

om man inte vet hur man ska använda utrustning där det lätt kan förekomma negativa effekter är det hästen som betalar priset.

med kunskap skadar man inte hästen med en ridgjord..

jag använder en ridgjord med stigbygla när jag rider min gammling.

Både hon och jag kan tro er eller ej, jobba bättre i denna än i en vanlig sadel. Båda slapnar av bättre och hon använder ryggen att arbeta med.
Spänner den inte strax bakom bogbladen så att den liggr och trycker där. Sitter sedan nästan på den så att jag inte hamnar i någon speciell stolsitts.
JAg har en gel-pad och en vanlig pad av teddy mellan schabrak och gjorden.

Dock rider jag varken lätt eller sitter upp med den.

Mycket sunt användningssätt av en ridgjord :bow:

till er andra:
det finns folk som kan använda en ridgjord på rätt sätt.. och det är väl bättre att informera om hur man ska använda den än att bara sitta och gapa ut att det är dåligt och ditten och datten negativa effekter m.m..

Många små vuxna kan rida b-ponnyer utan problem. Jag ör en utav dem. Inte dem minata, men jag kan rida min b-ponny utan problem och han är 125. Han används som min ridhäst. Det är inte storleken på hästen som avgör utan hur den är uppbyggd.

Många små vuxna kan rida b-ponnyer utan problem. Jag ör en utav dem. Inte dem minata, men jag kan rida min b-ponny utan problem och han är 125. Han används som min ridhäst. Det är inte storleken på hästen som avgör utan hur den är uppbyggd.

Ja men det är ju det som var min poäng :idea: Naturligtvis finns det en del vuxna som kan rida B-ponny utan problem, men man kan inte ta det som bevis för att ALLA vuxna kan rida B-ponny.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 672
Senast: morgaine
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
452
Senast: Emuliiaa
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 943
Senast: Görel
·
Utrustning Ni som har lite större storlekar på ridbyxor vart köper ni dem? Jag har kikat på hööks hemsida men hittade inte många ridbyxor där som...
Svar
7
· Visningar
595
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka