Ridhjälm från Lidl?

emma74

Trådstartare
vågar man köpa det?

planerar att börja rida mer regelbundet och min hjälm är jättegammal så jag tänkte byta ut den... Såg i ett erbjudande från Lidl att dom sålde hjämar för 129 kr... är den godkänd och säker?

Sv: Ridhjälm från Lidl?

emma74 skrev:
vågar man köpa det?

planerar att börja rida mer regelbundet och min hjälm är jättegammal så jag tänkte byta ut den... Såg i ett erbjudande från Lidl att dom sålde hjämar för 129 kr... är den godkänd och säker?

Alla Hjälmar som sägs måste väl vara godkända? är dom inte det så anmäl dom? :devil:

va själv på lidl och kollade på benskydd schabrak mm..
benskydden fast in jätteformat o schabraken kunde man inte ens känna på

Skydd och grimmor fanns inte på Lidl här. Inte hjälmar heller, så jag såg inte hur dessa såg ut och om det stod någonting om de var godkända osv. Men alla hjälmar som säljs ska väll vara CE-märkta, annars får du väll fråga? (Till trådskaparen)

Men schabraken gick ju visst att känna på. Var ju bara att öppna dragkedjan till förpackningen. Likaså till täckena. Men schabraken tyckte jag var bra upptill där de var fodrade med "luddet", men nedtill vart de väldigt tunna. Och täckena såg också fina ut, fast sommartäcket kändes lite skumt, men flugtäcket/svettäcket ála "nätmodell" kändes bra, men alla täckena var ju i storlek 155 dessvärre.
Det skulle min o syrrans drunkna i... :p

köpte en, dom var CE märkta och väldigt lätta... skumt nog så fick man inte ha den när man cyklar, men visst borde det väl vara värre att ramla av en häst än en cykel?

Det där med att Lidls hjälmar måste vara godkända är väl inte så säkert?
Dom har ju inet samma regler vad gäller mathantering och arbetstimmar för att det är ett utländskt företag så varför skulle ridhjälmarna vara godkända enligt svenska normer?

Säger dock inte att det är nåt fel på hjälmarna eftersom att jag inte sett dom... ;)

Jag tittade på hjälmarna men missade ifall de var CE märkta eller inte men däremot tyckte jag de kändes "plastiga" och tunna.. så jag vågade inte köpa.. Då lägger jag hellre på en hundring och åker till Hööks och handlar en av deras billigare.
Däremot hamstrade jag pälsglans för den var helt ok som balsam till svans och man! (Med en Frieser förbrukar man en hel del sånt)

Jag tycker att priset säger allt.... Hade jag varit du hade jag satsat på kvalitet istället. Man får INTE en bra hjälm för 129 spänn. Visst om du inte har råd att lägga 3000 på en hjälm, men du får faktiskt tänka på att det kan rädda ditt liv.

Bra hjälmar har Pikeur och Horka. Beställ från Holland så blir det ca 20-40% billigare. (kostar ca 1000 och uppåt beroende på modell.)

funderar vidare: Hur länge kan man ha en hjälm om man inte har ramlat av och slagit i huvudet med den? ville ju byta ut min gamla som är äldre än grannflickorna :) (kom på det när jag hade ridit en av deras hästar att hjälmen var en 16 år då...)

1000 kr för en hjälm - hmm... då får jag nog skippa att börja rida igen... har avlopp att gräva och ett missionshus att bygga om - att börja rida lektion var makens och min kompromiss till att fixa till stallet och skaffa egen häst, för det är skjutet på framtiden...

Men hööks hjälmar för 299 duger absolut, du kan ju köpa en dyrare när ekonomin tillåter.

surfade in på Hööks för skojs skull...

deras Jofa säkerhetshjälm för 349 kr är "testad och godkänd enligt Konsumentverkets CE-normer och EU´s krav. EN 1384."

och vet ni vad det är hjälmen från Lidl oxå :-)
den är tillverkad i Schweiz och testad av ett tyskt företag...

hade tänkt köpa en annan senare...

Senast ändrad:

Har du en sån tunn hjälm som man hade fram tills ca 98 (sen förbjöds de) tycker jag du ska byta ut den till en tjock hjälm, sedan behöver du inte byta. Vid Horka har man som regel att om man har ramlat av 3 ggr och slått huvudet i en sten el liknande (hjälmen skadas inte om du ramlar mot gräs eller i en paddock) ska man byta den, annars behöver du aldrig byta den.Och man behöver endast byta den för att annars är risken större att få hjärnskakning. Innehållte behöver inte ha knäckts men det kan ha skadats, så man rekommenderar att byta den efter 3 hårda slag. Och jag kan lova dig att de är RIKTIGT bra och prisvärda.

jag har en Horka hjälm som jag köpte för 400..
En "vanlig" hjälm, svart i sammet.. snygg och stilren :D

Vimzis skrev:
Det där med att Lidls hjälmar måste vara godkända är väl inte så säkert?
Dom har ju inet samma regler vad gäller mathantering och arbetstimmar för att det är ett utländskt företag så varför skulle ridhjälmarna vara godkända enligt svenska normer?

Säger dock inte att det är nåt fel på hjälmarna eftersom att jag inte sett dom... ;)

Nja, nu ingår både Tyskland och Sverige i EU och det borde vara liknade regler inom alla länder i EU.

kände på hjälmen och den verkade inte säker. var väldigt plastig.

däremot pälsglansen var superbra! köpte 7 flaskor! (köpte en o åkte hem o prova först o sen tillbaka...)
o som sagt, frieser även här. tjock svans. bra med balsam ibland.

köpte 3 burkar hästgodis också.
Banan, Mint och äpple.
Hästarna tyckte bäst om banan :)

o ett shabrak. tyckte dom var riktigt fina faktiskt. inte första titten men andra titten så blev det ett köp. Hittade ett vitt :love:

emma74 skrev:
funderar vidare: Hur länge kan man ha en hjälm om man inte har ramlat av och slagit i huvudet med den? ville ju byta ut min gamla som är äldre än grannflickorna :) (kom på det när jag hade ridit en av deras hästar att hjälmen var en 16 år då...)

1000 kr för en hjälm - hmm... då får jag nog skippa att börja rida igen... har avlopp att gräva och ett missionshus att bygga om - att börja rida lektion var makens och min kompromiss till att fixa till stallet och skaffa egen häst, för det är skjutet på framtiden...

Man kan väl visst få en bra hjälm för under 1000-lappen! Hööks sammetshjälm för 299 funkar bra, sen om man ska fortstta rida och skaffa egen häst kan man ju kanske skaffa en hjälm som man verkligen gillar och kanske kostar lite mer. :smirk:

När jag köpte min "nya" hjälm så så rådde de mig till att byta om 5-10 år, förutsatt att jag inte hade ramlat av och slagit i den innan.
De sa att även om den inte får några hårda slag så försämrar det vadagliga slitaget hjälmen så att den till slut kan få sprickor om man skulle tappa den eller något liknande.
Men en gammal hjälm funkar ju bättre än ingen hjälm alls!

Jo, jag har som jag köpte för 200:- i Holland, men priserna har både gått upp sen dess och de är dyrare här. Normalpris för en Horka i Holland är på ca 500:- nu.

Det beror på vad man har för märke. I min gamla Horka hjälm står det t.o.m på en liten vid lapp som är fastsydd. Däremot kan man inte läsa så bra vad som står längre då allt svett :angel: har smetat ut det.

cactuspower skrev:
Skydd och grimmor fanns inte på Lidl här. Inte hjälmar heller, så jag såg inte hur dessa såg ut och om det stod någonting om de var godkända osv. Men alla hjälmar som säljs ska väll vara CE-märkta, annars får du väll fråga? (Till trådskaparen)

Men schabraken gick ju visst att känna på. Var ju bara att öppna dragkedjan till förpackningen. Likaså till täckena. Men schabraken tyckte jag var bra upptill där de var fodrade med "luddet", men nedtill vart de väldigt tunna. Och täckena såg också fina ut, fast sommartäcket kändes lite skumt, men flugtäcket/svettäcket ála "nätmodell" kändes bra, men alla täckena var ju i storlek 155 dessvärre.
Det skulle min o syrrans drunkna i... :p

Här där jag bor fanns det inga hjälmar heller. men ang schabraken så gick d inte alls känna här för dom hade häftat fast dragkedjorna :confused:

Har inte varit nere o kollat än faktiskt. :o Mamma köpte dock en hovspray som jag testade igår efter lång tids granskning av all förteckning. Har ärligt talat aldrig använt mig av hovspray förut så jag vet inte hur det bör se ut. Men det såg typ ut som om man hällde en påse samarin i väldigt lite vatten - löddrigt och sprakande. Läskigt tyckte kusen men vi får väl se om det funkar.

Har någon provat Lidl's svansmedel? Det var en flaska med något som skulle hindra brutna strån och göra svansen glansig. Jag var på väg att köpa den, men avstod. Kanske någon här har provat?

Mycket verkade bra, men de kallade betten för träns... *s* Och så är ju urvalet av storlekar rätt uselt...

//C

Liknande trådar

Utrustning Kommer att behöva börja rida med pannlampa nästa år om vi ska kunna göra längre turer än 1km 🙈 Finns det enkoma pannlampor till hjälmar...
Svar
10
· Visningar
366
Senast: Hedwig
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
411
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Vad ska man tänka på när man ska köpa ridhjälm till barn? Har ni några rekommendationer? Det är nya modeller och märken sedan jag var...
Svar
6
· Visningar
773
Senast: Sofie.S
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 316
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stärka 3 åring
  • Fördelar/ nackdelar med tinker?