Ridhus! Hur mycket kostar det egentligen?

Sv: Ridhus! Hur mycket kostar det egentligen?

Nej men då var det väl bra att du fick hjälp!

Övergå till tråden nu tack!

:crazy: Tacktack nån som kommer på någon bra färg till ridhus vägarna?:confused: Ooo de e så svårt o välja

Kan varmt rekommendera att inte måla sargen. Behåll den trären, Snyggare, mindre underhåll, lättare att laga (komihåg att alltid ha stående plankor!) och framförallt ljust!

En ljus färg gör ju så att hela ridhuset blir ljusare medan en lite mörkare färg ofast ser renare ut längre.

Annars tycker jag det är fint när det är vanligt trä.

:D Tack för tipsen de ska vi tänka på

Ooo längtar så efter ridhuset åå få rida ordetligt o ofta:d

skulle också vilja ha eget ridhus...

*kl* snattar tråden lite....

Har en fråga jag undrat över ett tag, bara av nyfikenhet.
Vissa bönder har ju som en ridhus/maskinhall byggda men utan väggar, bara stolpar och tak förstås och jag har sett enstaka sådana lösningar över ridbana också. Någon som har sett/byggt??

Det jag funderar på om det är stor priskillnad att "bara" bygga ett rejält tak över sin ridbana, istället för ridhus med väggar, sarg och ev läktare? Och viktigast, om det funkar i praktiken att underlaget inte fryser osv? Hoppas verkligen nån läser och svara, för det har jag funderat över länge :p

Hejsan!
Jag har letat på internet men hittar ingen stans hur mucket ett ridhus kostar att bygga. Mycket jag vet men på ett ungefär. Det ska inte vara något speciellt fyra väggar och ett tak som håller och inte regnar in så är jag nöjd. Någon som vet jag är verkligen i behov av ett!

Tycker inte du fått något bra svar, och du lär inte få det av mig heller. Orsaken att du inte fått någon bra svar är nog för att det är omöjligt att säga hur mycket det kommer kosta. Har själv aldrig byggt något ridhus men för varje bygge kan man säg att du kommer aldrig undan billigare än vad materialet kostar. Vilket material du sen använder är ju efter personligt tycke (det finns dyrt och det finns billigt material och en massa därimellan). Med tur kan du få tag i rivningsvirke billigt (eller rent av gratis i vissa fall), annars gäller det att få tag i någon firma som kan ge dig ett bra pris. TIPS det lokala sågverket kan ofta, trots de kanske är små, ge dig lika bra (eller bättre) priser som de stora företagen, så hör med dom.

Hur mycket kan du göra själv? Har du vänner/släkt som kan hjälpa dig? I så fall tjänar du mycket pengar. Om inte, ja då gäller det även där att hitta den firma som ger dig bäst pris.

När det gäller el (ifall du ska ha ut det i ridhuset) så får du INTE koppla detta själv; det är jobb för en behörig elektriker och dom är INTE billiga. Var själv tvugnen att ha hit en elektriker en söndag efter senaste stormen: 680 kr/timmen skulle han ha för det var söndag :mad:
Men även när det gäller elen kan du komma billigare undan genom att göra så mycket du kan och får själv. Bara genom att gräva en ränna (ifall elen kommer vara markbunden) där elkablen kommer läggas har du tjänat in de pengar elektrikern skulle tagit annars för att göra det.

Men som sagt; det blir aldrig billigare än materialet. Om du sen behöver anlita någon som gör jobbet åt dig stiger kostnaderna ännu mer. Och sen beror det också på ifall du tänkt göra det enligt konstens alla regler, eller räcker det att det är något helt personligt bygge?

/Totte

Grunden, stommen & tak är tre stora utgiftsposter när man bygger ridhus. Här kommer lite ungefärliga priser.
Plintgrund ca. 100.000:- +marberedande.
Trästomme ca. 300.000:- +resning. (Stålkonstruktion något billigare.)
Plåttak ca. 100.000:- +läggning.
Så de utgifter som tillkommer i väggar är bara småpotatis i samman hanget
Ytterpanel & ljusinsläpp ca. 80.000:- +uppsättning.
Sen tillkommer sarg, vattenavrinning, el, underlag m.m.
O.B.S Moms tillkommer på alla priserna.

Jo det var det jag misstänkte, hade varit fint annars om man kunnat bygga nåt "mittemellan" ridhus och ridbana ;) Bra luft hade det varit :D Men några hundratusen kanske man sluppit om jag tolkar dig rätt?
Tack för ditt svar! :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 500
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 374
Senast: lilsan
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
368
Senast: MiaMia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 017
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka