ridhjälmen. en livförsäkring.

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare MariaAhmira
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 74
  • Visningar Visningar 6 383
Sv: ridhjälmen. en livförsäkring.

Att använda hjälm är lika självklart för mig som att jag tränsar hästen, inget som jag ens tänker på utan bara går av rena farten:bump:
jag fattar inte att folk överhuvudtaget tycker att det är ett alternativ att rida utan!

Jag använder alltid hjälm! Det känns helt jättefel utan ju! Det har hänt några få gånger att jag ridit utan, men då i lite speciella situationer, som bara snabb uppsittning i paddocken för att demonstrera något tex.

Håller med dig fullständigt! Jag har ridit utan hjälm en gång och det var utomlands där det inte lika viktigt med hjälm som här i Sverige.
Men här skulle jag ALDRIG I LIVET rida utan hjälm! Vore läskigt om man hamnade i koma!:mad:

Varför är det inte lika viktigt utomlands för?

Nu kommer jag låta kall och hård, men hon får skylla sig själv, man vet vilka risker som finns när man håller på med hästar..

Sedan är jag urbotligt less på dessa instruktionsvideor där alla rider utan hjälm, de om några ska väl vara förebilder! :mad:

Att ha hjälm är något man bör vid all hantering av häst.

Det finns inget annat svar än SJÄLVKLART så har man hjälm på sig!!

Jag använder alltid hjälm och kan inte förstå t ex dressyrryttare att dem får tävla med hatt för även deras hästar kan bli skrämda och dem kan ramla av och tänk på alla små barn som ser upp till dem och vill rida utan hjälm!!!!!!!!!!!!! Det är ju helt idiotiskt! Så tycker faktiskt inte det minsta synd om de personer som slår sig ritkigt illa och kanske blir förlamade mm pga dem inte använt hjälm bara rätt åt dem! Så alla som rider utan hjälm borde ju tänka sig för och ofta är det ju dem som är väldigt duktiga ryttare som yngre ser upp till som inte använder hjälmen.. helt idiotiskt ..

Jag är en rätt så flitig hjälmanvändare, jag har väl haft mina perioder där jag inte har varit lika noggrann men nu för tiden åker den på även vid markarbete. Hjälmen är ju en rätt bra livförsäkring om man säger så... Förstår inte heller reglerna med att man inte får rida med hjälm när man kommer upp i de högre klasserna, hjälmen har ju liksom inget att göra med hur skicklig man är på att inverka på hästen.

Säkerhetsvästen är också en bra "livförsäkring" som det pratas alldeles för lite om. Att det inte var så jätteroligt att rida med dem "förr" när de hårda och obekväma förstår jag men det har skett en ganska stor utveckling på dem så nu för tiden märker man knappt att man har dem på sig. Och med tanke på hur stor del av ryttarfolket som verkar ha diverse ryggproblem (på grund av hästrelaterade olyckor) så tyder det ju på att det är ganska stor risk för ryggskador när man håller på med hästar!

Så jag håller med: fram med hjälmarna och säkerhetsvästarna!!

/sara

Senast ändrad av en moderator:

Jeg hadde vært død om jeg ikke brukte hjelm. Jeg falt av hesten og min hjelm sprakk. Fikk brudd i kjeven og hjernskakning. Lå på sykehuset i lang tid etter.
Grethe

För mig är det en fullkomlig självklarhet att använda hjälm, har alltid hjälm när jag rider, även om jag vet att hästen är lugn som en gammal ko, så kan även en gammal ko få fart under klövarna om man säger så.

Dom som inte rider med hjälm har ingenting att skydda:smirk:

jag använder ALLTID hjälm, och jag har som regel att på min ridbana (det är tre ryttare som kommer från ett annat stall och lånar den) så ska man ha hjälm på... annars har man inte där att göra...

*KL*

Ja, vad ska man svara... I mitt stall är det regel på att alla under arton måste ha hjälm vid hantering och ridning...

Sen är det ju så att är man över 18 så är man myndig och bestämmer själv. Vilket också innebär att man måste ta konsekvenserna.

Jag rider i regel med hjälm, både i paddock och ute. Det har hänt ett par gånger att jag ridit utan, men jag anser att det är en ganska billig försäkring. Så jag använder det OFTAST!! Det har hänt att jag ridit utan, mest när jag varit i paddocken och kört ledövningar och sen hoppar upp mest för att testa.

Saken är den att jag anser att är man vuxen får man bestämma sig själv. Vill inte jag rida med hjälm gör inte jag det, men då ska man inte gnälla om nåt händer heller... Och jag skulle aldrig tjata på nån som är vuxen, har man ingen uppfattning om vad som kan hända har man nog inte lyssnat särskilt mycket. DÄREMOT!! om nån som fortfarande inte är gammal nog att bestämma det själv säger jag ju till.

Men snälla ingen lagstiftning för oss över 18, inget mer förmyndarsamhälle så blir jag glad.

D>et här med hjälm har just diskuterats i en annan tråd (i flera faktiskt) så jag nöjer mig med att konstatera en sak.

Ridhjälm är ingen livförsäkring!

Den som tror det får nog lov att tänka lite till.

LIA

men den kan hjälpa...

jag är som sagt för fritt val så länge man är myndig

Absolut. Jag var med om en olycka och läkaren sa till mig efteråt att hade jag inte haft hjälm hade mitt huvud krossats. Jag ramlade med huvudet före på en grusväg. I skritt (hästen blev rädd).
Medvetslös o hela kittet.
Så använd alltid hjälm!

Jag använder alltid hjälm.
Har ridit en enda gång utan på 8 år och då glömde jag den.
Skulle rida två hästar. Red ena och då hade hjälm men genom det var sommar tog jag av mig den. Så när jag gjort i ordning andra hästen hoppade jag upp och redm in runda när jag kom tillbaka så märkte jag att jag hade glömt hjälmen. Det var hemskt vad man tänker på vad som kunde ha hänt. :eek:
Och enda anledningen till att jag glömde den var att jag har så skön hjälm att jag inte känner/tänker när jag har den på. Jag glömde helt enkelt att jag hade tagit av mig den för jag hade fortfarande säkerhetsvästen på mig.

Men det är ju inte riktigt så att man bara kan bestämma över sig själv utan att det får konsekvenser för andra. Sysslar man med en sport som kan vara farlig och kan leda till allvarliga skador, då tycker jag att man har en viss skyldighet att skydda sig själv så gott man kan. Inte bara för sin egen skull, utan också för att allvarliga skador till exempel kostar samhället en massa pengar. Vore jag försäkringsbolag skulle jag dessutom ha synpunkter på huruvida folk skulle få ut pengar på olycksfallsförsäkringar om de ridit utan hjälm.

Sedan kan man ju också se det som att man som ryttare faktiskt är ridsportens "ansikte" utåt - och jag tror knappast att sporten och dess utövare gynnas av att folk får läsa i tidningarna om allvarliga skallskador orsakade av ridolyckor...

Jag vet inte om det behövs en lag för att folk skall ha hjälm - åtminstone i mitt närområde rider 80-90% av ryttarna med hjälm ändå - men vi HAR lag om hjälmtvång för moped och motorcykel, så idén är väl inte helt galen, kanske....

Hjälm är en självklarhet för mig iallafall..... har dock inte på mig den vid hantering på marken...

alltid hjälm vid körning, longering, ridning och tömkörning. Skulle känna mig så naken utan hjälm, och tycker att kommentarer som att "hjälmen är för varm på sommaren" är bara dåliga bortförklaringar:smirk: Det finns jättesköna ventilerade hjälmar.

LIA skrev:
D>et här med hjälm har just diskuterats i en annan tråd (i flera faktiskt) så jag nöjer mig med att konstatera en sak.

Ridhjälm är ingen livförsäkring!

Den som tror det får nog lov att tänka lite till.

LIA
nej kanske ingen fulltäckande livförsäkring, men en bra försäkran om att ditt huvud kommer klara sig bättre om du skulle åka i backen (Under förutsättning att hjälmen är godkänd och rätt tillpassad förstås).

men en bra försäkran om att ditt huvud kommer klara sig bättre om du skulle åka i backen
Inte ens det. Allt beror på hur och var smällen tar.
Vad man tycks glömma bort i hjälmdiskussionerna är alla andra skador som inträffar. En bruten nacke exempelvis finns inga skydd mot.

Jag är alltså inte emot användandet av hjälm, men saknar insikten hos många i vad hästhantering innebär när det gäller säkerhet.

LIA

Liknande trådar

Äldre Det känns som att jag tjatar om detta men jag kan inte låta bli för jag har verkligen fått nog. Jag ber om ursäkt på förhand för ett... 48 49 50
Svar
992
· Visningar
61 084
Senast: Thaliaste
·
Utrustning Sonen har väll alltid suttit på häst någon gång då och då sedan han föddes (ett par minuter åt gången typ) men senaste veckan har han...
Svar
9
· Visningar
4 522
Senast: pulkaskurk
·
M
Utrustning Hur gammal får en ridhjälm vara och ändå räknas som säker? Vi har en ridhjälm som är ca 25 år gammal - är den fortfarande OK att...
Svar
14
· Visningar
7 717
Senast: Balahé
·
Utrustning Det finns ju många olika varianter av ridhjälmar och tex Troxel och JOFA har ju ridhjälmar som ser ut och går att använda även som...
Svar
4
· Visningar
6 237
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka