Ridhjälm på vintern

Angelina

Trådstartare
Ska köpa ny ridhjälm till dottern och undrar vilken jag ska köpa. Vi bor ju i norr och det kan vara riktigt kallt. Hur löser ni det på vintern? Vi har hittills haft jofahjälm med mössa under men det bli ganska klumpigt. Har det kommit nån smart lösning som vi inte upptäckt än?

Sv: Ridhjälm på vintern

jag har back on track hjälmen, EQ2. Kan förstå om man tycker den är lite dyr till ett växande barn, men det fantastiska med den är att man kan ställa den i flera storleka i nacken samt byta "kuddar" i den så den blir större. det gör att man på vintern helt enkelt gör den lite större så man får in en mössa, jag får in en vanlig luva utan att det blir knöligt eller klumpigt. en sån hjälm, kan barnet ha i flera år alltså.
Ingen fara heller om den går i backen att man kan "misstänka" skador. Om den ramlar så hårt att den löser ut (utlösningsmekanism) så behövs ny, om inte så är den hel. :)

Jag har en svart fleece-rånarluva under och det räcker bra om det inte blir neråt 25-30 grader. Men rider ni då?

Nu är jag ju ifrån Skåne men har ändå varit med om en del kalla hästvintrar med temperaturer under -10, och för mig har en fleecehätta under ridhjälmen alltid varit varm nog - iom att man blir ganska varm när man rider så har det räckt att skydda mot blåst och den värsta kylan.
Den fleecehättan har nät eller tunt tyg där ridhjälmen ska sitta på, och går sedan ner över huvud och hals - finns hos de flesta ridsportsvaruhus för en billig peng :)

Jag använder min vanliga hjälm med en tunn buff under. En stallkompis byter till lite större hjälm plus mössa, en annan kör med "rånarluva" under sin vanliga hjälm.

Köp en sån hjälm med skruv där bak som man kan ställa storleken steglöst med. Sedan har man en tunn buff under när man rider på vintern. Så har både jag och döttrarna och ingen fryser. Kan man dra upp över näsan också så att bara ögonen syns när det är riktigt kallt eller blåser. Min buff är i tunn merinoull, funkar jättebra.

jag använder buff och "ear-bags" tror jag de heter. Små öronskydd som man knäpper på örat, skyddar superbra och har hållit mig varm när det varit runt - 15

Jag har använt allt från 'rånarluvor' i fleece med tunnare material på hjässan till pannband när det varit -25. Fungerar bra och får plats under ridhjälmen. Ibland har jag tagit sambons lite större hjälm för att kunna ha en tjockare mössa under :)

Tack för alla bra svar!

Nej, vi rider inte om det är riktigt kallt men jag kan tycka att det är kallt om öronen redan runt nollan (är nog menad att bo längre söderut:)).

Får fundera lite vilken hjälm vi ska ha...finns ju några att välja på!

Jag har en jättebra reglerbar hjälm som man kan göra större för att få in mössa under eller så kan man göra den större när huvudet växer :) Den finns på Hööks och är svart och ligger runt 600kr. Jag minns inte vad den heter. Den är även väldigt luftig o skön på sommaren :banana:

Jag har en mössa/rånarluva med delen som ligger under hjälmen i någon typ av lycra och det som sitter över ansikte/hals/öron i fleece. Den kostade typ 39kr och jag har även använt den under en mössa när jag åkt skidor i fjällen. Håller värmen kanon! Köpt hos börje :)

Jag använder öronmuffar, det är smidigare än att ha rånarluva under hjälmen tycker jag. Jag använder den modellen som har en bygel i nacken. Jag klarar mig hela vintern igenom med det, fast jag brukar inte rida så länge om det är kallare än -25.

Liknande trådar

Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 092
Senast: Amha
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 815
Senast: ildiko
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 567
Senast: Jeps
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 077
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025