Ridhjord -någon med erfarenhet?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare lolly
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 1 832
L

lolly

Hejsan. Har köpt en ridhjord till min pålle. Provade rida med en sådan på en väninnas islandshäst och blev positivt överaskad.Nästan som barbacka med ett schabrak som skydd. Det fanns inga instruktioner med och jag undrar om någon har erfarenhet av hur hårt den ska spännas? Har märkt att det blir en liten svullnad där hjorden sitter nedanför manken. Hur ska den användas på rätt sätt? :confused:

Sv: Ridhjord -någon med erfarenhet?

Hej Lolly :bump:
det är jag som är väninnan :rofl:
Såg tråden av en händelse
det finns en liknande nyare tråd.

Jag har tydligen stavat hjord fel jag skriver gjord, ha, ha
hur ska det vara. Toppenbetyg i svenska :) märks inte va.

Om det blir svullet så ska man nog skifta läge på hjorden.
jag lägger den ganska lång ner mer mot "ryggbörjan".
Glömde kanske att säga att jag inte lägger så
mycket ben-tyngd i stigrem/bygel
har dem mest för att hålla balans utifall, du vet.
Fast jag rider ju lätt ibland.
Åsså drar jag inte alls åt maghjorden så hårt.

Har du ridit med hjorden nu i vinter, varmt å gött åt
rumpan.

Hej o Hå Ludentå. Varmt om rumpan är det minsann.Trevligt med svar.:rofl: :bump: :bump:

Jag gillar inte ridgjordar med fästen för stigläder. På en vanlig (passande) sadel har du en långt större anläggningsyta som skall fördela trycket. På en ridgjord har du just stigläderkrampan, så det är väl inte konstigt om hästen känner av ett grymt punkttryck?

Jag red en hel vinter med bara gjord på ett islandssto. Underbart tänkte jag! Men hon fick så ont i ryggen på slutet av trycket att hon blev livrädd när man skulle skulle hoppa upp i sadeln, tom när man stod bredvid henne och lyfte ett ben blev hon rädd och ryggade eller steppade sidleds. Jag slutade använda den genast och lät henne vila, sen enbart barbacka och nu lite sadel ibland.

Roligt med lite svar. Använder ridhjorden enstaka tillfällen numera. Har en islandshästsadel på min D-ponny som verkar passa henne bra. Hon är korsningsponny med fullblod i sig så hon är inte den runda sorten. Smärt o smidig o pigg.

Hej Stisse!
Det är du som stavar rätt. Gjord stavas det.
Hjord är en flock djur.:D

Immer

Immer skrev:
Hej Stisse!
Det är du som stavar rätt. Gjord stavas det.
Hjord är en flock djur.:D

Immer
Ha, ha Jag tyckte väl det!
Tack Immer!
Du har räddat mig från att stava fel!
Jag har väl kanske redan hunnit hjort det
nu några gånger, ä skojar bara, gjort ska det vara ;)

lolly skrev:
Roligt med lite svar. Använder ridhjorden enstaka tillfällen numera. Har en islandshästsadel på min D-ponny som verkar passa henne bra. Hon är korsningsponny med fullblod i sig så hon är inte den runda sorten. Smärt o smidig o pigg.

Hörru Lolly.......:rofl: :angel:
tänk att man litar så till sina barndomsvänner så att
man till å med börjar stava fel :p :D

Gillar att rida med ridgjord när jag är fräsch i kroppen (är sjukpensionär pga min fibromyalgi). Man får bra kontakt med hästen och har lite extra balanshjälp av stigbyglarna. Rider en häst som kan vara lite busig så det behövs :rofl: . Får dock väldigt lätt stolsits så det allra bästa helt barbacka.

Har inte ridit på ett tag då jag har för ont för att kunna sitta ner i traven och galoppen (har tyvärr ingen sadel som passar just nu). Kan inte tänka mig att stå i stigbyglarna utan klämmer upp mig med låren som man gör när man rider helt barbacka. Tänk vad skönt med det måste vara med 66kg punkttryck vid manken trots att jag använder ett selunderlägg, geldyna och schabrak.

Tja Stisse. Stavningen har jag inte sett innan. Jag var ändå en av de bästa i mina unga skolår på att stava. Gjord utgår ju från att göra. Vilket man inte använder så ofta i språket. :rofl:

Ridgjordar är fullkomligt vidrida mot hästen enligt min mening!
Tryckytan mot ryggen blir mycket mindre än vad det är med sadel. Jag skulle inte lägga någon som helst tygnd i stygbyglarna och framförallt inte rida lätt!:eek:

Skippa gjorden och rid barbacka på riktigt! :idea:

Jag varvar mellen ridgjord och sadel.
En av mina hästar gillar inte alls sadelgjorden
som är spänd under magen.

Man skall dock vara observant när man rider
med ridgjord...veta vad man gör och rida rätt.

Samt ha tjockt shabrak eller gärna dubbelt
med luftspalt sedan lägga gjorden så långt ned
man kan..
...tänka sadel. Kolla bossorna osv.
Jag tror att det finns olika sorter av ridgjordar...
.rätta mig om jag har fel.Där bossorna är olika tjocka.

Om man bara använder stigbyglarna utan att lägga tyngd i tycker jag det är en bra grej. Stoet jag rider kan snabbt kasta sig in på någon stig eller hoppa och studsa. Då är man tacksam att ha stigbyglarna för att få lite extra balans i vändningarna.

Ja jag tycker att stigbyglarna är en
bra "känsla" av stöd!
Jag lägger inte någon större tyngd i dem
men de finns där ändock!

Skulle jag välja för min egen del så skulle jag
skippa sadeln helt!

Men ett tjockt schabrak gör tryckytan endast någon centimeter större.
Och sedan (fast detta är bara en teori) så lär man väl få dålig sits med ridgjord eftersom men inte kan ha fötterna under kroppen. För jag kan tänka mig att man inte gärna vill sitta på gjorden. :crazy:

Jag sitter tätt mot ridgjorden!
Jag har Islandshästar och benen är långa
och raka vid sits.
Jag använder extra långa stigläder för män.
Som att rida barbacka men att ha stöd vid behov.

Trycket på hästryggen/manken är minimal
närmast obefintlig på det sätt som jag rider.

Sitsen är urtjusig som en indianska :) .

Jo rider man med islandshästläder är det antagligen skillnad. :D
Man kan antagligen inte direkt ställa sig upp i stigbyglarna.

Skreppur skrev:
Men hon fick så ont i ryggen på slutet av trycket att hon blev livrädd när man skulle skulle hoppa upp i sadeln, tom när man stod bredvid henne och lyfte ett ben blev hon rädd och ryggade eller steppade sidleds.

Så långt ska det ju inte behöva gå att hästen börjar visa TYDLIGA tecken på obehag. Som ryttare bör man vara mer aktsam och lyhörd på hur hästen reagerar innan det går såhär långt.

Visade hästen inga tecken på obehag när du t ex la på gjorden eller spände den?

Varför rider ni som har förmånen att kunna rida barbacka, barbacka på riktigt? Eller med en tömkörningsgjord med ett shabrak under? Måste bli ett jäkla punkttryck även om man inte tar så mycket stöd i stigbyglarna...

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 240
Senast: iNHALE
·
Hästvård Någon som varit med om något liknande o vill dela med sig? Kanske några ge råd/tips? Har såklart haft veterinärbesök o varit in på...
Svar
4
· Visningar
1 026
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga... 2
Svar
21
· Visningar
2 002
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka