Ridkläder på bussen?

Sv: Ridkläder på bussen?

Och de som inte tycker det kan ju sponsra med en rejäl slant så hästfolk kan åka taxi i stället! ;)
Man ska ju tänka på miljön och hellre åka kollektivt än ta bilen om det går!

Och att släpa stora kassar med kläder till jobb/skola, det blir ju ohållbart! För på vintern är det ju mycket kläder, tjocka jackor osv.

Allergi kommer ju inte tillsammans med stumhet, är någon allergisk är det ju lämpligt den säger till, sedan får man ju vara en hygglig medborgare och sätta sig med sina hästkläder så långt ifrån allergikern det går i bussen!

Att ta kläderna i en väska tycker jag inte skulle vara så besvärligt, hjälm och annat skrymmande borde väl få plats i stallet.
Självklart är det bra att åka kollektivt dit det går.
Alla är ju olika och det är inte alla människor som klarar av att säga ifrån när det behövs.

Mitt stallskåp är översvämmat av schabrak, lindor, några täcken mm.. jag får in stövelväskan men det är knappt att jag får igen skåpsdörren då. Ridhjälmen tar jag med mig oftast hem då jag ibland rör mig mellan olika stall. Dock tycker jag inte att man ska sitta långt fram i bussen om man åker buss med ridkläderna på sig, det är för lite respekt när man gör på det sättet.

Jag åker buss med stallkläderna på. Man får ju ta med hundar så varför skulle man inte få åka med stallkläder?

Dessutom tvättar jag ofta mina stallkläder innan dom börjar lukt för mycket :P Har jag planerat att rida barbacka så tar jag med överdragsbyxor, det är lite onödigt att håra ner sätena ;) Fast åt andra sidan har jg sett många som låter sina hundar sitta på sätena och det tycker jag är dåligt...

Jag kan tänka mig att åka buss i stallkläder om kläderna är nytvättade och jag sitter långt bak. Men gör det helst inte. Jag är allergisk mot jordnötter (inte så allvarligt men mår fruktansvärt illa och får extrem huvudvärk av lukten) och det finns inget värre än om någon ätit jordnötter alt äter jordnötter i bussen. Det kan förstöra hela min dag. Så jag försöker tänka på hästallergiker.

Jag har fått SÅ mycket skit för att jag åkt buss med ridkläder, innan jag hade tillgång till egen bil. Jag har även fått skit för att jag gått in i affärer med ridkläder på (behövde handla typ en liter mjölk eller nåt). Jag vet inte om det beror på att jag ser ut som en som är tacksam att skälla på eller om det beror på att jag bor i Sthlm, men efter att ha blivit utskälld X antal gånger så har jag sen dess ALDRIG satt min fot i en buss eller affär med ridkläder på. Orkar inte bli utskälld... :cry:

Va? :ee: Så där har jag aldrig blivit behandlad trots att jag åker 4-5 gånger i veckan till stallet i ridkläder och går in på konsum eller Ica efter att jag har vart i stallet. Jag har vart inne på apoteket vid T-Centralen lite snabbt för att köpa kortisonsalva, utan problem ingen utskällning alls. Har till och med fikat mitt på Östarmalm efter att ha ridit i skogen vid Ryttarstadion, samma sak då: Inga kommentarer eller utskällningar. :D

Den enda gången jag har blivit "utskälld" var när jag hade vart på Ryttarstadion och hjälpt en vän som tävlade, på 55:an hoppade en "dam" i 50-65års åldern på bussen kollade på mig och mina ridkläder när hon gick förbi och satte sig sedan just bakom mig (hade ridkläderna på mig för att jag skulle till mitt stall, satt 3 säten från att ha suittit längst bak) och efter 2 busshåldplatser började hon muttra lite för sig själv för att sedan höja rösten precis så att jag skulle höra det.. -Här går det ju inte att sitta, det stinker ju häst". Vad säger man? Jag tänkte bara att hon fick skylla sig själv då hon verkligen såg att jag kom från "Ryttis" och hade ridkläderna på mig, om hon var så kinkig för lukten varför då sätta sig just bakom mig? :confused:

Jag håller med!
Jämför med att man har t ex katt eller hund hemma, vilket brukar medföra ett visst mått av katthår/hundhår på kläderna. Detta syns inte, och en som är höggradigt allergisk mot katt/hund har ingen aning om att just du bär omkring på allergiframkallande ämnen.
Om du däremot har ridkläder på dig så är det väldigt enkelt för en hästallergiker att antingen hålla sig på avstånd, eller be att du gör det.

jag hade vänt mig om och sagt: ja det e ju den enda platsen på hela bussen. och om det nu stör dig så kan du alltid lyfta ditt feta arsle och flytta på dig!

jag hatar när personer komenterar något om en (som e helt synligt) efter att dom har satt sig i närheten!

kl

Man få ju ha djur på bussen så varför skulle man inte få åka i ridkläder? Däremot tycker jag att det är självklart att man visar hänsyn och sätter sig på anvisade platser.

Jag försöker undvika att handla i ridkläder mest för att jag tycker det är pinsamt. Är väl rädd att någon ska börja skälla ut mig. ;)

Jag åker väldigt sällan buss, men jag anser att ridkläder är arbetskläder och ingen gnäller väl på andra yrkesgrupper som har arbetskläderna ute i samhället.

Det finns väldigt många olika sorters allergier och ska man gardera sig mot alla så får man väl gå naken på stan och spraya sig med läkarsprit en gång var 20 minut.

Jag går ofta in till lokala mataffären i halvlortiga stallkläder, men ska jag åka till stan så brukar jag ha rena klader. Även om det även då ofta också är ridbyxor etc så är det nytt ur tvättmaskinen, jag kanske ska direkt ut i stallet när jag kommer hem efter shoppingen eller vidare till kompisar som har häst och hjälpa dom med nåt.

jag hade vänt mig om och sagt: ja det e ju den enda platsen på hela bussen. och om det nu stör dig så kan du alltid lyfta ditt feta arsle och flytta på dig!

jag hatar när personer komenterar något om en (som e helt synligt) efter att dom har satt sig i närheten!

Jag mest njöt av att hon orkade hålla på att irritera sig istället för att simpelt byta plats och vara tyst. Sedan var det en liten vinst i sig att det var hon som bytte plats och inte jag.

Glömde skriva det att hon satte sig hela tre platser längre fram (vilket innebar att hon kom 2st säten framför mig istället för det som var direkt bakom) :rofl:

eftersom det finns 50 platser på bussen ungefär och kanske max 10 är upptagena så kan den som är allergisk be mig flytta på mig i såfall.
Och jag har åkt buss i många år med hästkläder och har aldrig fått en kommentar och har aldrig stött på någon som verkar vara allergisk. Jag åker oftast med samma folk på bussen dessutom och dom enda kommentarerna jag får är vilket stall jag ska till och om jag ska rida och hur mår hästen

du ser så fel på allt!
tänk om inte personen vågar säga att du ska flytta på dig eller kanske inte vågar flytta sig för att du kan ta illa upp.
du kan göra folk sjuka fast du inte märker det. sen så du som själv har en allergi vet ju hur jobbigt det är med all parfym osv.

visst dom som åker just då kanske tål hästar men en dag kan det finnas en ny tjej eller kille på bussen som kanske dör av just hästar :(

Jag har åkt buss med ridkläder. Satte mej där det fanns platts då bussen offta var full till bristningsgränsen. Utan problem.
Kunde jag välja så va det såklart längst bak TROTTS att jag blev åksjuk. Fick tänka på annat.
Var jag själv så satte jag mej bredvid chafören och pratade lite.

Att tänka mer på sin egen parfym allergi än andras hästallergi är ju väldigt egoistiskt tycker jag!

En liten olig sak hände en gång när jag praktiserade i ett stall och skulle åka på morgonen. Då kliver en mamma och en liten pojk på och sätter sig framför mej. Att jag hade stallkläder på mej syntes nog inte.
Efter ett tag säger pojken: va det luktar konstigt, det luktar hästskit här mamma..... efter det lämnade jag åtminstonne skona i stallet.

Japp det är okej för mig! HAr åkt bus med stallkläder hur många ggr som helst.

Brukar sätta mig bak någonstans men har hänt att jag sutit längre fram med kompisar. Och även bredvid någon när bussen var packad.

Dock brukar jag typ bara åka buss med hästkläder mitt på dan när det inte åker så mkt folk, när det är lov t ex ;)

*kl*

De flesta verkar i alla fall vara överens om att det är okej, det känns ju skönt! Å andra sidan är kanske folk här på buke liiite partiska i frågan, men det väljer jag att bortse ifrån :angel:

Som tur är åker jag bara buss i ridkläderna tider när det inte är mycket folk, jag skulle aldrog våga gå och sätta mig bredvid någon i en full buss när jag luktade häst, hade känts rätt taskigt...

Jag åker buss 2-3 ggr i veckan med stallläder och sätter mig alltid längst bak, eller så långt bak det finns platser lediga.

Den enda kommentaren jag fått var för några år sedan då en liten tjej på c:a 6 år som satt brevid mig allra längst bak efter ett tag vände sig till sin pappa och sa följande:

- Pappa, vad är det som luktar bajs?

Pappan kollade generat på mig och bad om ursäkt ;)

Jag skulle aldrig sätta mig på en buss med stallkläder!
Så jobbigt är det inte att byta (eller slänga på sig kläder över åtminstonde).
Visst håller jag med om att det till viss del kan jämföras med katt/hundhår/parfym, men just med hästkläder så KAN man ju faktiskt undvika det.
Man MÅSTE inte ha stallkläderna på sig på bussen. :crazy:

Just i en buss så är luften ganska stilla, i vissa fall måste folk sitta där väldigt länge så jag tycker nog det är lite respektlöst att inte bry sig.
Är det ett långt tåg eller en såndär dragspelsbuss kan jag väl se lite annat på det, för då har de ev. allergiska personerna lite större möjlighet att komma undan. I en vanlig buss så går det inte helt, hur mkt man än vill tro det.

De gånger jag haft stallkläderna med mig i bilen på vintern och åkt direkt till stallet från jobbet, då har det varit en rejäl påse, modell sådan som är typ tre gånger så stor som en vanlig ICA-kasse. Och då är jag den varma varianten av människa som enligt andra har lite kläder på mig, en mer frusen människa har betydligt mer kläder på sig säger de. Jag har även skor med mig, funkar inte att lämna dem i stallet, för omständligt.

Så nej, jag skulle inte byta om i stallet och släpa på all den packningen, speciellt inte om jag bär med mig saker från jobbet också typ väska.

Om man inte är mer allergisk än att man inte flyttar sig eller ber hästluktande medpassagerare flytta sig, då har man ju uppenbarligen inte SÅ stora besvär av sin allergi.

Det finns folk som dör om man käkat jordnötter och de är i närheten, ska jordnötsätare inte heller åka buss?
Och blindhundar då, de är ju tillåtna i kollektivtrafiken, ska de blinda också utestängas från kollektivtrafiken?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 469
Senast: Ceta
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 744
Senast: tanten
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 913
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 497

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka