Ridhästträningen börjar!

Mirraya

Trådstartare
Äntligen börjar ridhästträningen igen! Han bara vara där en gång förra året.. men ändå! Jag tänkte höra hur ni andra lägger upp er träning när ni rider på banan. Hur många varv/vilket tempo...? Vi pratar ju ridhäst nu i "normal ridhäst kondition" men vi ska ut och tävla distans så nu passar jag på att lägga in Täbykvällarna i träningschemat, några bra tips någon? :)

Sv: Ridhästträningen börjar!

Ska du tävla distans så antar jag att hästen är lite mer än bara "ridhästtränad"? Bra konditionsövningar är att trava och cantra långsamt, helst i form. Lägg in tempoväxlingar. Jobba med påskjut bakifrån. Lägg in en spritz, alltså en kort sträcka i snabb galopp, säg cirka 200-300 m från mål. Pulla upp hästen och skritta en kvart eller så. Ut igen, gör om samma procedur, med samlad trav och galopp. Spritza sista biten på upploppet.

Beroende på hur bra kondis din häst har kan du upprepa liknande hopkok av trav- och galoppövningar flera varv runt banan. En del distansryttare som kommer dit travar nästan hela kvällen, runt, runt. Det ger en uthållig häst, med långa och smala muskler. Mitt tips ovan ger större och kortare muskler med högre explosivitet. Ska du ENBART rida distans med din häst i höst så är kanske mer trav och mindre galopp att föredra. Ska du däremot hopptävla också eller rida jakt m.m. så kan du med fördel både trava och galoppera i olika tempon. Tänk bara på att sanden kan vara jobbig i början, så första gångerna är det nog bättre att bara rida ett eller två varv så inte hästen tröttnar. Och gärna med en skrittpaus mellan de två varven. (Intervallträning.)

Tänk bara på att skritt INTE hör hemma på galoppbanan och att ”uppvärmning” görs UTANFÖR banan. Jag rekommenderar alla att läsa reglerna igen, även om de är lite dåligt skrivna, för att tyvärr så är det sioså med hur de följs. I varje fall när jag har varit där… Det är verkliggen bra att ridhästträningen finns så snälla alla, tänk på att hålla uppsikt bakåt, det kommer ekipage i högre hastighet. Jag lovar…

Vad det gäller distans och galoppträning har jag varit inne med en av Sveriges bästa distansryttare som bland annat har varit en hel del utomlands där fullblod blivit allt populärare som distanshästar. Inte minst för att de just har en så bra och vägvinnande galopp. Hon galopptränar mycket efter som hon tjänar tid och puls (uttrycker man sig så?) på att kunna hålla ett vist galopptempo… Galoppen blir mer vägvinnande än travet, utan att vara ansträngande och höja pulsen, :confused: Typ eller nått…

Hur du skall träna din häst på Täby Galopp bör du nog fråga andra ”distansryttare”, men tänk på att underlaget är Mycket Tyngre än det hemma i ridhuset. Banan är dessutom över 1700m runt! :crazy: Hur ofta galopperar du två kilometer? Än mindre fyra, fem osv… Hur många varv i ridhuset motsvarar ett var på TG osv…

Jag förutsätter att alla som åker och tränar på Täby regelbundet vet att skritten inte görs på banan.

Gisburne skrev:
Jag förutsätter att alla som åker och tränar på Täby regelbundet vet att skritten inte görs på banan.

Jag har nästan blåst om kull några islänningar en gång och ett par halvblod en annan gång, och då talar vi om kanske 17.50 !! Dvs INNAN ridhästträningen... (då fullblod i "galopp-träning" har varit tillåtna att använda banan) vilka kom lugnt skrittandes ut i från 1600-meters tarmen, några hade till och med fräckheten att tala om för mig att man inte fick gå i Högervarv. :mad: Fatta den damen fick veta att hon levde. :devil: Tror inte jag tänker göra en nittigradare ut vid 16 efter ett riktigt snabbjobb, än mindre när de skrittade ett par studssiga övergödda halvblod där...

Jag är som sagt väldigt för ridhästträningen, den är en kul inkörsport för att öka intresset för galopp. Men farterna och de uppspelta hästarna kräver regler, regler som inte alltid följs så bra, även om de flesta gör sitt bästa.

Jag har också varit med om "dumheter" på ridhästträningen. Till exempel så skulle några nordismänniskor träna inför vårpremiären då de skulle ha nåt uppvisningslopp, så de ställde upp sig på rad över hela banan och stod stilla tills alla var redo och sedan for de iväg i full fart. Jädrar vad arg jag var, eftersom jag var tvungen att pulla upp min häst vid 600-stolpen för att nordisarna stod tvärd över banan och ropade till mig att "stanna, vi är inte klara!" och sen några svordomar om att jag inte skulle tro att jag äger banan. JAG?! :eek:

Och jag har fått skrika åt ponnyryttare många gånger när de travar i innerspår m.m. Men på senare år tycker jag att Nadja har varit bra på att upplysa de små ryttarna och hon har även sagt till övriga ryttare som inte följer reglerna. Tyvärr var det någon som beträdde innerplanen en gång när jag var där, och Nadja var övertygad om att det var jag eftersom vi båda hade bruna fullblod och red med vinrött schabrak. Den andra hann åka hem innan Nadja var klar med ponnyerna, och därför blev jag "syndabock" eftersom jag var kvar. (Men, Nadja, om du läser detta - jag lovar på heder och samvete att jag inte har beträtt innerplanen på någon ridhästträning! :D)

Vad skritten anbelangar så använder jag mig helst av 1350-fållan (eftersom den oftast är helt tom) eller 1600 om inte ponnyerna har uppvärmning där. Eller för all del parkeringen med omnejd.

Det händer en del mystiska saker på ridhästträningen m.a.o..? Jag var bara där 1gång förra året, då åkte jag dit sent och var helt själv!
Koll på banreglerna har jag men jag trodde att det var galopp som gällde på banan, hade ingen aning om att man kunde trava varv på varv... De kanske ska börja med ridhästträning på Solvalla också då :)
Sen tänkte jag på det du sa om att ta skrittpauser i div. fållor. Är det den fållan man skrittar in till banan på? Sen får man väl på ridhästträningen inte rida av banan åt motorvägen/stallområdet till, eller är det så att man inte får rida in på stallområdet men att man kan rida av banan och skritta lite innan man tar sissta rakan?
Nu i början blir det nog bara något varv för mig. Så småningom kanske man kan ta en skrittpaus och ett varv till.. Man skulle vilja kunna öka längden på träningen med ett halvt varv i taget..?
Det är iaf en otroligt bra möjlighet att konditionsträna sin häst!

Om det är öppet kan du säkert gå av banan vid 800 och gå ut i skogen åt höger, och komma tillbaka nästan nere vid 1350. Jag vet inte huruvida det är tillåtet för ridhästar, men fråga Nadja när du kommer dit, för säkerhets skull. Vet inte heller hur tillåtet det är att gå av banan vid motorvägen (även om du bara skrittar PRECIS utanför staketet och sedan går tillbaka in på banan) för under ridhästträningarna har jag helt undvikit att gå av åt det hållet för att slippa tjafs. Har varit för lat för att fråga vad som gäller också. Däremot ska du helt undvika stallområdet! *pekpinne* :smirk:

Ska du trava eller bryta av till skritt på banan så ska det ske så långt ut det går att komma, alltså mot ytterrailen. Och ska du cantra långsamt ska du inte heller komma in särskilt långt på banan, och innerspår ska du inte gå i alls om du inte ämnar gå flat out eller riktigt snabb canter. Just på ridhästträningen brukar tyvärr många tro att innerspår är "basen" och att man kan gå där hela tiden om man vill oavsett tempo. Och folk tänker inte på att en B-ponny som går flat out inte springer lika fort som ett fullblod som går flat out, så det gäller att hålla stenkoll på alla andra, hela tiden. Var inte rädd för att säga till andra om de inte följer reglerna, för händer det någonting så kommer du önska att du HADE sagt till.

Och förflytta dig aldrig inåt i banan utan att först kolla bakåt och var säker på att ingen kommer i full fart.

Vid 1350 m (bortre järnvägskurvan från läktaren sett) finns en fålla där du kan skritta runt ganska ostört. Var beredd på att det kommer tåg bara! :smirk: Annars kan du skritta vid 1600 m också, alltså där du kommer ut på banan från parkeringen.

Jag trodde att det bar Sten Bugge som höll i trådarna!?!
Sedan ett par månader har banan stängts av vid 800,det har byggts upp en ytterrail över den tarmen, pågrund av att hästar kommit lösa under de tidspressade torsdagsloppen (ingen tid att jaga häst utanför banan, det går fortare att fånga den på banan då) och inte hittat tillbaka till stallarna. Annars hade det nog varit ok att skritta på baksidan. Det är helt klart ett problem att det inte går att rida halva varv, kanske något som borde framföras? Tex, skulle flisen (det finns en flisbana innanför gräsbanan) kunna öppnas och enbart tillåta skritt åt ena hållet för de ekipage som nöjer sig med 1½, 2½ osv…

Har också "stört" mig på att det är svårt att rida halvvarv. Men de gånger jag behövt det har jag gått ut på baksidan vid 800. Men jag har inte ridit där på ett tag, så jag visste faktiskt inte att de har stängt för där...

Har inte träffat Sten på flera år faktiskt, nu när jag tänker efter. Bara Nadja och de som sitter i "sekreteriatet" för ponnygaloppklubben.

När man pratar om 800, 1300, 1600 m.m..... Var börjar det? Precis när man rider in på banan... mitt på kortsträckan.. eller börjar man räkna i början på första rakan??

Jag tänkte tittar man på ett lopp så är ju målet på samma ställe alltid och starten kan vara på olika ställen beroende på hur långt loppet är....

Så 800 kan väl inte alltid vara på samma ställe....? eller?:confused:

Som på ridhästträningen... startar man i 1600meters-tarmen.... ???

Senast ändrad:

Banan är om jag inte missminner mig 1730 meter lång, och det sitter rödvita och blåvita stolpar runt hela banan, med 200 meter emellan. Mållinjen är "noll" och sedan kommer 1600, 1400, 1200, 1000... ner till sista stolpen innan mål som betecknar 200 meter kvar. Man räknar alltså NER från 1700 meter till mål (noll).

Där du kommer ut på banan i den så kallade järnvägskurvan så passerar du "1600-meterstarmen", där starten för löp som är 1600 meter på dirttrack går. Nästa "tarm" i den bortre kurvan är startfållan för 1350 meter på dirt. (Den ligger alltså mellan 1400-stolpen och 1200-stolpen.) I nästa kurva står 800-stolpen och mitt på kortsidan (mot motorvägen) står 600-stolpen och sedan således 400 och 200.

Ja, det stämmer att olika långa löp startar på olika ställen, men då räknar man inte stolparna.

Hoppas att jag inte har rört till någonting nu, det var ett tag sedan jag red mera aktivt...

ninniw snääälllaaa säg att du har en snäll pålle å låna ut till mig...
jag har sånt ridsug så jag döööööör!!!!
red snabbjobb på angarn med min pålle sista september, sen dess är jag SVÄLTFÖDD...

toughcookie vilka tider är det? jag är sugen på å se din häst (fast du lär ju inte dyka upp med hingsten?)
skulle va kul å se!!!

Mirraya skrev:
När man pratar om 800, 1300, 1600 m.m..... Var börjar det? Precis när man rider in på banan... mitt på kortsträckan.. eller börjar man räkna i början på första rakan??
Jag tänkte tittar man på ett lopp så är ju målet på samma ställe alltid och starten kan vara på olika ställen beroende på hur långt loppet är....
Så 800 kan väl inte alltid vara på samma ställe....? eller?:confused:
Som på ridhästträningen... startar man i 1600meters-tarmen.... ???

Eftersom du själv har räknat ut att målet är på samma ställe borde du ju också förstå att 800m också är på samma ställe, annars hade det ju inte gått i hopp med målet eller hur? =)

Ni som tänkt att delta på ridhästträningen hoppas vi ju som sagt har läst igenom reglerna, men ett tipps är också att ta sig en titt på banskissen för Täby Galopp.
banskiss.gif

Finns i original samanhang: http://www.tabygalopp.se/banskiss.html

Det är mycket riktigt på 1600meters tarmen som ni kommer in i den så kallade järnvägssvängen (roslagsbanan går här parallellt med banan), den andra svängen är den mycket lämpligt benämnda motorvägssvängen (gissa varför…). På banskissen är det den för ridhästträning öppna Dirttracken (DTn eller Sandbanan) som markerats med brunt. Gräsbanan är grön, flisbanan är vit och de två hinderbanorna är markerade tillsammans med grönt i mitten.

För er som inte vet, så finns det utöver det som är markerat på skissen: några travvolter innanför hinderbanorna i motorvägssvängen, två gräsridvolter och fälttävlandshinder runtom på inner ovalen. Fullbloden förfogar även över en travslinga i skogen, en sandplan inne på området och en longeringsvolt. En liten travvolt utanför grindarna till stallområdet, och den så kallade järnvägsvolten, den lilla sandbanan som ligger längsmed uppfarten, som också tillhör anläggningen är tillåtet att rida fram ridhästarna innan man går ned till huvudbanan

Messy skrev:
ninniw snääälllaaa säg att du har en snäll pålle å låna ut till mig...
jag har sånt ridsug så jag döööööör!!!!
red snabbjobb på angarn med min pålle sista september, sen dess är jag SVÄLTFÖDD...

Hahah, har ju två fina ston, kan ju inte låna bort dem men du e välkommen o komma o rida dem i Vallentuna, men det har jag ju sagt för... =) Fina Missil skall tillome starta på Torsdag! *lyrisk* förkort, men hon måste ju få sin tredjestart så hon får handikapp...

låna på MÅNDAG menar jag ju heheee...

ah jag ska nog komma å hälsa på dig väääldigt snart...
fast min nästa lediga dag är torsdag, å då ska jag till min sötnos i uppsala (hästen asså) hehe..

Jodå, det var hingsten som skulle fått cantra lite men nu måste jag tyvärr på ett möte på kvällen och NATURLIGTVIS krockar det med träningen. Bläääää

vi löser det... du kör dit honom, jag rider, sen hämtar du honom efter mötet :angel:

han kan få åka en sväng till Uppsala å "få till det" oxå ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 180
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
4 016
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 015
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka