Ridhästar kan ha en naturlig rörelseasymmetri – utan att ha ont

Ibland har ridhästar asymmetriska rörelsemönster fastän de verkar friska. En studie från SLU har visat att rörelsemönstret hos sådana hästar inte påverkades av antiinflammatorisk behandling mot smärta. Samtidigt går det inte att utesluta att vissa av hästarna ändå har ont.
 
Ni som kan trav minns väl Etain Royal som fick startförbud i Frankrike men som sågs som frisk i Sverige , han sprang ibland som en kratta men fort gick det , ett styrkefenomen . Blev 26 år .
Han gick ju sedan till Finland när han inte fick starta här mer pga ålder.
Fast jag har för mig att han inte fick starta i Frankrike då dom inte ansåg att det inte var trav när han travade som en kratta.
 
Ni som kan trav minns väl Etain Royal som fick startförbud i Frankrike men som sågs som frisk i Sverige , han sprang ibland som en kratta men fort gick det , ett styrkefenomen . Blev 26 år .
Och 191 starter varav 102 slutade bland de tre främsta... :bow:
Inte många, med eller utan symmetriska rörelsemönster, som kommer nära dom siffrorna idag.
Jätteintressant och behövlig studie. Hoppas det forskas mer på ämnet framöver.
 
Och 191 starter varav 102 slutade bland de tre främsta... :bow:
Inte många, med eller utan symmetriska rörelsemönster, som kommer nära dom siffrorna idag.
Jätteintressant och behövlig studie. Hoppas det forskas mer på ämnet framöver.
61 vinster :up:, han var en stor favorit för mig. Snygg var han också. Att se honom i ett stayerlopp var guld värt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Forskaren Marie Rhodin, och hennes team på SLU, har undersökt om ett oregelbundet rörelsemönster hos häst alltid orsakas av smärta –...
Svar
0
· Visningar
233
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 174
Senast: KAROLIJNAH
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 404
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
882
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp