Ridhjälm - byter ni ut en fin och oskadad hjälm?

Sv: Ridhjälm - byter ni ut en fin och oskadad hjälm?

Har ju självklart hört att de blir sämre med åren, men min tanke är då att om man köper en hjälm i en liten lokal ridsportsbutik med lite mindre omsättning kan ju hjälmen redan vara "gammal" när man köper den. Borde kanske finnas nån form av bäst före datum på dom? ;)

Sen brukar det automatiskt bli så att jag kasserar mina hjälmar med jämna mellanrum, har fn tre hästar som är igång och rids så hjälmarna används ju en del. Har precis bytt ut min Jacson IRH mot en GPA air. Jacson hjälmen var nog runt 5 år. Har en lamicell Master som används också oh den är nog runt 2 år. Sen har jag en JW som tyvärr är lite trång så den används inte så mycket som den borde.

Det gör det! :)

Det står tillverkningsdatum i dem, bara att räkna ut hur gammal hjälmen är.

Och JA, jag kastar hjälmar efter 4-5 år.

Nja, hjärnskakning är inget som nyare hjälmar hindrar, beror mycket på var smällen tar och hur hårt man smäller i huvudet.

Det där är inte sant!

En ny och fräsh hjälm har en bra stötdämpning som gör att man kan slippa/få lindrigare hjärnskakning än om man haft en gammal hjälm där materialet åldrats och stelnat och inte har samma stötdämpande förmåga längre.
Det är därför man ska byta hjälm med jämna mellanrum och man inte kan se på hjälmen när materialet börjar mattas ut.
Det är samma princip när man slagit i hjälmen tex vid avramling, materialet har då tryckts ihop där du slagit i och den stötdämpande och skyddande förmågan för allvarliga skador som tex hjärnskakning minskas drastiskt.
Det är inte heller något som behöver synas när man tittar på hjälmen.
Därför ska hjälmen bytas regelbundet så den har så bra skyddande förmåga som möjligt.

Hur trycker man ut dem?

Är det inte dumt att "modifiera" hjälmen? Den borde ju tappa lite funktion då?
Eller tänker jag helt fel?

Jag skäms och erkänner härmed att jag är en slarver... :o jag byter hjälm när den gamla har gått i backen eller som nu när allt skumgummi-liknande material inne i hjälmen har börjat smulas sönder av ålder och lämnar rester i mitt hår :eek:
Ja ni hör ju...

Men jag använder hjälm iallafall, alltid något... :angel: och efter 30 år i sadeln så köpte jag en säkerhetsväst som jag har vid uteritt, är jag inte duktig så säg?

Men till TS, om du ska träna och tävla fälttävlan - ha en riktigt bra hjälm såklart, det vet du ju redan.... ;)

Hur trycker man ut dem?

Är det inte dumt att "modifiera" hjälmen? Den borde ju tappa lite funktion då?
Eller tänker jag helt fel?

Vad är sämst att rida utan hjälm eller med en hjälm som passar så du inte får ont i huvudet?

Jag är lite förvånad att det inte kommit till att trycka ut och modifiera hjälmarna inom ridsporten ännu, i tex skidåkning och mc så är det väldigt vanligt.
Det lilla man trycker ut och formar om den är ingenting som förstör hjälmen heller.
Enklast att trycka ut den är att ta hjälp av en tesked och trycka med den rundade sidan för att forma hjälmen efter dina ojämnheter i huvudet, men var noga att känna efter vart trycket är så du trycker ut den på precis rätt ställe.
Det brukar inte behövas tryckas ut mkt alls, bara lite lite så att det inte ens syns om du inte har väldigt stora ojämnheter såklart men det är ju inte så vanligt.

KL

För mig löser det sig oftast kemiskt, dvs. mina hjälmar varken ser eller känns fräscha efter ett par år. Så då blir det en ny.

Däremot har min senast hjälm, en JW, hållit sig förvånansvärt fräsch och ser väldigt ny ut fortfarande, så den finns det risk för att jag inte kommer få samma påminnelse om att byta ut när det är dags. Som tur är har jag dock tagit en bild på mig själv med mobilen precis när den var nyköpt så tack vare det vet jag att den blev inköpt 2010 och därmed är 3 år gammal nu. Men med handen på hjärtat så har jag svårt att tro att jag kommer att få för mig att slänga den om två år om den fortfarande ser/känns lika fräsch ut då. Fast jag vet att jag borde...

Uppe på allt så har jag ju funderat på att även köpa en UVEX för att ha till uteridningen och då finns det ju risk för att man behåller dem ännu längre eftersom varje hjälm används mindre. Egentligen ingen bra idé alls. Man borde verkligen bara använda en i taget så att man blir benägen att byta ut dem i rätt tid.

Ja det känns onekligen surt att jag nu har TRE superfina hjälmar som alla måste bytas ut. Iallafall två av dem, då de är tio år gamla.

Så nu blir det ut i hjälmletardjungeln! Passar ju bra med Göteborg Horse Show i nära antågande. :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka