Sv: Ridhus! Hur mycket kostar det egentligen?
Hejsan!
Jag har letat på internet men hittar ingen stans hur mucket ett ridhus kostar att bygga. Mycket jag vet men på ett ungefär. Det ska inte vara något speciellt fyra väggar och ett tak som håller och inte regnar in så är jag nöjd. Någon som vet jag är verkligen i behov av ett!
Tycker inte du fått något bra svar, och du lär inte få det av mig heller. Orsaken att du inte fått någon bra svar är nog för att det är omöjligt att säga hur mycket det kommer kosta. Har själv aldrig byggt något ridhus men för varje bygge kan man säg att du kommer aldrig undan billigare än vad materialet kostar. Vilket material du sen använder är ju efter personligt tycke (det finns dyrt och det finns billigt material och en massa därimellan). Med tur kan du få tag i rivningsvirke billigt (eller rent av gratis i vissa fall), annars gäller det att få tag i någon firma som kan ge dig ett bra pris.
TIPS det lokala sågverket kan ofta, trots de kanske är små, ge dig lika bra (eller bättre) priser som de stora företagen, så hör med dom.
Hur mycket kan du göra själv? Har du vänner/släkt som kan hjälpa dig? I så fall tjänar du mycket pengar. Om inte, ja då gäller det även där att hitta den firma som ger dig bäst pris.
När det gäller el (ifall du ska ha ut det i ridhuset) så får du INTE koppla detta själv; det är jobb för en behörig elektriker och dom är INTE billiga. Var själv tvugnen att ha hit en elektriker en söndag efter senaste stormen: 680 kr/timmen skulle han ha för det var söndag
Men även när det gäller elen kan du komma billigare undan genom att göra så mycket du kan och får själv. Bara genom att gräva en ränna (ifall elen kommer vara markbunden) där elkablen kommer läggas har du tjänat in de pengar elektrikern skulle tagit annars för att göra det.
Men som sagt; det blir aldrig billigare än materialet. Om du sen behöver anlita någon som gör jobbet åt dig stiger kostnaderna ännu mer. Och sen beror det också på ifall du tänkt göra det enligt konstens alla regler, eller räcker det att det är något helt personligt bygge?
/Totte