ridgymnasium

E

Enigma

Skulle vilja gå på ett ridgymnasium med naturinriktning, någon som vet vad det finns att välja på? Och om det finns någon hemsida också.
Tacksam för svar!

På Grans i Piteå finns det, fast i ettan har man alla inriktningar, och väljer sen till häst i tvåan om man nu vill ha det.
I Kalix finns det ju ett ridgymnasium (jag går där) dock samhällslinje, men man kan ju läsa naturämnena på sidan om (en del av dem)

Jag gick specialinriktat hästskötar och ridledarutbildning i Vansbro. Det är enligt mig den klart bästa hästutbildningen i Sverige på gymnasienivå, både praktiskt o teoretiskt. Har flera kompisar som gått på Plönninge, Strömsholm, Svenstavik och Bollerup och alla håller med om att den här utbildning verka vara den bästa. Hästarna går minst MSV i antingen hoppning eller dressyr och ridläraren rider GP dressyr. Nåja, nog skrytet om dem. Eftersom programmet är specialinriktat på hästkunskapbiten är det ingen speciell naturinriktning, men man kan plocka ihop kurser själv så att det blir natur. Vet att det var en tjej som gjorde det förut.
Hemsidan till stallet där vi är 3 dagar i veckan är www.vansbroryttarsallskap.org
Till skolan vet jag inte riktigt vad adressen är, men om du är intresserad kan jag ta reda på den åt dig.
Vill du veta mer får du gärna maila eller skriva något här.
MVH/Renée
renee@delta.se

Sv: ridgymnasium

Jag hörde att det var "Nån" som gick i Kalix på Ridgymnasiumet där..Är dte bra där? och hur höga poäng bör man ha för att komma in? sne var det svårt att komma in kunskapsmässigt innom ridningen? MVH maja

Man måste göra ett ridprov och få G, VG eller MVG på det för att ha chans att bli intagen.
För ett MVG på ridprovet får du 60 extra poäng till ditt grundskolebetyg.
För VG får du 30 extra poäng.
Vid G får du 0 extra poäng.
Så om du har G i alla grundskoleämnen kan du ändå ha en chans att komma in.

Skulle vilja gå på ett ridgymnasium med naturinriktning, någon som vet vad det finns att välja på? Och om det finns någon hemsida också.
Tacksam för svar!

Ösby i sala är väll naturbruksgymnasium, ska dit imorgon och kolla hur det är där, kan ju återkomma imorgon om de finns häst inriktning ?? :d :)

Jag går på Flyinges hippologigymnasium. Där kan man välja mellan Natur och Hästhållning inför år 2.
Men man ska ju vara medveten om att platserna delas 50/50. Oftast har det dock varit bråk om hh-platserna.

aa dom sa de, och dom visade hästben ( RIKTIGA) som dom lär sig sko på som dom har i en frys *spy smiley* :eek:

jag har hört av en tjej (flyttade till oss från bollerup) att dom tvingar ettorna att hoppa i grispisstunnan och kastar ruttna ägg i ders hår som "inspark":crazy:

jag går på bollerup naturvetenskap och hästinriktning. vill bara påpeka att bollerup är inget ridgymnasium utan hästgymnasium. inte väldigt mycket ridning...men väldigt trevligt :) kolla www.bollerup.se :smirk:

hmm. bollerup har inget veterinärprogram, utan man läser samhälle/naturvetenskap/naturbruk med inriktning häst eller jord.
däremot kan man välja till en kurs som heter djursjukvård där man läser om djurs sjukdomar mm. sen läser vi även hästkunskap där man lär sig om hästens anatomi, matspjälkning mm.

_paniiik_: insparken är numera rätt reglerad eftersom lärarna inte gillade våran så värst mycket :p ruttna ägg i håret och grispissbad har inte förekommit på länge, om ens alls, så vitt jag vet.

Vart i landet bor du? Jag gick på Lillerud naturbruksgymnasium... i karlstad

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 330
Senast: Äpplet.
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
875
Senast: Squie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
1 020
Senast: Roheryn
·
IT & mobiler Jag skulle vilja - snabbt och enkelt - fixa en hemsida till mitt författarskap och mina böcker. Utan att det kostar en förmogenhet och...
Svar
5
· Visningar
333
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur