Sv: Ridgjord!
Det bevisar ju ingenting annat än att det funkade med just den hästen, under just de omständigheterna.
På samma sätt kan man 'bevisa' allt möjligt, tex att Börjessadlarna är kanonbra, att man inte behöver någon pad till bomlös sadel och att vuxna kan rida B-ponny.
Riktiga bevis får man fram genom ordentliga, faktaunderbyggda undersökningar - inte erfarenhet av ett enda fall.
jaha.. där faller ditt argument direkt..
Börjessadlar är crap, det finns en minimal chans att kunna få en sadel som faktiskt har jämn stoppning, lika långa bossor, rak bom etc etc.. men chansen FINNS, dock är de bra exemplaren mycket stora undantag då merparten är rent crap..
Pad under bomlös, jag det beror faktiskt på om hästen har en framträdande ryggrad, jag har sett alldeles för många islänningar, shettisar och andra kallblodshästar som istället för uppstående och kännbar ryggrad haft ett "dike" på ryggen dels för att hästen är musklad och dels för att den är enormt fet..
Små vuxna kan rida B-ponny..
bara för att fakta säger att "normal sett är det inte så" så betyder inte det att det är det ENDA som är rätt..
men till frågan om ridgjorden..
Du menar att ponnyn jag red är ett missfoster av naturen som hade überstarka muskler och inte tog skada av det för att hon är en på miljonen? :smirk: det var en vanlig New Forest, född 1990, harvat 4 år på ridskola före polaren köpte henne..
nej skärp till dig..
om alla hade vett i skallen och såg till att hästen var välmusklad före användadet av ridgjord, red i form och höll koll på hästens rygg och inte red med ridgjorden längre än nödvändigt skulle ingen häst ha några som helst problem med ridgjordar..
Hööks verkade ju ha nått infopapper, kanske dom skulle lägga till att hästen bör vara musklad innan användning och inte ridas med gjorden för att bygga upp muskler, det är ju då det blir fel..
du kanske ska starta en tråd om att betfor bör förbjudas för att folk som inte har vett att förbereda den ordentligt kommer att ha ihjäl sin häst.. precis som du predikar i denna tråden om att saker som okunniga kan skada sina hästar med bör förbjudas..