Ridhjälm från ÖB

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Alanis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 611
Sv: Ridhjälm från ÖB

Jag funderar i samma banor som du. Jag börjar tro att det ligger något i vad en luttrad fader sa i en familj där två döttrar och frun var aktiva ryttare. Han sa "det finns inga mera lättlurade människor än hästfolk". Han syftade på att hästfolk gärna betalar mer än vad som är nödvändigt. Dvs om "eliten" använder ett speciellt märke så är det bara det som duger i hästsammanhang. Trots att hästfolk i de flesta andra sammanhang handlar sina varor med tanke på att ju billigare desto bättre.:crazy:

det här tyckte jag var bra skrivet:banana:

Jag funderar i samma banor som du. Jag börjar tro att det ligger något i vad en luttrad fader sa i en familj där två döttrar och frun var aktiva ryttare. Han sa "det finns inga mera lättlurade människor än hästfolk". Han syftade på att hästfolk gärna betalar mer än vad som är nödvändigt. Dvs om "eliten" använder ett speciellt märke så är det bara det som duger i hästsammanhang. Trots att hästfolk i de flesta andra sammanhang handlar sina varor med tanke på att ju billigare desto bättre.:crazy:

Jag kan inte annat än hålla med :bow:

Då tackar jag för alla synpunkter om hjälm. Jag har kommit fram till att jag ska köpa en från ÖB och testa. Jag är inte så märkesfixerad så för mig är inte det något problem. Jag får ju ändå chansen att prova lite olika modeller.:smirk:
/Alanis

Flera har påpekat detta och jag blir bara lite nyfiken på varför ni säger så.

En hjälm ska ju alltid bytas efter ett fall där hjälmen fått skydda huvudet.
Rider jag varje dag kommer jag ju antagligen råka ut för ett såndant fall tidigare än en som bara rider en gång i veckan. Så den personen som bara rider en gång i veckan kan kanske använda sin hjälm i 10 år innan den slutligen faller av ordentligt, medan den som rider varje dag kanske gör en svår vurpa redan efter 2 år. Då borde ju den som rider sällan satsa på en hjälm av högre kvalitet för att den fortfarande ska hålla (slitagedelar) efter 10 år, medan den som rider oftare kan köpa en lite billigare hjälm eftersom den inte måste hålla lika länge.

Så hur ofta man rider känns för mig ganska irrelevant.

QUOTE]

Hade kunnat skriva något liknande själv.
Varför ska man inte kunna åka av och slå i skallen ordentliget bara för att man rider någon enstaka gång?
Då kan man ju lika gärna rida utan hjälm de gångerna? Eller hur tänker ni? (riktat till alla)

BTW: Ska inte en ridhjälm bytas ut efter x antal år även om den anldrig fått någon stöt?
Materialet i hjälmen åldras ju och borde bli mera skört? Eller är jag ute och cyklar nu?

nej du har rätt den ska bytas ändå.

(säger sara som red med en 10 år gammal hjälm till för en månad sen).
sen köpte jag en ÖB hjälm, är sååååååå skön och sval,, den ska jag ha som sommarhjälm.
Jag rider minst 5 hästar om dagen/5 dagar i veckan. Då är det viktigt att ha en lätt SVAL! hjälm.

Liknande trådar

Utrustning Jag har som rubriken lyder problemet att ha ett väldigt smalt ansikte med ett gigantiskt bakhuvud, detta resulterar i att i princip ALLA...
Svar
4
· Visningar
656
Utrustning Hej! Jag ska starta min första tävling sedan 2018 i helgen och är osäker på om min hjälm är godkänd. Har en Charles Owen V8. Hittar...
Svar
5
· Visningar
419
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Kommer att behöva börja rida med pannlampa nästa år om vi ska kunna göra längre turer än 1km 🙈 Finns det enkoma pannlampor till hjälmar...
Svar
10
· Visningar
402
Senast: Hedwig
·
Utrustning Jag behöver köpa en ny ridhjälm. Min nuvarande köpte jag 2013 när jag började rida (!!!) och den är verkligen long overdue. Jag är en...
Svar
7
· Visningar
791
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Gps-halsband
  • Senast tagna bilden XVI
  • Hönstråden II