Ridinstruktören dömd till fängelse för våldtäkt mot barn

(Ridsport)
Den 32-årige ridinstruktör som åtalats för våldtäkt på en 12-, en 13- och en 14-årig flicka dömdes i dag av Stockholms tingsrätt.
Domen föll för våldtäkt mot barn, försök till våldtäkt av barn och grovt sexuellt utnyttjande av underårig. Påföljden blev fängelse i tre år och sex månader samt skadestånd på 321 000 kronor.

http://www.tidningenridsport.se/def...&ArticleOutputTemplateID=560&ArticleStateID=2
 
Sv: Ridinstruktören dömd till fängelse för våldtäkt mot barn

kl

sånt här har funnits i alla år... tyvärr. Våldtäckt på barn är det värsta man kan göra enligt "rangordningen" i fängelsen.
 
Sv: Ridinstruktören dömd till fängelse för våldtäkt mot barn

Om jag inte minns helt fel så finns det en speciell anstalt för sexualbrotslingar. Om den var för alla eller bara för just våltäkter mins jag inte.
 
Sv: Ridinstruktören dömd till fängelse för våldtäkt mot barn

*kl*
Jag tror tyvärr och dessvärre att de flesta vet vilka de är, jag har hört skit allt det här från tre olika 1ridskola här där jag bor, en ifrån Dalarna och sen var det när han skulle komma o kolla på hästar hos oss som jag 'gömdes' undan för att han skulle komma...
 
Sv: Ridinstruktören dömd till fängelse för våldtäkt mot barn

Varför har inte någon satt stopp för den här människan tidigare? Vilka åtgärder har de tidigare berörda ridskolorna tagit? Är det bara flickorna som vetat om,inga vuxna eller föräldrar? hoppas att fler vågar träda fram och tala om vad de varit utsatta för.
 
Sv: Ridinstruktören dömd till fängelse för våldtäkt mot barn

Jag läste en notis om detta för någon månad sen, och hade väl inte direkt svårt att räkna ut vem det gällde med den knappa infon man fick då. Jag var aktiv på klubbar i nkpg "på den tiden", och kan ju säga att jag inte är det minsta förvånad... Snarar lättad över att han äntligen åkt dit. Jag och mina vänner var i hans "målgrupp" då, tyvärr verkar han inte ha stannat i lämplig ålder utan fortsatt neråt i åldrarna. Eller snarare stannat där han höll sig då.
Vidrigt gjort, sorgligt att lillebrorsan halkat efter, och hoppas att tjejerna lyckas ta sig ur detta. Att de ens anmält tyder ju iaf på en viss styrka och vilja att komma vidare.
 
Sv: Ridinstruktören dömd till fängelse för våldtäkt mot barn

Varför har inte någon satt stopp för den här människan tidigare? Vilka åtgärder har de tidigare berörda ridskolorna tagit?

Överhuvudtaget så måste ridskolorna bli bättre på att hantera saker som dessa. Källan till problemet tror jag finns på flera olika nivåer. Dels är ju ridskolan och klubbarna en speciell miljö i och med att det är många unga tjejer och få killar/män. Det gör ju att killarna får väldigt mycket uppmärksamhet och killarna "fostras" till att det är OK att ta för sig och många tycks fortsätta med beteendet när de blir äldre.

Hur ska det här hanteras då? Pedagogerna på ridskolorna och klubbarna måste ju bli bättre på att hantera sådant här i tid så att inte klubbarna fostrar unga män som tror att det är fritt fram bara för att unga tjejer förälskar sig i dem. Och de unga tjejerna måste lära sig att se mönstren i sitt eget och andras beteende. När jag utbildade mig till ridinstruktör så talade man ingenting alls om detta. Men det kanske har blivit bättre nu? Det var trots allt 15 år sedan jag gick min utbildning. Men en smula genustänk på ridskolorna skulle inte skada. Läser man genusteori på Strömsholm idag förresten?

Sedan måste dessa (vuxna!) män inom idrotten (och i vissa fall även i skolan) lära sig förstå hur lättpåverkade många flickor är i denna ålder och att de inte få utnyttja detta. Och de måste förstå att de är de som är de vuxna i sammanhanget och ta ansvar för sina handlingar.

När det gäller det här fallet så tycker jag att det var mycket starkt av andra anställda på (den senaste) ridskolan att anmäla så snart de hörde ryktena. Tyvärr är det få som vågar göra det, särskilt om personen är (eller har) ett välkänt namn. Signalerna från omgivningen måste förändras. Folk runt omkring, ridlärare, instruktörer, stallpersonal, etc. måste säga ifrån om de märker att en vuxen man (anställd eller klubbmedlem) verkar umgås med minderåriga tjejer på ett otillbörligt sätt - oavsett vad den vuxne mannen heter och vad han har för meriter.
 
Sv: Ridinstruktören dömd till fängelse för våldtäkt mot barn

:bow::bow:
 
Sv: Ridinstruktören dömd till fängelse för våldtäkt mot barn

Bra inlägg Philosophia...men... som en kille kan jag säga att inte alla män "fostras till att det är OK att ta för sig och många"....;)
 
Sv: Ridinstruktören dömd till fängelse för våldtäkt mot barn

Nej, givetvis gäller det ju inte alla män. Utan jag talar om mönster som bildas i den speciella miljö som ridskolor och ridklubbar utgör.
 
Sv: Ridinstruktören dömd till fängelse för våldtäkt mot barn

:bow: på nästan allt du skriver. fast säkra källor säjer han var skyddad i åratal på ridskolan så där har du inte rätt fakta:(
 
Sv: Ridinstruktören dömd till fängelse för våldtäkt mot barn

Tragiskt!! Dom borde få leka med dom andra internerna eller hur? Då kostar dom inte samhället så mkt pengar sen:angel:

Jag försvarar inte dessa bröders beteende på något vis, men jag tycker din människosyn är så jävla tragisk så jag vill spy!
 
Sv: Ridinstruktören dömd till fängelse för våldtäkt mot barn

Även på den senaste ridskolan, dvs. den som anmälde? Jag fick uppfattningen om att personalen anmälde så snart de fick höra rykten om det inträffade. Men mina uppgifter är bara andrahandsuppgifter förstås.

Det du skriver styrker i och för sig bara mina funderingar om att man inte gärna reagerar. Jag är inte förvånad. Jag har själv jobbat på en ridskola där ridskolechefen dömdes för sexuella trakasserier och trots detta så sluter folk upp kring personen stöttar honom. De fortsatte rida på hans träningar och skojar i cafeterian. För inte kan det vara sexuella trakasserier av en 60-åring att kurtisera tonåringar och kommentera deras bröst? :crazy: Det var som om majoriteten uppfattade det som "normalt" och en del av jargongen i stallet.

Jag blev så trött på den miljön att jag faktiskt bytte bransch och endast sysslar sporadiskt med hästar. Men samtidigt ångrar jag att jag inte stannade kvar och engagerade mig i frågan istället. För det behövs verkligen.
 
Sv: Ridinstruktören dömd till fängelse för våldtäkt mot barn

Vad menar du med skyddad?
Han var min ridlärare och hopptränare i alla år han var i Orsa och jag märkte aldrig att han var skyddad av någon? Styrelsen tex var emot honom och hans mamma, spec på slutet.

Tror Orsa var den senaste klubben han varit verksam på? Fast han har ju varit en del hos Pelle Melin också men vet ej om han "gjorde något" där.
Vad jag vet gjorde han inget olagligt i Orsa heller? Fast jag var inte där så mycket sista året han var ridskolechef. Dock var han tillsammans med en 16 åring när han var 28 och det säger ju lite om honom som person.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridinstruktören dömd till fängelse för våldtäkt mot barn

jag kan hålla fram hinken åt dig
 
Sv: Ridinstruktören dömd till fängelse för våldtäkt mot barn

från domen, stark att det var ridskolan som anmällde honom...

B 7077-08
STOCKHOLMS TINGSRÄTT
Avdelning 1
Enhet 12
DOM 2008-07-29

"
Ingela XXXX (XXXX för din skull Dennis..vill inte vara magstark igen)har uppgett i huvudsak följande: Hon känner Mattias eftersom han är en avlägsen släkting till henne. Ingela äger tillsammans med andra den aktuella ridskolan. Hon är ansvarig för driften. Mattias var under 2007 och 2008 anställd som hopptränare. Han har även tidigare arbetat för henne. De som gick på hans kurser var mellan 12 till 60 år. En söndag i mars 2008 fick hon ett samtal om att det kunde ha hänt något. Den som ringde heter XXXX. XXXXX hade talat med en man. Han heter XXXX. Ingela talade med flera som red på skolan. Under närmast kommande tisdag hade hon fått uppgifter som gjorde att hon trodde på det som sagts.

XXXXX

Ingela ringde till polisen dagen efter, dvs. onsdag. Hon hade då talat
med flera personer som hon bedömde som trovärdiga och de hade sagt att det var så. Polisen sa att det troligen bara var rykten. Först hade hon talat med andra flickor än de som det handlade om och sedan talade hon med dem.
XXXXXX

För c:a två år sen talade hon med Mattias om liknande saker. Det gällde då en annan flicka. Hon sa då till Mattias att det talades om att han skulle ha varit med flickan. Hon var 13 eller 14 år. Han nekade till att det var sant. Det var flickans ålder som gjorde att Ingela den gången tog upp saken med Mattias. Hon hade inte gjort det om flickan varit över 18 år. Då frågade hon först om det var sant och påpekade hur olämpligt det var om det var så. Hon sa att de inte ville att det skulle förekomma något som helst närmare förhållande med någon som var under 18 år. Mattias nekade. Efter samtalen 2008informerade hon de flickor som kunde vara i behov av informationen, bl a A, om Citypolisens kuratorsverksamhet. Hon sa att de kunde gå dit och de fick telefonnumret och ett namn . Hon sa även att en vuxen från ridskolan kunde hjälpa ........
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridinstruktören dömd till fängelse för våldtäkt mot barn

helt out of space att ge ära åt ridskolan de skydda han i åratal:devil:
 
Sv: Ridinstruktören dömd till fängelse för våldtäkt mot barn

ojoj.En tränare som misstänks ha sexuellt intresse av barn ska man väl inte överhuvudtaget fundera över att han ska få vara kvar?
 
Sv: Ridinstruktören dömd till fängelse för våldtäkt mot barn

Du har inte läst hela min tråd...det var en släkt... som äger tillsammans med andra den aktuella ridskolan..som ringde polisen...hur kan du säger de skydda han i åratal????
 
Sv: Ridinstruktören dömd till fängelse för våldtäkt mot barn

Därför att dt är exakt så. Har du läst din egen tråd vännen? -för ca 2 år sedan talade I m M om liknande saker... + Dt kan ju finnas de som vet mer fakta än du,eller hur?:)
 
Sv: Ridinstruktören dömd till fängelse för våldtäkt mot barn

Bra skrivet! :bow:
För sådant här är ju sällan den typ av våldtäkt där offret med våld och misshandel har sex. Detta är ju en läskig typ av våldtäkt där offren i allafall till en början eller kanske tom tills det har skett helt är med på noterna och mkt villiga! Det är ju efteråt de blir helt förstörda. Som du säger så är det ju den vuxna som då måste ta ansvaret och inte utnyttja dessa flickor som ju har ridläraren som största idol. För det finns ju en anledning att det är åldersgräns på 15 år att ha fullbordat samlag.

Jag vet ett fall för många år sedan när en ridlärare precis som denna hade förhållanden med småflickor. Det var känt redan när han kom till klubben i fråga, dock hade han visst hållit sig inom lagen och inte haft umgänge med ngn under 15 år.
Men väl på den klubben ändrades det, han inledde ett förhållande med en 14-årig flicka. Men när det väl fanns konkreta bevis, då var flickan 15 år, dvs han kunde inte straffas för sexuellt umgänge.
De levde sedan ihop i många år, fick även ett barn som föddes när hon var jag vill minnas 16 år.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Nu har Svea hovrätt avslutat förhandlingarna i fallet med den 32-årige ridinstruktör som fälldes i tingsrätten för våldtäkt...
Svar
1
· Visningar
737
Senast: 4legs
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Svea Hovrätt fastställde i dag domen mot den 32-årige ridinstruktör och tränare som i tingsrätten fälldes för våldtäkt mot...
Svar
4
· Visningar
1 374
Senast: Heulwen
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Den 14 juli inleds rättegången i Stockholms tingsrätt mot den 32-årige ridinstruktör som är misstänkt för våldtäkter mot två...
Svar
0
· Visningar
1 160
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Domen mot den 32-årige ridlärare som blivit dömd till tre och ett halvt års fängelse för bland annat våldtäkt mot barn...
Svar
0
· Visningar
815
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp