Ridhjälmar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare beatonthebrat
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 2 167
B

beatonthebrat

Har ett MYCKET stort problem.

Alla ridhjälmar jag har/har haft sitter dåligt.

Just nu rider jag med en champion(?) showriding hat satt bra ibörjan men har börjat "vicka" nu. Har en jockeyhjälm med men är troligen någon storlek förstor.. Har lånats kompisars hjälmar med men ingen sitter speciellt bra.

Men såklart så prövar man en GPA som sitter heeelt perfekt, men lite lätt fördyr :mad: för min plånbok.
Finns det några liknande hjälmar som är "formade" på samma sätt som GPA hjälmarna??

Förövrigt så har jag rättså stort huvud och när man äntligen hittar någon som sitter okey så ser man ut som om man har satt en soptunna på huvudet.

Sv: Ridhjälmar

Jag har precis samma problem. Har inte ens vågat prova de dyra hjälmarna, för jag bara vet att de kommer passa perfekt bara för att jag inte har råd med dem. :(
Har du runt eller avlångt huvud? Mitt är uppenbarligen väldigt avlångt, eftersom alla hjälmar jag någonsin provat (med undantag för min jättefula Jofa-hjälm naturligtvis) trycker i nacke och panna. Dessutom är det stort (62, och till och med vissa 62: or är för små).
Just nu har jag två hjälmar som passar någorlunda (det vill säga inte ger mig superhuvudvärk och blåmärken) - den ena en av Hööks' dyrare modeller, den andra en AeroWave (?) som jag tror tillverkas av Wembley. Jag ser ut som en champinjon på anabola i den, men jag försöker låta bli att tänka på det. :D
Det finns ju hjälmar som är ställbara, är lite nyfiken på att prova en sådan eftersom de borde kunna forma sig rätt bra efter huvudet. Nackdelen är ju att de oftast är riktigt fula, men blir man bara tillräckligt desperat kan man nog stå ut med det också. ;)

Har också testat en GPA hjälm som satt helt perfekt och har tänkt köpa en så småningom.....men nästa lär bli en hi-lite.
Lika skön men lite snällare mot plånboken (ca 700kr).

Jag har också en champion nu så en hi-lite kan vara värd att prova. :D

Jag har lite avlångt huvud och jag köpte mig en Jacson hjälm, provade GPA med och de satt typ lika bra :)
Fördelen med Jacson-hjälmen är att den är liten, så jag som har 54-55 i strlk slipper bära nåt som ser ut som en gigantisk boll :eek:

Prova en Casco :love: .
Reglerbar lättviktshjälm som passar de mest "skumma" huvudformer, jag har en och den är fantastisk.
Casco-co.gif

Jag har en Jacson IRH-hjälm, ser nästintill likadan ut som GPA-hjälmarna, förutom att dom inte är silvriga i kontrastkanten :p
Ser ut nästan exakt såhär:
gpa.jpg

Minns inte exakt pris, då ridsportaffären tog min gamla hjäl i inbyte.
Skulle iaf tippa på att priset var ca 1200-1600,-

Farouk skrev:
Jag har en Jacson IRH-hjälm, ser nästintill likadan ut som GPA-hjälmarna, förutom att dom inte är silvriga i kontrastkanten :p
Ser ut nästan exakt såhär:
gpa.jpg

Minns inte exakt pris, då ridsportaffären tog min gamla hjäl i inbyte.
Skulle iaf tippa på att priset var ca 1200-1600,-

Provade en sådan för ett tagsedan, och den satt också perfekt men kommer bara inte ihåg var jag prvade den någonstans^^ Menmen har man ett närminne som ett ägg så ghar man :banana:

kristel skrev:
Prova en Casco :love: .
Reglerbar lättviktshjälm som passar de mest "skumma" huvudformer, jag har en och den är fantastisk.
Casco-co.gif

Håller med! Jag har provat väldigt många olika hjälmar, ingen som suttit bra! Men när jag satte på min Casco på huvudet så satt den perfekt. :banana:

taccotad skrev:
Håller med! Jag har provat väldigt många olika hjälmar, ingen som suttit bra! Men när jag satte på min Casco på huvudet så satt den perfekt. :banana:

Menmenmenmen hhaha vart kan man köpa en sådan? och vet någon om det finns någon chans till att låna hem en ridhjälm under några dagar?

Har det precis likadant :D!

Jag provar och provar men ingen sitter perfekt. Köpte nyligen en ny, den är okej men inte lysande... Hööks standard, kostade fyrahundra tror jag. Den är väl hyfsat bekväm, fast man ser ut som en hamster i den :D!

GPA Pikeur är den enda för mig. Och en sådan har jag absolut inte råd med :o! Too bad :(

Finns det ngt billigt alternativ?

Ziri skrev:
Har det precis likadant :D!

Jag provar och provar men ingen sitter perfekt. Köpte nyligen en ny, den är okej men inte lysande... Hööks standard, kostade fyrahundra tror jag. Den är väl hyfsat bekväm, fast man ser ut som en hamster i den :D!

GPA Pikeur är den enda för mig. Och en sådan har jag absolut inte råd med :o! Too bad :(

Finns det ngt billigt alternativ?

Jacson IRH-hjälmar ser ut som gpa nästan, och sitter nästan lika dant men inte riktigt kostar från 1200-1800 vad jag har sett!

Jag köpte min hos en sadelmakare i Killeberg, men de finns säkerligen på andra ställen också. Ring runt till olika hästtillbehörsaffärer och fråga om de har just den hjälmen.
Hade du bott närmre mig kunde du fått låna dagar.
Min kostade runt 1000 kr tror jag.

Jag har också problem att hitta hjälmar som passar! Måste köpa en ny nu så får se hur det går :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Eftersom jag häromdagen insett att både västen och hjälmen har väl många år på nacken så gjorde jag en raid i stadens ridsportsbutiker... 2
Svar
23
· Visningar
2 810
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025