- Svar: 23
- Visningar: 2 736
Enköpings ridklubb har infört en gräns som säger att deltagare inte får väga över 90 kilo för att det inte ska blir för tungt för klubbens hästar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ridskolan jag red på i slutet av 90-talet hade viktgränser även dåÄr väl många som har viktgräns? Ingenting konstigt med det.
På min ridskola finns det viktgräns för olika hästar. Det är invägning en gång per år och det sker inne på kontoret så att enbart ridläraren ser vågen, vill man veta vikten får man fråga.
Tror största hästen har maxvikt 90 kg men vet inte vad som skulle hända om en av eleverna en dag väger över det.
Här är det liknande - det finns inte någon uttalad viktgräns men grupperna försöker planeras så att det inte är allt för många stora ryttare i samma grupp, eftersom det inte finns så många stora hästar. Det är också som @Lingon skrev att större ryttare får ju inte rida de mindre ponnyerna/hästarna, men det är inte någon uttalad viktgräns utan det bestäms av ridlärarna om de tycker att man passar att rida den ponnyn/hästen.De har nog viktgränser på ridskolan där jag rider, men inte uttalade vad jag vet. Det är nog mer att ridlärare/ridskolechef uppskattar/gissar. Jag har hört en gång att de pratade lite kort om att det var någon "som var ganska stor" som ville börja rida och de resonerade kring vilka hästar som funkar.
Här är det liknande - det finns inte någon uttalad viktgräns men grupperna försöker planeras så att det inte är allt för många stora ryttare i samma grupp, eftersom det inte finns så många stora hästar. Det är också som @Lingon skrev att större ryttare får ju inte rida de mindre ponnyerna/hästarna, men det är inte någon uttalad viktgräns utan det bestäms av ridlärarna om de tycker att man passar att rida den ponnyn/hästen.
Alltså jag hade bytt ridskola! Menar du att exakt alla elever skulle vägas av ridläraren varje år? Och så gjorde denna anteckningar om vad personen väger?På min ridskola finns det viktgräns för olika hästar. Det är invägning en gång per år och det sker inne på kontoret så att enbart ridläraren ser vågen, vill man veta vikten får man fråga.
Tror största hästen har maxvikt 90 kg men vet inte vad som skulle hända om en av eleverna en dag väger över det.
Alltså jag hade bytt ridskola! Menar du att exakt alla elever skulle vägas av ridläraren varje år? Och så gjorde denna anteckningar om vad personen väger?
Det låter helt galet och väldigt oflexibelt. En nybörjare som väger 70 kg belastar ju hästen på ett helt annat sätt än en van och rutinerad ryttare med samma vikt. En van ridlärare bör kunna använda ögonmåttet för att bedöma vilka ryttare och hästar som passar ihop utan att använda vågen.
Dessutom tänker jag att man måste lita på sina elever. Om maxvikten är satt till 90 kg och alla känner till det, så får man väl anta att de som väger mer än 95 kg undviker att rida tills vikten är stabiliserad. T ex under och efter en graviditet.
Och för en stor viktbärande häst är inte 5-10 kg hit eller dit jättemycket skillnad om ryttaren är väl balanserad och inte skumpar. Därav anser jag också att det är befängt att tvinga eleverna att väga sig.
Vi brukade ha viktgräns på 95kg för nybörjare på våra turridningar men var tvugna att ändra för så många ljög om sin vikt.
Vi ändrade till 90kg för nybörjare men drog ner till 85kg under skolloven.för att spara på hästarna pga så många ljög om sin vikt. Mååånga vägde 5-10kg plus vad de sa när de bokade
Det var uppenbart på många vid arrival. Men som jag skrev, viktgränsen var för nybörjare. De flesta bokningar var gjorda via telefon så man kunde prata om tidigare erfarenhet och eller få ett hum om personens erfarenhet över tele. Om någon ridit förut och vår standardfråga var generellt "vet du vad rida lätt i trav är och kan du göra det?" Och om.svaret var ja så kunde vi lätta på viktgränsen över telefon.Men hur vet ni att de ljög? Nu kanske det var helt totalt uppenbart, eller att ni vägde deltagarna, men det kan ju vara otroligt svårt att veta vad någon väger bara genom att titta på dom. 5-10 kg är ju sjukt svårt att se, beroende på längd, kroppsbyggnad etc.
Jag t.ex väger 86 kg - när folk har gissat min vikt har de alltid gissat typ 10-15 kg mindre. Jag är en normallång kvinna, lite åt det kortare hållet och mitt fett är väldigt väl fördelat över alla delar av kroppen - alltså ser jag ganska proportionerlig ut, även fast man ser att jag inte väger 50 kg liksom.
Så på det viset kanske man lär ha att man faktiskt väger deltagarna/eleverna, jag personligen skulle kanske inte vara helt förtjust i det - även om jag är medveten om att jag inte kan rida vilken häst som helst p.g.a min vikt. Jag skulle helst vilja rida ponnys liksom men då lär jag ju väga mindre.Jag skulle dock inte ha några problem att uppge min vikt till ridskolan! Om de däremot först skulle fråga och sen ändå väga mig kanske jag skulle tycka det var lite sådär, som att de inte litar på en.
Observera att jag INTE är emot viktgränser på turridningar eller ridskolor och jag tycker att ni gör helt rätt, speciellt eftersom ni har just turridning och kanske inte lär känna folk på samma sätt som en ridlärare på en ridskola. Där tror jag det finns bättre förutsättningar för att en ridlärare ska kunna bedöma vilken häst som orkar med en viss elev baserat på kroppsbyggnad och kunskapsnivå/balans mm.
Självklart ska hästen bästa alltid vara i fokus, men jag tror viktgräns och invägning kanske inte är riktigt rätt väg att gå :/
Ja skulle väl vara ännu konstigare om bara vissa ska väga sig, vem bestämmer det liksom? ”Du ser tjock ut så du måste vägas men inte du?”Alltså jag hade bytt ridskola! Menar du att exakt alla elever skulle vägas av ridläraren varje år? Och så gjorde denna anteckningar om vad personen väger?
Det låter helt galet och väldigt oflexibelt. En nybörjare som väger 70 kg belastar ju hästen på ett helt annat sätt än en van och rutinerad ryttare med samma vikt. En van ridlärare bör kunna använda ögonmåttet för att bedöma vilka ryttare och hästar som passar ihop utan att använda vågen.
Dessutom tänker jag att man måste lita på sina elever. Om maxvikten är satt till 90 kg och alla känner till det, så får man väl anta att de som väger mer än 95 kg undviker att rida tills vikten är stabiliserad. T ex under och efter en graviditet.
Och för en stor viktbärande häst är inte 5-10 kg hit eller dit jättemycket skillnad om ryttaren är väl balanserad och inte skumpar. Därav anser jag också att det är befängt att tvinga eleverna att väga sig.