Sv: ridhjälmen. en livförsäkring.
*KL*
Ja, vad ska man svara... I mitt stall är det regel på att alla under arton måste ha hjälm vid hantering och ridning...
Sen är det ju så att är man över 18 så är man myndig och bestämmer själv. Vilket också innebär att man måste ta konsekvenserna.
Jag rider i regel med hjälm, både i paddock och ute. Det har hänt ett par gånger att jag ridit utan, men jag anser att det är en ganska billig försäkring. Så jag använder det OFTAST!! Det har hänt att jag ridit utan, mest när jag varit i paddocken och kört ledövningar och sen hoppar upp mest för att testa.
Saken är den att jag anser att är man vuxen får man bestämma sig själv. Vill inte jag rida med hjälm gör inte jag det, men då ska man inte gnälla om nåt händer heller... Och jag skulle aldrig tjata på nån som är vuxen, har man ingen uppfattning om vad som kan hända har man nog inte lyssnat särskilt mycket. DÄREMOT!! om nån som fortfarande inte är gammal nog att bestämma det själv säger jag ju till.
Men snälla ingen lagstiftning för oss över 18, inget mer förmyndarsamhälle så blir jag glad.