Ridklänning

Sv: Ridklänning

I Wrangels "Handbok för hästvänner" finns det ett mönster för "Ridkjol för grensleridning", det är i ridkjolsmodell.
Grrrr... såg att jag hade skrivit fel! :mad:
"... det är i byxkjolsmodell" ska det ju stå!!! :idea:
Jag vill också sy jacka till!!! Men först vill jag hitta ridkjolen. :( Har vänt upp och ner på huset utan att hitta den. Har t o m hunnit ha konspirationsteorier mot mitt ex att han ska ha tagit den bara för att han visste hur mycket den betydde för mig. :cry:

Oki, då ska jag kolla i burken var jag sparat ner det. Skrik på mig annars om det inte dyker upp något :)

Är det någon som har mönster på en kjol för damsadelridning, eller vet hur den bör vara sydd för att de ska vara praktiskt?
Tänke att nu när man ändå har en damsadel å gärna vill rida typ uppvisning eller nått med den vore de skoj å kuna vara någorlunda korekt klädd.. :)

Jag rider damsadel i en vanlig vid klänning som de hade på 1700-talet. Dock har jag fuskat genom att göra ett sprund från fållen till ca 30 cm från midjan. Detta har jag bak och drar liksom upp kjolen så att min rumpa och lår kommer i direkt kontakt med sadeln. I mitt tycke är det väl halt och "avlägset" att ha kjoltyg, foder och volangunderkjol mellan mig och hästen. De var mycket bättre ryttare på den tiden! (Dock chockade Drottning Elizabeth av Österrike samtiden genom att rida utan underkjolar!)

Förmodligen är det därför "moderna" ridkjolar är sydda som ett förkläde som täcker från midjan ner till sadelkanten på höger sida men fortsätter ner till önskad kjollängd på vänster sida men en "båge" av tyg och fästanordning för att täcka höverbenet och för att stanna på plats.

Det finns än idag damsadelvisningar av ridhästar i Storbritannien som bedöms och där är det _mycket_ noga med kläderna!

PS Som hatt tycker jag en herrhatt som inte är allt för hög passar utmärkt till en modern ridklänning. DS

Liknande trådar

Kläder & Bli fin I stället för att kapa VGV-tråden ytterligare så får det här nu en egen tråd. Kanske är det fler än jag som just nu letar efter en... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 312
Senast: Voeux
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just... 2
Svar
30
· Visningar
5 112
Senast: TinyWiny
·
Gnägg Jag har ett litet bekymmer och skapar denna tråd - egentligen inte som en fråga utan mer som ett bollplank. Det är så att jag har fått...
Svar
14
· Visningar
2 281
Senast: Meggan
·
Utrustning vet att det funnits fler liknande trådar, men hittar dom inte nu, och vad jag minns var det mest täcken o sånt som syddes i dom...
Svar
1
· Visningar
1 406
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka