Ridhästträningen börjar!

Sv: Ridhästträningen börjar!

Jag tror inte han vet hur man gör:eek: ???
En av märrarna står och tokbrunstar mot honom (två meter från hans staket) men han bara flirtar med en av ponny valackerna som är dökär i honom.
Och den ska man slänga ut pengar för ett bruksprov på:crazy:.
Men jag älskar honom ändå:love: :love:

Bah! 1742 m var den... Men är det innerspår eller ytterspår eller mitt i?

Sv: Ridhästträningen börjar - även på Jägersro!

på måndagkvällar 18.15 för Alan Jack - ring Alan på 0707 731 007
man måste vara medlem i Point to point Jägersro, se:
medlem.spray.se/pointtopoint

även ridhästlöp kommer anordnas om intresse finns

Någon som vet hur långt det är runt banan på Jägers? Var där idag med min 3-åring, gick helt åt h-e! Fy fan vilket monster, på Fredag kommer veterinären och skär loss de kära delarna mellan bakbenen! :D
Han skrek, vrålade och gick på bakbenen (väldigt nära att slå över flera gånger :crazy: )
Det hade jag inte förväntat mig, startboxar mm sitter fint, men koncentrationen var nån annanstans, nej, fram med kniven så att vi kan få lite fokus på honom.
Han är en ängel att rida annars så jag blev mycket förvånad, han har skött sig prickfritt fram till denna dag. Men jag orkar inte bråka så veterinären får fixa resten, hi hi

Trist! :smirk: Jag fick lära mig när jag var ny inom galoppen att en hingst som klarar sitt tredje år i livet utan att bli som du beskriver kan vara kvar som hingst, men dem som blir knasiga när de blir könsmogna borde kastreras på en gång. Din pojke kanske precis har förstått han är hingst och har lite svårt att kontrollera sig? (Med betoning på LITE svårt! :rofl: )

Någon som vet hur långt det är runt banan på Jägers?

Ingen aning egentligen men det borde väl vara något liknande Täbys, 1730 starten går ju några hundra meter från mål. Så runt 1500 kanske? *funderar* :confused:

Det är nog en mycket sannolik beskrivelse du sa, han har som sagt fungerat väldigt bra fram till denna dag, men jag orkar inte strida med en hingst som redan första gången på banan uppför sig som han.
Har en 5-åring (som dessutom betäckt) i träning och som nu gör sin tredje säsong, han har inga såna fasoner, sköter sig prickfritt i alla lägen, så det är väldigt olika hur de klarar av att löpa som "riktiga" pojkar. Mitt mål som tränare är att alltid har hästar som uppför sig ordentligt och är koncentrerade på sin uppgift, och Frans tillhör inte den kategorin, och då mår han bäst av att bli valack.
En fråga bara, hur lång tid efteråt börjar ni rida dem igen efter kastration?
Jag har använt mig av liggande de senaste åren, men eftersom jag nu står utan bussen (är på service) måste veterinären komma ut och göra det stående.
När kan man börja rida dem igen? När kan de gå jobb? Detta är kanske frågor jag bör ställa till veterinären, men undrar ändå. Gillar inte tanken på att kastrera stående, har inga bra erfarenheter av det. Dessutom ser det väldigt läskigt ut, hua...

Det är nog en mycket sannolik beskrivelse du sa, han har som sagt fungerat väldigt bra fram till denna dag, men jag orkar inte strida med en hingst som redan första gången på banan uppför sig som han.
Har en 5-åring (som dessutom betäckt) i träning och som nu gör sin tredje säsong, han har inga såna fasoner, sköter sig prickfritt i alla lägen, så det är väldigt olika hur de klarar av att löpa som "riktiga" pojkar. Mitt mål som tränare är att alltid har hästar som uppför sig ordentligt och är koncentrerade på sin uppgift, och Frans tillhör inte den kategorin, och då mår han bäst av att bli valack.
En fråga bara, hur lång tid efteråt börjar ni rida dem igen efter kastration?
Jag har använt mig av liggande de senaste åren, men eftersom jag nu står utan bussen (är på service) måste veterinären komma ut och göra det stående.
När kan man börja rida dem igen? När kan de gå jobb? Detta är kanske frågor jag bör ställa till veterinären, men undrar ändå. Gillar inte tanken på att kastrera stående, har inga bra erfarenheter av det. Dessutom ser det väldigt läskigt ut, hua...

BJÖRKIS skrev:
Någon som vet hur långt det är runt banan på Jägers?

Jägers bana är definitivt ordentligt med kortare än Täbys, närmare 1600m men kan inte dra mig till minnes exakt hur lång den är, har ju hört det någonstans… Upploppet är kortare och kurvorna är skarpare (med lite dosering). Men om man tänker efter, 1730 starten är ju i början av upploppet… Och upploppet är kortare än Täbys 400m… Är banan bar 1500någonting meter? Fyy Jägers för att ni inte har någon banskiss på Hemsidan! :(

satt oxå och funderade i de banorna ;) Om jag inte missminner mig helt totalt så ligger 500 meters pålen mitt i kurvan, fast d kan ju inte stämma för då skulle upploppet vara typ 400... :crazy: det är kanske 400 meters pålen som ligger där.. Haha usch det var alltför länge sen jag red på stora banan.. :(

Jag har ingen egen erfarenhet av att kastrera, men jag skulle nog inte utsätta en häst som går med stygn för snabbjobb. All sand och smuts som kommer upp där, det kan inte vara bra! Vet ju inte hur mycket salt Jägers har i sin bana, men sanden på Täby tycker jag kan svida ordentligt om man har småsår. Vill inte veta hur ont det skulle svida med större sår! :eek: Skulle nog för säkerhets skull vänta tills såret läkt ihop ordentligt och stygnen blivit plockade. Men som du sa, fråga veterinären! :)

Miss QT skrev:
Jägers är 1460m

Tack! Nu kan jag somna! *nyfiken* var kan man hitta den informationen? Står det i programmet/prophäftet/någonformavvarksamhetsberättelse? Märkligt att hemsidan inte innehåller baninformation och banhistorik! Men så är infon rätt knapphändig på Täbys också förstoss...

Jo, självklart får man ju vänta med jobb, jag frågade bara eftersom jag inte vet hur lång tid efteråt man brukar vänta, det är säkert olika. Min veterinär är väldigt duktig och han borde kunna ge mig ett bra svar.
Syr man vid stående kastrering? Det har jag inte varit med om, det kanske är något nytt? För jag kan inte minnas att de sydde mig första hingst, och det var en stående kastrering. De andra har jag lagt ner på djursjukhus, och då syr man ihop tillsammans med trycktampong.

BJÖRKIS skrev:
Jo, självklart får man ju vänta med jobb, jag frågade bara eftersom jag inte vet hur lång tid efteråt man brukar vänta, det är säkert olika. Min veterinär är väldigt duktig och han borde kunna ge mig ett bra svar.
Syr man vid stående kastrering? Det har jag inte varit med om, det kanske är något nytt? För jag kan inte minnas att de sydde mig första hingst, och det var en stående kastrering. De andra har jag lagt ner på djursjukhus, och då syr man ihop tillsammans med trycktampong.

De två jag har erf av stående syddes. Tog ett par veckor innan de var igång i vanligt arbete igen. (dock ej snabbjobb på bana, vanliga ridhästar)

BJÖRKIS skrev:

Min hingst togs stående och då sydde man inte då det var bättre att det som skulle ut kom ut... Det läkte väldigt fint.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 992
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 984
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 432
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 020
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår