ridklubb/ridsällskap/ryttarsällskap???

P

PrinsArvid

Jag står i ett stall med fem hästar.
vi är en härlig lite skara kompisar som nu har kommit på funderingar om egen stalljacka.


nu undrar jag bara.
får man kalla sig för ridklubb/ ridsällskap/ryttarsällskap hästklubb eller likanden utan att man driver någon typ av ridverksamhet utan bara är ett litet privatstall?
får man göra en egen logga och trycka upp på tröjor och dyligt?

tacksam för svar/Angelica
 
Sv: ridklubb/ridsällskap/ryttarsällskap???

Det är klart att man inte behöver ha något ridskoleliknande för att bilda en klubb! Ni får kalla eran lilla sammanslutning för vad som helst (om det inte kan blandas ihop med någon annan klubb) och man behöver inget tillstånd från någon för att rita en logo och trycka upp jackor :)
 
Sv: ridklubb/ridsällskap/ryttarsällskap???

Det är ett fritt land. Ni får kalla er vad ni vill. Ni kan kalla ert sällskap för flygklubb om ni vill. Och ni kan rita logotyper tills ni blir blå i ansiktet om andan faller på. Men ni får förstås inte göra varianter som är snarlika andras.
 
Sv: ridklubb/ridsällskap/ryttarsällskap???

Men ridskola får man inte kalla det om man inte har diplomerad ridlärare på anläggningen....finns vissa krav på det namnet vad jag har hört, kan inte kriterierna utantill. Just Ridskola. Men om ni ändå bara är privatryttare så kanske det inte är aktuellt iallafall :rofl:
 
Sv: ridklubb/ridsällskap/ryttarsällskap???

Såvitt jag vet finns inget som hindrar att man kallar sig för vad som helst, men om man är tävlingsryttare kanske man vill skilja på den klubb man representerar (ansluten till Ridsportförbundet) och ett kompisgäng och inte kalla båda för ridklubb eller ryttarförening. Ordet "stallklubb" kan man ju också använda. Sen kan man förstås fundera på om man vill vara en förening och ha styrelse, stadgar osv. Eller bara vara ett gäng kompisar som har likadana jackor. Det beror ju på vad man har för mål med det hela och om man t ex tror att man kan vara berättigad till vissa bidrag etc.
 
Sv: ridklubb/ridsällskap/ryttarsällskap???

Ni behöver ju inte jkallar "blabla ryttarsällskap/ridklubb" t.ex Ni akn ju heta typ TEAM och s stall namnet efter. T.ex "Team Gårdsplanen" Eller ? :P
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 021
Senast: tuaphua
·
Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 768
Senast: Voeux
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 267
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 504

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp