Ridgrimmor

Sv: Ridgrimmor

Jordgubben från Skåne skrev:
ok vart kan man köpa dessa då:)
http://www.hooks.se/Butik/docs/maindef.asp?pf_id=SE-300404

Hööks säljer såna Bitless Bridle, se länken. Ser rätt snyggt ut tycker jag, i läder.

Däremot tror jag att det är överdrivet att det ger så mycket tryck på nacken och på motsatt sidostycke. Det är för mycket friktion för att det ska ge någon tydlig sådan effekt. Effekten bör bli att det verkar som tex ett sidepull, dvs drar nosen åt sidan, plus att det klämmer om runt nosen när man tar i tygeln. Eftergiften bör även bli aningen långsammare än om tygeln går direkt till näsa/bett - eftersom tygeln måste löpa genom ringen och friktionen bromsar.

Jag tycker ändå att det verkar vara en vettig uppfinning! Men man ska komma ihåg att det inte är något "magiskt" med olika redskap. Titta på grejerna och tänk igenom själva hur det ser ut att inverka. Testa och experimentera, gärna på er själva så att ni känner hur det känns. Det är så många som bara påstår "så här är det" och ofta är det något magiskt som sägs hända, men det stämmer inte alltid med fysikens lagar och då väljer jag att tro på de senare.

Kanske inte just i denna tråd, men i många andra, så jag passar på att påminna om att man bör tänka lite själv :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
423
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
535
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
283
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka