Ridlärarutbildningen Strömsholm vs hippologprogrammet

Fossing

Trådstartare
Vilken är bäst?

Jag har lite framtidsångest (som vanligt), men istället för den vanliga "vad ska jag bli"-frågan har jag reducerat det till att stå mellan två val; hippologen eller ridlärarutbildningen på Strömsholm.

Den ena är tre år, den andra 20 veckor. Jag förstår ju själv att hippologen ger en betydligt djupare och bredare kunskap än ridlärarutbildningen. Jag tänker att ska det vara så kan man lika gärna göra det ordentligt. Varför inte välja den bästa utbildningen om jag nu har bestämt mig för häst på heltid? Jag har precis gått en termins hästskötarutbildning och det var bland det roligaste jag någonsin gjort. Jag brukar inte gilla att plugga, men att plugga häst var verkligen något som jag verkligen trivdes med. Jag har inte pengarna att köpa en fin häst och träna så högt som jag skulle vilja, och med hippologen tränar man medelsvår i båda grenarna sista året. DET skulle vara en dröm för mig!

Å andra sidan. Jag arbetar som ridlärare just nu (ett vikariat, tar slut i höst så jag måste hitta något annat) och det är verkligen något jag skulle kunna tänka mig att göra. Jag har i många år haft odianosticerade psykiska problem och börjar på nytt lära känna mig själv. Ett ridlärarjobb är det enda jag hittills klarat av på heltid utan att psyket tar skada. Trots slitet älskar jag det. Men jag är osäker på om tre års krävande heltidsstudier är något jag skulle klara av. Jag känner några som går och har gått hippologen och det är grymt tufft bitvis. Om de tycker det, som är några av de mest stabila människorna jag känner, vad ska då inte jag göra?

Och sedan, vad är egentligen skillnaden mellan ridlärare (både level 1 och 2) och hippolog, i praktiken alltså. Det känns som att jobbet är samma? Kanske hippologen har lite högre status och lön? Spelar det egentligen någon roll, jag vet många som arbetar outbildade (som jag gör nu, men jag vill gärna ha papper på det jag kan). Är det värt att ta dyrt studielån i tre långa år för att bli något som lönemässigt inte är mycket att hurra för?

Och sista grejen. Jag jobbar nu i samma stad som min pojkvän, vi bor ihop. Om jag kommer in på hippologen måste vi vara ifrån varandra i tre år. Hippologen växlar studieort mitt i utbildningen så det blir svårt för honom att flytta med (han har fast jobb här). Om jag går ridlärarutbildningen ett halvår kan jag söka jobb i "hans" stad sedan. Och jag tänker att jag borde följa mina drömmar och inte min pojkvän, men vafan, kärleken är ju här och nu och inte om tre år.
(kan tillägga att jag trivs i hans stad och mår jättebra här, även om det är långt "hemifrån")

Sedan återstår det att se om jag kommer in på någon av dem :D Men ponera nu att jag gör det!

(jag brukar försöka hålla mig hyfsat anonym här på buke, men nu vet nog ganska många vem jag är :angel: Om ni känner igen mig, håll det för er själva. Tack!)
 
Sv: Ridlärarutbildningen Strömsholm vs hippologprogrammet

Jag har ingen aning om vad utbildningarna innebär, men om du står mellan att välja en utbildning som du verkligen VILL göra och din pojkvän så säger jag bara.. Distansförhållanden funkar utmärkt! :)
 
Sv: Ridlärarutbildningen Strömsholm vs hippologprogrammet

Jag går hippologen just nu (dock det tvååriga) och jag vill absolut slå ett slag för den utbildningen! Lätt det bästa val jag har gjort! Börjar (tillsammans med resten av klassen) få panik över att det snart är slut och vi inte får fortsätta länge till :cry: Har känt ända sen första månaderna på Flyinge att om man verkligen vill jobba med hästar, då ska man ha gått hippologen. Så mycket som man lär sig och så mycket kontakter man skaffar. Absolut värt det! Jag skulle gärna gå om en gång till :D
 
Sv: Ridlärarutbildningen Strömsholm vs hippologprogrammet

Läste du ens mitt inlägg? Det står inte mellan en utbildning jag verkligen vill och min pojkvän. Det är mycket mer som spelar in än så. Jag vill båda utbildningarna :D Men jag är rädd att inte palla tre år på universitetet.
 
Sv: Ridlärarutbildningen Strömsholm vs hippologprogrammet

Så tänker jag med, och det är det som talar för hippologen. Särskilt nu när den blir treårig, man kommer ju bli värsta stjärnan när man är klar! :D
Men för mig är det inte bara att satsa och hoppas att det går vägen, eftersom min hjärna har så mycket skit för sig. Jag har jättelätt för att känna mig utmattad, har varit i väggen (hårt!) och har världens lägsta stresströskel & megaångest. + misstänkt adhd/bipoläritet.

Å andra sidan är väl ridlärarutbildningarna på Strömsholm en erkänd väg att gå? SRL1 är ett halvår, och sedan jobbar man minst ett år, och om man vill kan man gå SRL2 som är ett år efter det. Det känns som en lagom Fossing-takt!

Så svårt det här. På ett sätt känns det bättre att ta SRL1 och lyckas genomföra det än att satsa på hippologen och misslyckas. Om jag vet om mina brister och svårigheter är det ju lite korkat att göra om samma misstag en gång till.
 
Sv: Ridlärarutbildningen Strömsholm vs hippologprogrammet

Jag tycker att du skall gå ridlärarutbildningarna !
Det är i första hand som ridlärare du vill jobba och som du dessutom har provat på och trivs och fungerar med. Du tar ett steg i taget i din takt. Jag tror att det är toppen för dig.

Vad gör egentligen en färdig hippolog ?
 
Sv: Ridlärarutbildningen Strömsholm vs hippologprogrammet

Vad är det som säger att du inte kan gå ridlärarutbildningen nu, och när du känner dig stark nog och har jobbat som ridlärare ett tag går på hippologen då? Om några år? Utbildningen finns ju kvar! :)
 
Sv: Ridlärarutbildningen Strömsholm vs hippologprogrammet

Så svårt det här. På ett sätt känns det bättre att ta SRL1 och lyckas genomföra det än att satsa på hippologen och misslyckas. Om jag vet om mina brister och svårigheter är det ju lite korkat att göra om samma misstag en gång till.
Eftersom jag har suttit både i positionen som arbetsgivare och kund till ridlärare och hippologer, så skulle jag rekomendera hippologen. Men självinsikt är en rätt bra egenskap att ha och om du känner tvekan inför tre års högskolestudier så skulle jag föreslå kompromissen: gå SRL1 nu, går det bra så kan du hoppa på hippologen efter det annars så har du ridledarutbildningen att falla tillbaka på. Fortsätter du på hippologen så har du fått prova på lite studier innan och förhoppningsvis ökat på självförtroendet efter att ha klarat SLR1'an, båda kan vara bra för att hålla en bångstyrig hjärna i styr.
 
Sv: Ridlärarutbildningen Strömsholm vs hippologprogrammet

Mycket intressant att få input från någon i branschen! Iochmed att vi har en sådan bra uni utbildning i sverige känns det som att jag borde ta chansen. Jag jobbar i England för tillfället och de tyckte inte att jag var klok när jag berättade om hippologen. Man får träna på superhästar för supertränare - gratis! Det är en lyx, ingen tvekan om saken (om man jämför med agricultural college här).
Är det lättare att få jobb som hippolog än som enbart ridlärare? Eller beror det till sist på hur man är som person och hur lämpad man är för jobbet? Jag tänker att Strömsholmskursen smäller ganska högt ändå, eller?

Bara för att förtydliga, jag pratar inte om ridledarkursen, utan den som förut hette Biträdande Ridinstruktör, som nu heter Svensk Ridlärare Level 1 (motsvarande steg 1 i den internationella nivån).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 126
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
577
Senast: niardasp
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 943
Senast: ako
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 756
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp