Ridgymnasium?

Sv: Ridgymnasium?

GÅr på ett gymnasium i Falkenberg. Ett nystartat. Där går även en som hoppade av plönninge för att gå det,enligt henne var det väldigt dålig "kvalite" på ridningen,man red sällan (tror det var 1ggn/v och det var inget avancerat. Och man fick inte ha med sin egen häst på lektionerna:S

Så har du egen häst tycker jag du ska söka till rosensparre i falkenberg,jag går fälttävlan där. Det skiljer sig från dom andra hästgymnasiumena då detta mer är ett ridsportgymnasium. Inriktningarna är främst fälttävlan (det ät det skolan mest gör reklam för) men du kan också inrikta dig på hoppning,dressyr,islandshäst eller gå hovslagarlinjen.

Enligt kompisen jag går ihop med så är rosensparre så mkt bättre än plönninge,iaf om du vill komma ngnstans med ridningen.
Här behöver du inte hålla på med andra djur än hästar och inte tex trav som det är på många andra (förvisso är det roligt men detfinns inte med i kursplanen för oss).

Har rosensparre ngn hemsida ?? Vi ska ev. flytta till falkenberg om något år så kanske är det ngt för mig..... har sökt strömsholm i första hand men kommer jag inte in där så vet ja inte riktigt vart jag vill......
 
Sv: Ridgymnasium?

Som jag har förstått de har dom inget eget internat :( så där sket sig de.... fast de stod iof att man kunde få hjälp med att ordna boende men kul att bo helt själv :S Jag skulle nog bara behöva eget boende i 1an och kasnke lite i 2an för sen flyttar resten av familjen men jag tyckte deras hemsida var lite oklar med information.... har skolan tex egna hästar osv??
 
Sv: Ridgymnasium?

Jag går fortfarande i åttan, men funderar på att söka till strömsholm i nian(ridsportgymnasiet). Jag har inga problem med intagningsbetygen, men när jag läste om strömsholm stod det att kraven för ridsportgymnasiet var att man ska ha klarat LC dressyr och 90cm hoppning på stor häst eller D-ponny. Men ridningen på ridsportgymnasiet måste väl vara på betydligt högre nivå än så, eller? har dom något ridprov för att man ska få komma in eller så, för jag menar, LC klarar väl nästan vem som helst med rätt häst?
 
Sv: Ridgymnasium?

Haallllå!
är det någon som går på plönninge som är intresserad att berätta lite hur allt är där och hur de fungerar där.. vore kul att prata med någon som går där iallafall .har sökt dit till hösten , första val.
ha de gött:rofl:
 
Sv: Ridgymnasium?

Jag har också sökt dit och är prel intagen :banana: :banana:
 
Sv: Ridgymnasium?

ej läst hela tråden så svar till TS:

jag har själv funderat på Plönninge hästgymnasium, jag tyckte det verkade väldigt bra men kolla runt ordentligt innan du bestämmer dej..* dom har internat och det finns flera inhyrningsstall utanför skolan där man kan ha sin häst. Jag var nästan helt säker på att jag skulle hoppa av det jag går nu och börja om på plönninge men de sket sej... men skolan verkar underbar.
 
Sv: Ridgymnasium?

vad roligt , jag blev också preli. intagen!! :)):bump: :banana:
 
Sv: Ridgymnasium?

Vore kul att snacka med någon som går där eller ska börja där eventuellt,
 
Sv: Ridgymnasium?

Jag går fortfarande i åttan, men funderar på att söka till strömsholm i nian(ridsportgymnasiet). Jag har inga problem med intagningsbetygen, men när jag läste om strömsholm stod det att kraven för ridsportgymnasiet var att man ska ha klarat LC dressyr och 90cm hoppning på stor häst eller D-ponny. Men ridningen på ridsportgymnasiet måste väl vara på betydligt högre nivå än så, eller? har dom något ridprov för att man ska få komma in eller så, för jag menar, LC klarar väl nästan vem som helst med rätt häst?


Inget ridprov till RSG, men dom delar ju in en i grupper efter ridkunskap. Så jag tror att du även om du ligger på högre nivå kommer att utvecklas mkt. Är du jätteduktig kanske du ska söka till RIG istället?
 
Sv: Ridgymnasium?

Jag har sökt strömsholm som förstahandsval och plönninge som andrahandsval och kom in preliminer:)
 
Sv: Ridgymnasium?

är preliminärt intagen till Holmens häst och ridutbildning i kalix :)
 
Sv: Ridgymnasium?

Har själv "kommit in" på Strömsholm, men jag vet inte om jag komemr välja att gå där eller inte :/ Svårt val, har gått på ett "vanligt" gymnasium ett år redan å då får man 10 poäng extra på intagningen och jag hade 315 innan så... :) Men d e ju jävligt mkt att funta på...
 
behöver massa tips på olika BRA ridgymnasium, är de nån som går eller gått på halmstadsridgymnasium? är det bra? vet faktiskt inte vad jag ska väja, men kom med förslag! :)
 
Sv: Ridgymnasium?

Inget ridprov till RSG, men dom delar ju in en i grupper efter ridkunskap. Så jag tror att du även om du ligger på högre nivå kommer att utvecklas mkt. Är du jätteduktig kanske du ska söka till RIG istället?

Rosensparre delar inte in i grupper....dom som inte har egen häst rider i en grupp och dom med häst i en,i princip. Den enda indelningen som sker är att tränaren försöker ha lika många i grupperna...det är det enda mig veteligt (går andra året nu...)
 
Sv: Ridgymnasium?

aa tjena asså, har precis samma problem:P har funderat på flyinge, och där kommer jag förmodligen in men känner att jag nog inte är tillräckligt duktig för det:S sen får jag ju flytta också. annars ar jag funderat på tenhult, det som verkar dåligt med det är den "vanliga" utbildningen. är det nån som har erfaranhet av tenhult, bra/dåligt?
 
Sv: Ridgymnasium?

nu är det ju snart dags att välja gymnasium för min del, och jag är så förvirrad. :confused: har tänkt att söka till jälla, hästhållning men har kommit på att jag skulle vilja gå något mer avancerat, mer inriktat på ridning. det enda ridsportgymnasium jag känner till är strömsholm, men där kommer jag inte in. är det någon som vet något bra ridgymnasium? där man kan ta med egen häst? tar alla tips jag kan få, i hela sverige!
/tack


hej:) jag kommer inte heller in på strömsholm tror jag så jag ska söka hallands ridgymnasium i varberg jag tycker dom verkar vara super bra där nere:)
P.S min syster gick Jälla o tröttnade,fast det är ju olika från person till person:)
 
Sv: Ridgymnasium?

Faan den vill jag gå på xD Men såg just att dom inte har något elevhem :( Så antar att man inte får ta med sin häst heller? Det är nämligen ett måste för mig :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
654
Senast: valy
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 655
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 987
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp