ridhjälmen. en livförsäkring.

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare MariaAhmira
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 74
  • Visningar Visningar 6 383
Sv: ridhjälmen. en livförsäkring.

Rider ALLTID med hjälm, lika självklart som att man har hästen under sig!!

Vill även slå ett slag för säkerhetsvästarna!! Utomordentlig livförsäkring, inte minst i hoppning! Landar man tokit i hindret och får en bom under ryggen, det är som upplagt för ett liv i rullstol om man inte använder säkerhetsvästen! Svettigt, varmt och lite knöligt kanske, men när olyckan väl är framme tackar är jag jäkligt glad för mina förnuftiga föräldrar och underbara ridskola som propaganderar för dessa livräddare!

Lite svett överlever alla, en bruten ryggrad är det lite besvärligare med...

:bump:

Rider alltid med hjäm, och nu är det tillochmed kul att ha på sig den för att man har köpt en ny fin från tysklnad som man kan skylta med lite :D
Dessutom så finns det mindre barn i mitt stall och jag har blivit något av en förebild för dem så att rida utan hjäm skulle naturligt påverka dem och... :crazy: ni kan ju föreställa er hur det skulle kännas ifall de red utan hjäm om några år bara för att jag hade gjortdet och så trillar de av och får en skada för livet.... :eek:
Hemskt.

Däremot "glömmer" jag säkerhetsvästen alldeles för ofta, bara för att jag rider en sådan "trygg häst som aaaaldrig skulle göra npgot". Som om. Rider man ut själv i skogen och tänker, vi tar en liten trav, och så kommer ett rådjur och hästen börjar skena och håller på att krocka med ett träd så hon sladdar och faller nästintill ikull gör du det iallafall. Eller, jag höll på att trilla av och bestämde mig för att kasta mig av för jag höll på att fastna. - Inte bra. Som tur klarade jag mig, men jag skulle inte haft så ont i ryggen ifall jag använt västen... :S Gah, inte kul på dressyrträningen dagen därpå.

På ridskola rider jag alltid med väst, eftersom jag inte känner hästarna. :idea:

"Tomma lador behöver inget tak"... Alltså; har man inget värt att skydda behöver man inte ha hjälm! :cool:

LIA skrev:
men en bra försäkran om att ditt huvud kommer klara sig bättre om du skulle åka i backen

Inte ens det. Allt beror på hur och var smällen tar.
Vad man tycks glömma bort i hjälmdiskussionerna är alla andra skador som inträffar. En bruten nacke exempelvis finns inga skydd mot.
LIA

Snackar skallskador här, sedan huruvida benbrott på övriga delar av kroppen inte kan hjälpas är en helt annan fråga:smirk:

Jag snackade också skallskador.
"Inte ens det. Allt beror på hur och var smällen tar."

Chansen att få mindre, lättare huvudskador eller slippa helt är större om man har hjälm. Det är jag med på. Men det finns tyvärr ingen automatik i detta.
Fråga dom som fått en hov eller sten i ansiktet får du höra.

Det verkar i hjälm och väst-diskussioner som om allt är frid och fröjd bara man använder dessa. Livförsäkring??

LIA

Hade jag inte haft hjälm i söndags när jag for av, landade med bakhuvudet först i betonghård grusväg, så hade jag förmodligen inte suttit här idag. Tack vare att jag hade alldeles ny hjälm på huvudet så klarade jag mig med hjärnskakning!! Jag rider aldrig utan både hjälm och väst och har nu beställt nytt, både hjälm och säkerhetsväst. Ska slänga de gamla. Fick ersättning för dem på olycksfallsförsäkringen!!

LIA skrev:
Chansen att få mindre, lättare huvudskador eller slippa helt är större om man har hjälm. Det är jag med på.

Det var det jag försökte säga hela tiden...;)

LIA skrev:
Det verkar i hjälm och väst-diskussioner som om allt är frid och fröjd bara man använder dessa. Livförsäkring??

LIA

Nej det är klart att det händer allvarliga olyckor, trots att ryttaren/kusken har hjälm och väst, men i de flesta fall hjälper västen och hjälmen mer än stjälper. Dock är fel utpassad utrustning mer skadlig än hjälpande.

OK.
Jag läste ditt svar bokstavligt. "en bra försäkran om att ditt huvud kommer klara sig bättre"

Verkar som om vi har ungefärligen samma syn.

LIA

Ok, kanske formulerade mig dåligt. Jag menade att chanserna att klara sig utan skador ökade väsentligt om man bar hjälm:)

Eftersom dom allra flesta alltid verkar ha hjälm på sig när dom rider så förstår jag inte vad problemet är. Det finns en och annan som väljer att rida utan och min fråga är, vad gör det er? Denna lilla procent som rider utan hjälm kan väl inte skada sporten och någon förebild är dom ju inte eftersom folk tycker att dom är idioter. Så låt det vara som det är. Inga fler tvång och elände. Myndiga människor skall få bestämma själva. Däremot kan jag bestämma att man måste ha hjälm om man rider på mina hästar ect. Ridskolor och andra kan själva bestämma om hjälmtvång men jag som privatperson vill faktiskt bestämma det själv.

Jag rider alltid med ridhjälm.
de som är mindre ser ju upp på dom som rider och hur kan det då bli för dom?! Kan ju bli många skador:crazy: jag tkr att det är en självklarhet

melon_ skrev:
Jag rider alltid med ridhjälm.
de som är mindre ser ju upp på dom som rider och hur kan det då bli för dom?! Kan ju bli många skador:crazy: jag tkr att det är en självklarhet
bra skrivet:bow:

jag rider alltid med ridhjälm. Även när jag tömkör, longerar osv. För mej är dt väldigt självklart

Jag har ALLTID hjälm och säkerhetsväst på mig. Inte bara hjälmen behövs egentligen. Säkerhetsvästen kan skydda mot väldigt mycket!
Vet en tjej som blev trampad i magen(?) av sin häst när hon ramlade av så att hon blev rejält skadad. Hade hon haft säkerhetsväst så hade hon förmodligen inte fått den skadan, som kommer följa med henne livet ut. Men först och främs hjälm! Allt hänger nästan på huvudet:crazy: nästan.

Rider alltid med hjälm, en självklarhet för mig! Trivs så bra med mina hjälmar och ser inget skäl till att inte använda dem! ;) Alla åker av hästen ngn gång då och då, även de bästa ryttarna.. Och då vill man ha en hjälm på huvet och inte skada sig för livet.! :crazy: :crazy:

För mig är det alltid självklart att ha hjälm när jag rider, ingen hjälm, ingen ridning. punkt slut.

Det jag där emot undrar är hur det kommer sig att folk är så, ursäkta mig men, dumma. Varför ska det alltid behöva gå så långt att vi lär av våra EGNA misstag. Varför kan vi inte lära av ANDRAS? Jag har aldrig gjort mig illa, varken i stallet eller på/från hästryggen, har har flugit av osv men aldrig gjort mig illa. Jag lär mig ändå av andras misstag och sätter på mig hjälmen ändå istället för att vänta tills jag vart med om en olycka och sedan sätta på den. Varför förstår inte folk att hjälmen är till för att förebygga, varför är de så svårt att vara rädd om sig själv, det är ju rent ut sagt korkat att inte sätta på sig en hjälm när man sitter upp. Hur mycket man än känner sin häst, och hur lugn hästen ALLTID är så sätt på en hjälm iaf. Djuren kan bli skrämda eller vad som helst och varför vänta tills olyckan vart framme? för det första så är det är fruktansvärt oansvarligt att inte sätta på sig hjälm, framförallt för sig själv men även för andra i stallet. För det andra så är det välldigt egoistiskt, om det skulle hända något, om man skulle hamna i koma eller liknande, kanske att de går så pass illa att man går bort, tänk på alla nära och kära som mister en de älskar, tänk på konsekvenserna INNAN!

Jag har alltid hjälm, känner mig naken på hästen om jag inte har det.
Jag vet inte riktigt om jag tror på att de ska bli lag på att man måste bära hjälm, tror på fri vilja, men då krävs ändå ett suntförnuft och många gånger så saknas ju de, det är tydligt!

Tycker att det är upp till var och en om de ska ha hjälm eller inte. Rider själv alltid me hjälm så fort bommarna är framme eller om ja rider "svåra" hästar" annars är det inte alltid

Jag har alltid hjälm... skönt att så många andra också har det! Kan faktiskt inte förstå hur ett förbund kan vara så insnöat... i tex hockey och bandy jobbar förbunden för att föjla med i utvecklingen utan att tumma på säkerheten! Man borde väl öka säkerheten och tänkandet även inom ridsport?!?:confused:

Liknande trådar

Äldre Det känns som att jag tjatar om detta men jag kan inte låta bli för jag har verkligen fått nog. Jag ber om ursäkt på förhand för ett... 48 49 50
Svar
992
· Visningar
61 084
Senast: Thaliaste
·
Utrustning Sonen har väll alltid suttit på häst någon gång då och då sedan han föddes (ett par minuter åt gången typ) men senaste veckan har han...
Svar
9
· Visningar
4 522
Senast: pulkaskurk
·
M
Utrustning Hur gammal får en ridhjälm vara och ändå räknas som säker? Vi har en ridhjälm som är ca 25 år gammal - är den fortfarande OK att...
Svar
14
· Visningar
7 717
Senast: Balahé
·
Utrustning Det finns ju många olika varianter av ridhjälmar och tex Troxel och JOFA har ju ridhjälmar som ser ut och går att använda även som...
Svar
4
· Visningar
6 237
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka